Naturkunskap 1a1 4-13.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
En Dag i Ramadan Ramadan
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Vetenskaplig Metod.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Mål och betygskriterier
Grupparbete – Väder och klimat
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Psykologi A henrik LARSSON (LAH)
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Svenska p Svenska p.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Levnadsvanor Levnadsvanor handlar om specifikt mänskliga beteenden i vardagliga aktiviteter som individen själv kan påverka, som exempelvis, fysisk aktivitet,
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Smittspårarutbildning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Varför?.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
ASTRONOMI.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Psykologi Introduktion.
Kemins karaktär och arbetssätt
Sociologi Introduktion.
Religion och vetenskap
Presentationens avskrift:

Naturkunskap 1a1 4-13

I klassrummet Ta med böcker, papper och penna Vid sen ankomst, knacka på dörren och vänta på att bli insläppt vid lämpligt tillfälle Måste du lämna klassrummet, ex. för toalettbesök måste du säga till läraren, detta p.g.a. brandsäkerhet (du får annars frånvaro) Om du missar någon lektion är det din uppgift att fråga läraren/klasskamrater om vad du missat och om ev. läxor Be läraren att förklara igen om du inte förstått något Berätta gärna för läraren efter lektionen vad du tyckte om innehåll och upplägg, tillsammans kan vi göra kuren så bra som möjligt

Centralt innehåll Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.

Centralt innehåll Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet. Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning. Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.

Betygskriterier – E Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa. Eleven kan redogöra översiktligt, utifrån relevanta kunskaper om sexualitet och relationer, för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser såväl för individens sexuella hälsa som för folkhälsan. Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa. Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.

Betygskriterier – C Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa. Eleven kan redogöra utförligt, utifrån relevanta kunskaper om sexualitet och relationer, för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser såväl för individens sexuella hälsa som för folkhälsan och underbygga diskussionen med välgrundade argument. Eleven kan några ge utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa. Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

Betygskriterier – A Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa. Eleven kan redogöra utförligt och nyanserat, utifrån relevanta kunskaper om sexualitet och relationer, för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser såväl för individens sexuella hälsa som för folkhälsan och underbygga diskussionen med välgrundade och nyanserade argument. Eleven kan några ge utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa. Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

Planering V 35 intro. Vad är naturvetenskap? Naturkunskap Vecka EE3A EE3B EE3C EE3D VF3A VF3B 35 s 4-13 intro, vad är naturvetenskap   36 44-51 östersjön 37 * 38 39 40 41 Prov 1 42 62-68 naturligt urval 43 69-72 vattnetskretslopp, fotosyntes 44 lov 45 73-77 näringsväv 46 47 48 49 50 51 78-85 hållbar utveckling 2 86-93 lokalt och globalt 3 repetition 4 Prov 2 5 94-102 växthuseffekt 6 100 + 103 försurning och ozonhållet 7 104-109 energi 8 110-116 energikällor 9 10 110-119 energikällor 11 12 Prov 3 13 120-127 sexuellhistoria, diskriminering 14 132-135 könsorgan biologi 15 138-141 könssjukdomar 16 17 Prov 4 18 film 19 20 21 22 23 24 Betygssamtal V 35 intro. Vad är naturvetenskap? V 36-40 hållbar utveckling V 41 Prov 1

Varför ska alla läsa naturkunskap? För att du ska kunna ta egna beslut För att fundera på etiska frågor För att kunna se kritiskt på omvärlden För att du ska kunna ta ställning i olika frågor Samhällets energiförsörjning Din livsstil

Hur ska det här tolkas? Mellan 1966 och 1978 följde kurvorna för antalet nyfödda och antalet häckande storkar i Tyskland varandra. Bevis att storken kommer med bebisar? Statistik visar att man bör sova på golvet eftersom de flesta dödsfallen sker i sängen. Om man vill ha tvillingar bör man bli hollywoodstjärna, de föder oftare tvillingar Myt: Hår och hud fortsätter växa efter döden

Tro I religion eller rörelser som auroraterapi, astrologi m.m. måste man inte ha bevis. Man behöver inte bevisa sin tro med experiment och undersökningar Naturvetenskap bygger på observationer och experiment, om du påstår något måste du kunna bevisa det

Hypotes  teori Hypotes i naturvetenskap är något man tror Sen görs experiment och observationer Då ser man om hypotesen stämmer eller inte Om hypotesen stämmer gång på gång blir det en teori Kan ta lång tid att bevisa något

Ex. tobaksindustrin I tobakens barndom kände man inte till de negativa sidorna Forskare började se samband mellan tobak och lungcancer, dåliga tänder, nedsatt kondition mm Tobaksindustrin utnyttjade att det tog tid innan det var bevisat

Objektivitet Forskning ska vara objektiv Objektiv är man om man inte har något personligt intresse av ett visst resultat Ex inte bra om det är tobaksindustrin som forskar på tobakens inverkan på hälsan…

Vecka S. 14-59 Östersjön, film 58 min lång Välj: Vatten Resor Sjukdomar Regnskog Genmodifierad mat Annat?