Upphandling av GIS-plattform

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Seminarium & Workshop om Karteringsmetoder i grunda vatten i Sveriges kustzon, insjöar och vattendrag Kartdagarna 18 mars 2014.
Alla här vet kanske inte vilka Locum är
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Videokonsultation med medborgare
Föreningen för Förvaltningsinformation
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
#3 Processtänkandet - den säkra vägen till framgångsrik CRM.
Kundundersökning mars 2010
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Hållbar upphandling i hälso- och sjukvården - Så arbetar vi i Blekinge
Workshop för GIS samordnare
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Patientsäkerhetskulturenkät
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Att få rätt saker att hända
Fakta om undersökningen
Vindkraft ONE Nordic koncernen
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Mattis Bergquist
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
Fakta om undersökningen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Mångfaldsinformation
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Sweco Position Kartdagar Magnus Agnarsson & Mats Norén.
Upphandling av snöproduktionssystem En beskrivning av processen.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
1 Sweco Position Kartdagar Magnus Agnarsson & Mats Norén.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Stora subtraktionstabellen
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
Presentationens avskrift:

Upphandling av GIS-plattform i Sollentuna kommun - Sven Vasseur på Kartdagarna 2014-03-20

Bakgrund e-förvaltning och e-tjänster GIS-genomlysning Behov av modern webb-karta Prestandaproblem intern-GIS Bakgrund till upphandlingen – från FFU

Anbud Leverantörsoberoende Konsultteam Projektplanering i anbudet Minimera sårbarheten Öka kompetensbredden Projektplanering i anbudet Upphandlingens omfattning och avgränsningar Revidering av aktivitetsplanen Revidering av tidplanen

Tidplan Organisation Sollentuna kommuns organisation Place image on the placeholder or click on icon to add Organisation Sollentuna kommuns organisation

Projektplan Inläsning och förberedelse Förutsättningar Definiera och dokumentera krav Kravspecifikation Ska Bör Redovisning Demonstration Framtagande av upphandlingsunderlag Utvärderingmodell Förfrågningsunderlag

Projektplan, forts Anbudsperioden Utvärdering Frågor och svar Leverantör Produkt Tjänst

Systembeskrivning

Systembeskrivning

Behovsanalys

Kravspecifikation Ska (ja/nej/beskriv), 81 Implementerat vid leverans Bör (ja/nej/beskriv), 43, summa 211 p Relativ skala Kort beskrivning Redovisning (ja/nej/redovisa), 18, 84 p Utförlig redovisning Leverantörskapacitet, 14, 70 p referenser Demonstration (visa), 10, 68 p Betygsättande panel

Utvärderingsmodell

Lärdomar Tidsoptimism Administration Välja sida

Framgångsfaktorer Avgränsning Styrgrupp Verksamhetsrepresentation Konsultteam Leverantörsperspektiv Väldefinierad utvärdering Samarbete

Om Sweco Position Swecos konsulter inom IT för samhällsutveckling erbjuder största möjliga kund- och verksamhetsnytta i varje uppdrag, oberoende av den underliggande tekniken.

Våra kompetensområden Systemutveckling Avancerad databearbetning Datasamordning 3D-visualisering GIS (Geografiska informationssystem) GIM (Geographical Information Management) BIM (Building Information Modeling) VDC (Virtual Design and Construction) Strategi- och verksamhetsutveckling Förvaltning och outsourcing

Mervärde för våra kunder Både verksamhetsförståelse och djup teknisk kompetens Leverantörsoberoende Agerar lokalt, nationellt och internationellt Hanterar stora och små uppdrag Erbjuder största möjliga kundnytta oberoende av den underliggande tekniken ISO 9001 och ISO 14001-certifierade

Exempel på kunduppdrag Förvarets materialverk (FMV) Utveckling av nytt miljöuppföljningssystem till FMV:s provskjutningsverksamhet i Karlborg. Parkeringsbolaget i Göteborg Ny kartdatabas med vektoriserade kartor över alla parkeringsplatser, biljett-automater och p-skyltar i Göteborg.

Exempel på kunduppdrag Posten Leverantör av Postens hela GIS-miljö och ansvarig för utveckling, drift och förvaltning. Sjöhistoriska museet Utveckling av tatueringsapp till sjömansutställning på Sjöhistoriska museet. Nya Karolinska Solna Datasamordning för BIM-projektering, informationsutbyte och säkra leveranser. Havs- och vattenmyndigheten Nytt IT-stöd för bättre möjligheter att upptäcka och förebygga olagligt fiske.

Kundstruktur 30 % 70 % Industriföretag Bostad-, fastighets- och byggföretag Övriga privata företag Kommuner och landsting Statliga verk och myndigheter

Största kunderna 2013

Så tycker kunderna om oss Tolkning av index < 75 % Lågt 75-95 % Bra prestation 95-100 % Överprestation 84 % av kunderna är positiva till samarbetet med Sweco Position NKI (Nöjd-kund-index) hos Sweco Positions kunder är 7,9 2012 (7,7 2010). Tolkning av index < 6 Lågt 6-7,5 Normalt 7,5-10 Mycket bra Resultat från Sweco Positions kundundersökning 2012 Element gjorde undersökningen på uppdrag av Sweco Position Branschjämförelse Snitt-NKI enligt Svensk Kvalitetsindex för bolag som säljer företagstjänster mättes 2011 och 2010 till 7,1. IT-konsulter specifikt, vars resultat presenterades enskilt senast 2010, ligger lägre än andra typer av företag i gruppen på ett NKI om 6,4.

Aktuella projekt Visualisering Förvaltningsetablering av geodata Ex-jobb cykelvägsdata Place image on the placeholder or click on icon to add