Edströmska Trafiklärareutbildningen Bilism, trafik och miljö
Upplägg Bilens roll, fördelar, nackdelar Hur många bilar finns Miljöeffekter Vad kan vi göra?
Bilen - ett bekvämt transportmedel - och mycket mer!
Bilen statussymbol hobby kul vuxensymbol säkerhet leksak frihetskänsla ungdomssymbol leksak frihetskänsla WRROOM
Bilen har många plussidor, men även en del nackdelar.
Bilen är DYR 2-3 månadslöner per år
Edströmska Trafiklärareutbildningen Att köra är FARLIG
Sverige 2013: 264 döda (exkl. självmord) 20-25000 skadade därav 4 641 svårt Källa: Trafikverket
Trafikdöda 2010 per 100 000 invånare Storbritannien 3,1 Nederländerna 3,2 Sverige 3,3 Malta 3,7 Tyskland 5,4 Irland 6,3 Finland 6,5 Frankrike 6,7 Spanien 6,8 Luxemburg 7,2 Litauen 14,8 Polen 14,3 USA 14,7
EU: 35 000 döda år 2009 Motsvarar: Tre fullsatta jumboplan per vecka
Fysisk miljö-påverkan Bilismen och dess miljöpåverkan Fysisk miljö-påverkan Klimatfrågor Luftkvalitet
2012: 4 343 000 Lastbilar 548 000 Bussar 14 000 Traktorer 320 000 Motorcyklar 306 000 Mopeder klass 1 130 000 Truckar, Grävmaskiner, Gräsklippare, Lövblåsare, Motor- och röjsågar, m.m. m.fl.
Biltätheten är ca 1 bil/13 människor I Sverige finns ca. 0,5 bil per invånare I USA finns fler bilar än hushåll Har alla rätt att ha samma tillgång till bil som vi? Vad innebär det?
Bilen kör på olja - Ändlig resurs - Oil Peak 10 20 30 40 50 1930 1950 1970 1990 2010 2030 2050 Produktion, gigafat /år Naturligt flytande gas Polarolja Djupvattenolja Tung olja Råolja
är också ojämnt fördelad på jorden! Bilen kör på olja Oljeförbrukningen är också ojämnt fördelad på jorden!
Oljeförbrukning per invånare
Uppdelning av miljöeffekter Globala Regionala Lokala
Vilka problem har vi? Växthuseffekt naturlig gjord av människor
Vilka problem har vi?
Fossila och förnyelsebara bränsle
1 miljard år sedan 2 miljarder år sedan 4,5 miljarder år
Trafikens roll? 1 liter bensin ger 2,36 kg koldioxid Vilka problem har vi? Trafikens roll? 1 liter bensin ger 2,36 kg koldioxid MK1-diesel: ca. 2,6 kg/l
Vad behövs långsiktigt för att klimatet ska stabiliseras? Till 2050: Utsläpp av fossilt CO2 måste minskas Globalt: ca. 50% Västvärlden: ca. 75% Då stabiliseras CO2 -halten på ca. 450 ppm (1900: 270 ppm)
Klimatförändringens effekter i Sverige Sverige blir blötare och varmare Högre vattenflöden, fler översvämningar, ras och jordskred Större tryck på vattenkraftsdammar Större skördar i jordbruk och skogsbruk Tuffare för rennäringen Sämre vinterturism Hotad fiskerinäring Uppvärmningsbehovet minskar medan kylbehovet ökar Äldre och sjuka drabbas av värmeböljor Riskerna för spridning av smittor ökar Större mögelproblem i byggnader Klimat- och sårbarhetsutredningen ”Sverige inför klimatförändringarna - hot och möjligheter” SOU 2007:60
Uppdelning av miljöeffekter Globala Regionala Lokala
Vilka problem har vi? Plats: i tätort 25-30% av ytan
Vilka problem har vi? Separationseffekter
Vilka problem har vi? Övergödning
Buller Hälsa, livskvalitet I Sverige utsätts 1,6 miljoner för Vilka problem har vi? Buller Hälsa, livskvalitet I Sverige utsätts 1,6 miljoner för höga bullernivåer
Uppdelning av miljöeffekter Glbala Regionala Lokala
Vilka problem har vi? Ingenting försvinner!
Vilka problem har vi?
Vilka problem har vi? Ingenting försvinner! Däck:
HA/PAH-oljor 9.000 ton per år, 1 kilo per person Vilka problem har vi? Vart tar millimetrarna vägen? 9.000 ton per år, 1 kilo per person HA/PAH-oljor
Vilka problem har vi? Avgaser
Kolväten HC, VOC = oförbränd bensin
Koloxid, CO: Giftig Trafiken är största källan i tätort Kallstart Felinställd motor Inget stort problem längre förutom bredvid högtrafikerade leder. Försiktigt när bagageluckan är öppen! Små koncentrationer - trötthet
SO2 NOx Försurande ämnen Från avgaserna! Vilka problem har vi? Kväveoxider, ca. 90 ton per år ca. 40% från trafiken Minskar! SO2 NOx
Katalysator: Bra! Renar: Kolväten NOx CO Renar INTE: CO2
Vilka problem har vi? Partiklar, sot
Vad kan vi göra? Snålare bilar ! Köra mindre Utnyttja bilar effektivare Förnybara drivmedel
Edströmska Trafiklärareutbildningen Faktorer för förändring Trafikarbete (körda mil) x Förbrukning (l/mil) Andel fossilt bränsle
urban.levin@tele2.se 070 – 514 08 11 Motivera val av bil