Digital kommunikation –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Att välja - Hur gör man?.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
- en positiv och realistisk självbild
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Föräldrautbildning Schysst på nätet
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Barnanpassad utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden.
Föräldramöte F-05.
En presentation för dig som är lärare
Idrottslärare om astma
Ungas frågor om alkohol och droger
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
© Foto & layout: Gunilla Rudäng Då är lösningen inte långt bort. Jag är den ni letar efter! Letar ni efter ny administrativ personal? Varför får just ni.
E-post juni 2013.
Summering av brainstorm 2
Skolarbete &.
1. Vad är en personuppgift?
Informationshantering
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Nätmobbning
Vad händer omkring oss? Och varför är detta med IKT så viktigt?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Hoppsan, jag har fått Internet i mobilen! Erik Hörnfeldt från den GLADA mobiloperatören.
1.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad är du för typ av person?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Läroplansnätverk förskola
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Något hände när IT övergick till IKT.Något hände när IT övergick till IKT. Bilden har förändrats, fler flickor spelar spel. Se artikelBilden har förändrats,
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Finns på kommunens hemsida Under fliken Barn och Utbildning/grundskola.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Hur gör man en debattartikel?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
4.OMC Areamöten hösten 2009 Anna Hedin Vice guvernör.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Nätmobbning Nätmobbning är vanligast bland åringar.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
MAKTLEKAR.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Community. Vad är Community ? Community=gemenskap. Community = mötesplats på nätet. Communityt kan se olika ut beroende på målgrupp. Vanligast är att.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
BIG DATA. Så här går det till : Varje webbplatsbesök används för att bygga upp en personlig profil. Den kan innehålla information om personliga intressen,
Presentationens avskrift:

Digital kommunikation – på gott och ont.

Janne Svärdhagen Verksamhetsledare - IKT-pedagogiskt centrum. Högskolan Dalarna Adjunkt/Forskare religionsvetenskap Föreläsare IT & Etik (http://etik.blogspot.com)

Om Internet I Internets vagga fanns det förhoppningar om att detta nätverk skulle erbjuda oss en bättre värld. De mest optimistiska förespråkarna av Internet har argumenterat för att kön, ras och ålder skulle bli ointressant med Internets intåg i våra hem. Åtminstone ansåg flera att avsaknaden av dessa markörer skulle ge oss en möjlighet att utforska och upptäcka alternativa identiteter. Det visade sig dock att dessa förhoppningar skulle bli missvisande. Troligtvis är dessa markörer nödvändiga för att kunna organisera och forma sig en bild av den man har att göra med. En tidig fråga i många chat-samtal är just, ”är du man eller kvinna, var bor du?” Etc. [1] [1] Communities in cyberspace. Sid 11-12

Vad handlar det om? Kommunikation Synas och påverka Relationer Mail, chat, diskussionsgrupper, gästböcker, dagböcker (Blogg) och hemsidor, MSN m.fl. Synas och påverka Visa vem jag är och vad jag tycker Relationer Underhålla och etablera relationer Inaktivitet Interaktivitet Monolog Dialog

En viskningslek L X A a A a Budskapsöverföring -Då- Budskapsöverföring Företag Person Budskapsöverföring -Då- Person Företag Budskapsöverföring -Nu- a X L A A a

83 % av Sveriges 15-20 åringar är medlemmar**. 27 av 30 elever i varje gymnasieklass i Sverige är medlemmar på LunarStorm**. 83 % av Sveriges 15-20 åringar är medlemmar**. LunarStorm har ca 700.000 besök/dag*. Medlemmarna loggar in i snitt 1,8 ggr/dag och varje besök varar 20 minuter*. Drygt 1,3 miljoner aktiva medlemmar**. Varje dygn görs mer än 5 miljoner textinlägg. (Jfr med 1,3 miljoner Telia-sms per dag)*** *Källa: TNS Gallup/Read Measure **Källa: Lunarworks AB/SCB *** Källa: Telias Kommunikationsbarometer

Vad vet vi? Zombies-Uppskattningsvis är omkring 90 000 svenska datorer ”kapade” Barnpornografiproblemet ökar Barnens medvetenhet har ökat men samtidigt så tar många ett steg längre. T.ex. Webcams

