Edströmska Trafiklärareutbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför bryr sig ingen om klimatförändringarna?
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Geografi Henrik Carlsson.
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Kort om miljön och vår konsumtion
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Landsbygdsutveckling med radikalt nya förutsättningar.
Växthuseffekt och klimat
Lokala klimatförändringar i Östersund
Klimatförändringar.
Olika energi källor Skilj mellan förnyelsebara och ej förnyelsebara energikällor (fossila bränslen eller material)
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Termo- och Fluiddynamik
MILJÖ.
vanliga bilar vs miljöbilar
Areella näringar, turism och hälsa Gunn Persson Workshop I Uppdatering av kunskap om risker och konsekvenser av förändrat klimat.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Fossilbränslefri region
Varuinformationsblad
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Hållbar utveckling.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Energikällor.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Klimatutveckling EUs roll och vindkraftens betydelse
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Växthus-effekten The Greenhouse Effect.
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Kväve Almedalen 2013 Johanna Sandahl, vice ordförande.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Jordbruk i Sverige och Australien
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Val av transport till resmålet.
Den vetenskapliga bevisningen är övertygande EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Kol och kolföreningar Kort och snabbt.
Miljöproblem härrörande från energianvändning
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Tema: Hållbar utveckling
Reningsmetoden Naturlig försurning av våra sjöar och vattendrag
Film.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Både livsnödvändig och kan leda till global katastrof
Väder- och Klimatförändringar
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Klimatet. Det blir bara varmare och varmare. Djuren har det svårt att överleva. Isen smälter, avgaser från trafik och fabriker är ett av skälen till att.
Utdrag ur Vikingalagen i Eddan År 1000 e.Kr. Var en bra handelsman
Skogen och klimatet Varför ska vi plantera ett träd, gärna flera?
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatförändringar.
När man talar om att någonting har försurats menar man att det har fått ett för lågt pH-värde. När någonting har försurats i naturen beror det på att.
Kunskap – Nyckel – Förändring av natur, miljö och klimat. Ett program av K-G Ahlström, med enkel och saklig fakta om energi. ©K-G Ahlström 1.
Anpassa samhället till klimatets förändringar
Miljö Ekonomiska Sociala
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Vad kan du om kemi?.
Klimat och miljö.
Hållbar utveckling? Hållbar framtid?
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Edströmska Trafiklärareutbildningen Bilism, trafik och miljö

Upplägg Bilens roll, fördelar, nackdelar Hur många bilar finns Miljöeffekter Vad kan vi göra?

Bilen - ett bekvämt transportmedel - och mycket mer!

Bilen statussymbol hobby kul vuxensymbol säkerhet leksak frihetskänsla ungdomssymbol leksak frihetskänsla WRROOM

Bilen har många plussidor, men även en del nackdelar.

Bilen är DYR 2-3 månadslöner per år

Edströmska Trafiklärareutbildningen Att köra är FARLIG

Sverige 2013: 264 döda (exkl. självmord) 20-25000 skadade därav 4 641 svårt Källa: Trafikverket

Trafikdöda 2010 per 100 000 invånare Storbritannien 3,1 Nederländerna 3,2 Sverige 3,3 Malta 3,7 Tyskland 5,4 Irland 6,3 Finland 6,5 Frankrike 6,7 Spanien 6,8 Luxemburg 7,2 Litauen 14,8 Polen 14,3 USA 14,7

EU: 35 000 döda år 2009 Motsvarar: Tre fullsatta jumboplan per vecka

Fysisk miljö-påverkan Bilismen och dess miljöpåverkan Fysisk miljö-påverkan Klimatfrågor Luftkvalitet

2012: 4 343 000 Lastbilar 548 000 Bussar 14 000 Traktorer 320 000 Motorcyklar 306 000 Mopeder klass 1 130 000 Truckar, Grävmaskiner, Gräsklippare, Lövblåsare, Motor- och röjsågar, m.m. m.fl.

