Välkommen till SJs pressträff
Resandet med SJ första kvartalet 2004 Index - jämförelse med motsvarande period i fjol Mars 2004 Jan-mars 2004 Intäkt 97 94 Personkilometer 104 102 Platskilometer 103 99 Antal resor 101 100 Beläggningsfaktor 103 102
Första kvartalet 2004 Resandet i mars ökade med 4% jämfört med motsvarande månad föregående år för SJs egentrafik. Ackumulerat första kvartalet betyder det en ökning med 2%. Rörelseresultatet för koncernen blev första kvartalet MSEK -2 (81). Punktligheten i mars blev 94% (92 %) vilket är det bästa resultatet sedan millennieskiftet
Viktiga händelser under första kvartalet 2004 Restidsgaranti – ett kvalitetslöfte vid större förseningar Just nu-priser – enkelt, tydligt, billigare Ytterligare personalförändringar – effektivare SJ organisation Vi kör tåg när folk vill åka – vissa avgångar med få resenärer tas bort SJ bygger underhållsverkstad i Västerås – skapar 35 nya jobb Allt bättre punktlighet – bäst på fyra år i mars (=94%)
SJ på gång i april Intentionsavtal SJ – Tågkompaniet Tågkompaniet tar över Tåg i Bergslagen fr o m 16 augusti 2004 10 dieseltågsätt sålda till Israel Års- och periodkorten prisjusterade
SJ index utveckling i procent Index m fg år 2004/2003. Mars Jan-mars 1klass/Affärs 90% 86% 2klass/Normal 78% 88% Just Nu/Förköp 173% 137% 2Klass + just nu 106% 100% Totalt Egentrafik 104% 102%
Tillfälliga erbjudanden Produktportfölj - Grundprodukter Grundläggande biljettstruktur 1 klass biljett 2 klass biljett Just nu Special- erbjudanden Sista Minuten 1) Tillfälliga erbjudanden Prisnivå hög X 2000 Lågtrafik Lågtrafik InterCity Prisnivå låg Regional 1 klass 2 klass 1) Ungdom/Studenter/Pensionärer
Varför prishöjning nu? Års- och periodkorten har legat på en felaktig prisnivå under en längre tid Vi anpassar våra priser efter vad det faktiskt kostar att köra tåg
De nya årskortspriserna -31 dec 1 maj- SAS unlimited Årskort Guld 65 000 70 000 131 864 Årskort Silver Plus 45 000 55 000 Årskort Silver 30 000 35 000 Trots prishöjningen är det absolut billigast att resa med SJ jämfört med årskorten för inrikesflyget eller den genomsnittliga milkostnaden för bilen på motsvarande sträckor* *Enligt Riksskatteverket kostar det 16 kronor per mil, enligt Konsumentverket 25 kronor per mil
Tåget - halva priset jämfört med bilen Prisexempel med periodkort Bilpris: 2 klass: 36 enkelresor 13 juni- per månad Eskilstuna-Stockholm 2 700 6 624 Stockholm-Uppsala 1 900 3 802 Stockholm-Västerås 2 800 6 163 Stockholm-Borlänge 3 600 13 306 Enligt konsumentverket kostar det 25 kr per mil att köra en stor 4 år gammal bil Milkostnad*avstånd*antal resor per månad Milkostnad=16 kr/mil (enligt Riksskatteverket, i våra marknadsplaner använder vi 15 kr frö privatresor och 28 kr för affärsresor) Avstånd= avstånd i km mellan orterna (samma som för tåget, det stämmer överens ganska hyfsat) Antal resor= 36 eller 40 för att skapa ett spann. Ex Västerås – Stockholm 1,6 kr*107 km*36 alt 40 resor = 6163 kr alt 6848 kr
När införs de nya priserna? Priserna på de befintliga årskorten höjs den 1 maj och periodkorten höjs den 13 juni
Marknadsandelar Tåg/flyg mars-04 mars-01 Totalt 45% 30% - Stockholm-Malmö 35% 28% - Stockholm-Göteborg 47% 40% - Stockholm-Sundsvall 61% 52%