Hur ser användandet av datorer ut? Något hände när IT övergick till IKT. Bilden har förändrats, fler flickor spelar spel. Se artikel Artikel kollegiet: Tjejerna är i kapp - och skolan har spelat roll! (Synpunkten: Stig Roland Rask) Samtal online. En väg till kommunikation mellan ungdomar och vuxna/föräldrar. Men även andra saker fascinerar: Janet Jackson – Super Bowl

Våra cybermedborgare Homo Zappiens De är De är unga. De verkar okoncentrerade. De gör sju saker samtidigt. De kommunicerar ständigt. De är Homo Zappiens länk

att bevaka och rapportera det som händer på Nätet En viktig del i detta är att bevaka och rapportera det som händer på Nätet när det gäller illegal verksamhet ECPAT Rikskriminalen Angående utseende och att synas: www.snyggast.com Se alias: VilligOchVåt [Kåt, våt och villig !!!] (14) Lunarstorm har akterseglat Skunk som tidigare var den hetaste community-sajten Etik & Digitalmoral Janne Svärdhagen

Vad är det då som händer/kan hända? Mobbing förekommer på Nätet. Exv: sidor skapas av andra än den som står som upphovsman. Artikel Aftonbladet Ny form av mobil mobbing: SMS/MMS. Artikel: Rektor vill stoppa mobiltelefoner Klicktvång på mobiler i Korea Se: Korea Times Självmord Online CS 2003-02-28 Se också: BBC Självmord lockar, se Skunk Oroande trend i Japan: CS Pedofili: Dels knyts nya ”farliga” kontakter. Dels öppnar Internet för nya svåra frågor: http://www.iowasexoffenders.com Fysisk ohälsa. Motoriska problem. Å andra sidan: Länk Dekrim.net

Digital Mobbing Rapport: Putting U in the picture 97% av 12-16 åringar äger en mobiltelefon (GB) En dold form av mobbing Ingen forskning i Sverige. Se till att du vet vem du kan kontakta om ditt barn är offer för digital mobbing (försäkra dem också att ni bara vill hjälpa och inte frånta dem mobilen eller dator, det är inte mycket till hjälp) Försök att förstå hur ungdomar nyttjar sina datorer och mobiltelefoner. Det handlar om allt från communitysammanhang och bloggande till SMS, MMS Be dina barn visa dig vad de håller på med på nätet, var nyfiken och ställ frågor, inte dömande utan visa intresse för barnen och deras vardag. Se till att dina barn vet om hur man kommunicerar säkert på chattar och MSN Messenger mm. Det finns många allmänna och råd om detta ovan på t.ex. SurfaLugnt: http://www.surfalugnt.se/.

Internetboeroende Forskningen kring detta är inte omfattande. Finns idag bara ett institut för Internetberoende. Lite information: http://www.mbrg.se/Missbruk/datamissbruk.htm Några synpunkter: http://www.webmasternetwork.se/f3t8088st15_hl.html Stor enkätundersökning vid Umeå Universitet/Spelinstitutet (pdf)

Internetboeroende (1)

Internetboeroende (2)

Internetboeroende (2)

Det här med datorspel då…? Postal 2. Debatt eller reklam? Hur farliga är våldspelen?

Om ett interaktivt läromedel i anatomi En liten berättelse Om ett interaktivt läromedel i anatomi

Vad kan man göra? Att vägleda eller missleda? Kan program filtrera bort det ”dåliga”? Cyberpatrol & Kidcontroll. Se också egna antivirusprogram Foil the Filter Contest [Digital Freedom Network: http://www.dfn.org/] DFN Winners of Foil the Filters Contest.htm (OBS. Sparad sida) Skall vi som vuxna vägleda och diskutera eller censurera. Barn är ofta ”offer” för det som sker. Hämta program/musik kan vara en otäck och skrämmande upplevelse. Se: http://www.qualitywarez.com/index.html Se: Mp3speed.nu Tag här också upp Peer-to-Peer tekniken och visa på Kazaa.

Tre nivåer för att komma tillrätta med problemet Problemet löses genom att vi begränsar Internet mm. med tekniska hjälpmedel Det funkar ju bra Vi gör inte på ett eller annat sätt för att lagen säger det Vi gör inte det ena eller det andra för att det är fel mot min medmänniska och utifrån ett allmänmänskligt perspektiv.

Går detta att summera?? Kunskap om internet är viktigt! Kunskap om ungdomar är viktigt! Vårt samhälle förändras – fort... Kommunikation och spegling är centralt i ungdomslivet. Här är Internet ett kraftfullt ”rum”. Ut och delta! Vi kan mötas på Lunar... En sista länk