Biltätheten är ca 1 bil/13 människor I Sverige finns ca. 0,5 bil per invånare I USA finns fler bilar än hushåll Har alla rätt att ha samma tillgång till bil som vi? Vad innebär det?

Bilen kör på olja - Ändlig resurs - Oil Peak 10 20 30 40 50 1930 1950 1970 1990 2010 2030 2050 Produktion, gigafat /år Naturligt flytande gas Polarolja Djupvattenolja Tung olja Råolja

är också ojämnt fördelad på jorden! Bilen kör på olja Oljeförbrukningen är också ojämnt fördelad på jorden!

Oljeförbrukning per invånare

Uppdelning av miljöeffekter Globala Regionala Lokala

Vilka problem har vi? Växthuseffekt naturlig gjord av människor

Vilka problem har vi?

Fossila och förnyelsebara bränsle

1 miljard år sedan 2 miljarder år sedan 4,5 miljarder år

Trafikens roll? 1 liter bensin ger 2,36 kg koldioxid Vilka problem har vi? Trafikens roll? 1 liter bensin ger 2,36 kg koldioxid MK1-diesel: ca. 2,6 kg/l

Vad behövs långsiktigt för att klimatet ska stabiliseras? Till 2050: Utsläpp av fossilt CO2 måste minskas Globalt: ca. 50% Västvärlden: ca. 75% Då stabiliseras CO2 -halten på ca. 450 ppm (1900: 270 ppm)

Klimatförändringens effekter i Sverige Sverige blir blötare och varmare Högre vattenflöden, fler översvämningar, ras och jordskred Större tryck på vattenkraftsdammar Större skördar i jordbruk och skogsbruk Tuffare för rennäringen Sämre vinterturism Hotad fiskerinäring Uppvärmningsbehovet minskar medan kylbehovet ökar Äldre och sjuka drabbas av värmeböljor Riskerna för spridning av smittor ökar Större mögelproblem i byggnader Klimat- och sårbarhetsutredningen ”Sverige inför klimatförändringarna - hot och möjligheter” SOU 2007:60

Uppdelning av miljöeffekter Globala Regionala Lokala

Vilka problem har vi? Plats: i tätort 25-30% av ytan

Vilka problem har vi? Separationseffekter

Vilka problem har vi? Övergödning

Buller Hälsa, livskvalitet I Sverige utsätts 1,6 miljoner för Vilka problem har vi? Buller Hälsa, livskvalitet I Sverige utsätts 1,6 miljoner för höga bullernivåer

Uppdelning av miljöeffekter Glbala Regionala Lokala

Vilka problem har vi? Ingenting försvinner!

Vilka problem har vi?

Vilka problem har vi? Ingenting försvinner! Däck:

HA/PAH-oljor 9.000 ton per år, 1 kilo per person Vilka problem har vi? Vart tar millimetrarna vägen? 9.000 ton per år, 1 kilo per person HA/PAH-oljor

Vilka problem har vi? Avgaser

Kolväten HC, VOC = oförbränd bensin

Koloxid, CO: Giftig Trafiken är största källan i tätort Kallstart Felinställd motor Inget stort problem längre förutom bredvid högtrafikerade leder. Försiktigt när bagageluckan är öppen! Små koncentrationer - trötthet

SO2 NOx Försurande ämnen Från avgaserna! Vilka problem har vi? Kväveoxider, ca. 90 ton per år ca. 40% från trafiken Minskar! SO2 NOx

Katalysator: Bra! Renar: Kolväten NOx CO Renar INTE: CO2

Vilka problem har vi? Partiklar, sot

Vad kan vi göra? Snålare bilar ! Köra mindre Utnyttja bilar effektivare Förnybara drivmedel

Edströmska Trafiklärareutbildningen Faktorer för förändring Trafikarbete (körda mil) x Förbrukning (l/mil) Andel fossilt bränsle

urban.levin@tele2.se 070 – 514 08 11 Motivera val av bil