Strategisk kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barnanpassad utredning
Advertisements

Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Vad innebär val av vårdenhet?
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
En bransch med många ansikten….
Att använda sig av massmedier
Vänsterskolan Medieskolan.
Rättvis skatt Sverige är det enda land i världen som beskattar pensionärer högre än löntagare ( Från Socialdemokraternas partiprogram) Per Ahnlund.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Kommunikationsplanens delar
Träff för nya medlemmar Upplägg Läget i Vänsterpartiet Organisationen Partiprogrammet Allmänna frågor Fika.
Att få rätt saker att hända
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
V AD ÄR DET FÖR SAKER SOM VÅRA POLITIKER BEHÖVER BRY SIG OM …
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Hur vänder vi trenden? Carsten Rose Moderator. Paneldeltagare Birgitta Södertun, Regionråd (KD) Ordf. folkhälsoberedningen Region Skåne Eva Pettersson-Lindberg,
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Mål- och resultatstyrning
Stormöte för kunskapsregionen Fredag den 19 oktober 2012 Norra Latin, Stockholm.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Debattera.
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Arbetsmarknadspolitiska insatser
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Riksdag.
Vem är det som bestämmer?
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Lönesamtalet.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Demokrati och vår Riksdag
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbätra ngt som du vet att du gör.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vill göra din Orientering Du kan förbättra ngt som du vet att du gör.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Statistisk kommunikation- ett eget språk -Att tala med tabeller och diagram (en förening av bildmässig och symbolisk reppresentation)
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Kommunikation.
Kommunikationsplan för ----
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Blockstabila och blockbytare i valet 2006 Sammanfattning av Synovate-undersökning
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Kommunikation.
Tips & trix.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Strategisk kommunikation

Varför ska du rösta på Folkpartiet? Viktigt att alla kan tala om varför man ska rösta på Folkpartiet. Förmedla ett svar på det själv.

Våra utmaningar Är ingen tydlig röst i debatten Skapar inga konfliktytor Har ingen känd företrädare Osäkra - varför ska man rösta på FP? Gör inte alltid rätt saker med våra begränsade resurser Svårt att gå från ord till handling

Inför valet 2014 Vi ägnar tid åt det vi kan påverka. Vi gör oss relevanta för väljarna. Vi ökar professionalismen i alla led.

Att skriva en politisk plattform

Syfte med att ha en plattform Att öka den strategiska skärpan med uthållig kommunikation Att tydliggöra gemensamt mål och hur vi ska nå dit Vägledning i att våga välja och våga välja bort

Rubriker i en politisk plattform Mål Målgrupper Konkurrenter och motståndare Politiska utmaningar, väljarens problemformulering Huvudbudskap Kanaler

Mål Utan röster inga mandat och utan mandat inget liberalt inflytandet ”Sätt tydliga mål för vad som ska uppnås på daglig basis. Mät resultaten, utvärdera och förbättra den strategiska politiska kommunikationen” Antalet röster – tappar hälften Varför ska vi ha röster

all kommunikation utgår från väljaren Målgrupper all kommunikation utgår från väljaren

Vattna där det växer

Konkurrenter och motståndare 10:45

Många moderatväljare har FP som näst bästa parti Parti idag Andel med FP som andrahandsval Ungefärligt antal väljare Moderaterna 33,9 581 000 Kristdemokraterna 14,1 31 000 Centerpartiet 9,2 26 000 Sverigedemokraterna 5,8 18 000 Socialdemokraterna 4,3 96 000 Miljöpartiet 5,7 27 000 Vänsterpartiet 0,8 2 500 SCB PSU maj 2012

Huvudfråga och budskap Max tre frågor, helst 1 fråga

Vår sakpolitik - budskap Fullsortimentsaffären – i vårt ”program” Skyltfönstret – valmanifestet Gatuprataren – valda delar av valmanifestet som syns på flygblad, riktade utskick osv. Anna – ICA liknelsen Stigreklamen – valda delar av reklambladet (3 varor som attraherar målgruppen)

Vad är ditt budskap?

Syfte - Att bli tydligare i kommunikationen till såväl våra egna politiker som våra väljare. - Att kunna svara på frågan varför man ska rösta på Folkpartiet - Att ge en ökad förståelse för vilka väljargrupper man vill vinna och med vilka sakfrågor. Syftet med att ta fram en gemensam berättelse var.

budskap Huvud Valmanifestet Partiprogrammet

Budskapet ska! Sticka ut! Våga spetsa till Ta ställning – skapa en kontrast Skapa konflikt med huvudmotståndaren Viktigare att vinna respekt än kärlek

Kommunikationskanaler Med vilka kanaler når vi målgruppen? Får budskapet effekt hos målgruppen? Når vi väljaren i flera kanaler? Vågar vi prioritera bort? 11:25

Kanaler i en valkampanj

Tidasaxel - budskap Egna kanaler Köpta kanaler Icke köpta kanaler Jan-mars april-juni juli-sept Icke köpta kanaler Egna kanaler Perioden januari-mars: icke köpta kanaler + egna kanaler (halvfart) Perioden april – juni: icke köpta kanaler + egna kanaler ( 2/3 fart) Perioden juli – september: köpta kanaler periodvis + icke köpta kanaler + egna kanaler (warp drive) Den stora ekonomiska och logistiska utmaningen handlar om att vid rätt tillfälle, till rätt ekonomi och rätt innehåll genomföra kampanjen genom köpta kanaler. Ekonomiska begränsningar kan delvis hanteras genom tidig och samordnad planering De två sista veckorna påverkas möjligheterna att nå ut via andra kanaler. Måste finnas resurser för att kunna lägga en/flera bombmattor och dominera Utformningen av budskapen behöver anpassa till kanalen. Vissa kanaler kräver interaktion och dynamik. Andra kräver mer känslor. T.ex. radiomediet innebär kort tid till eftertanke Kanalen som slår andra. TV har en enorm räckvidd jämfört med andra kanaler. Lär dig hur din lokala TV-station jobbar och medieträna dina politiker

Två grundläggande kanalstrategier 2. Organisk tillväxt Hög Effekt Låg Tid (minst 1 år) Valkampanjen är en blandning mellan de två strategierna. Behöver delvis anpassas efter målgrupper och politisk belägenhet Ingen statshemlighet. Andra partier använder redan de två kanal- strategierna. Utmaningen är inte att använda, utan hur och när Bombmattan bör läggas när man vill sätta agendan – i tiden och/eller kopplat till omvärldshändelser: poströstning, skolstart, valspurt etc. Kostar mest och behöver planeras mest Organisk tillväxt-strategin behövs fortlöpande för att upprätthålla en medvetenhet om Folkpartiets politik och företrädare *

Två grundläggande kanalstrategier 1. Bombmattan Hög Effekt Låg Tid (2-3 veckor)

Att tänka på Kom ihåg vem som är mottagare Samma budskap i alla kanaler samtidigt Gör en tipsplan Välj en huvudkanal där närvaron är omfattande och sedan stödjande kanaler Håll i minnet mottagarens villkor. Uthållighet och fokus på ett begränsat antal budskap en förutsättning för att kanalstrategi ska vara meningsfullt Samma budskap i alla kanaler samtidigt. Mer effekt för pengarna och större förutsättningar att tränga igenom kommunikationsbruset Skapa en logisk helhet i kommunikationen. En time-plan är ett grundläggande verktyg. Egna aktiviteter ska integreras med identifierade omvärldshändelser, t.ex. skolstart, större händelser i kommunen/landstinget/regionen *

Uppgift Prioritera tre (3) konkreta saker du ska arbeta med den kommande månaden Vad är chansen att du arbetar med det här i kommande vecka - 1/10 – temperaturmätare Vi kommer att följa upp det här!

Varför ska du rösta på Folkpartiet? Viktigt att alla kan tala om varför man ska rösta på Folkpartiet. Förmedla ett svar på det själv.