Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Swot - analys.
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kommunikationsplan.
Att använda sig av massmedier
Juni 2005 Nordisk Vejteknisk Forbund NVF-11: Informasjonssystemer NVF11 Kompetansegruppe Nordisk Marknad Sommermøtet juni 2005.
Tips o råd till din egen golf. Du har kunskapen…..
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Kontaktsjuksköterskemöte 13 december 2013
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Omvärlds- & Framtidsseminarium Kommunfullmäktige
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Intressenter OL108A.
Fastighetsfakta 026 –
Underlag för strategiska beslut; utvidgad SWOTANALYS
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Etableringsfakta 026 –
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Idrott hela livet Kvarnsvedens GoIF OK 2014.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Föreläsning
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Hybrid av: Restaurang, Saluhall & Livsmedelsbutik.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Ortsutveckling Skebokvarn
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Välkommen! Stormöte 22 oktober 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
För tre veckor sedan gick vi igenom:
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Välkomna! Föredrag av Musik av folket Skapad av Sara Eriksson.
Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01.
Vendingfakta 026 –
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Diskussion om samgående mellan Djarfur och Vaengur Medlemsmöte
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
“Counter-marketing” vad finns det för evidens
Säkerhet - Vad ni kan göra
Att starta, planera och driva projekt
Kommunikationsplanering
Dataskydd En prioriterad fråga.
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
SWOT-analys av affärsområde grundskola
(Företagsnamn) SWOT-analys
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
ÄR VAS-rådets rapporter aktuella? En titt på rapport nr 1-9
Presentationens avskrift:

Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och dess omgivning. Ska bygga på fakta! SWOT = Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats Mål Egenanalys: Bestämma lämplig strategi för att omvandla svagheter till styrkor, undvika hoten och utnyttja möjligheterna Omvärldsanalys: Identifiera de väsentligaste trenderna och drivkrafterna i omvärlden för att skapa en robust strategi.

Utökad SWOT analys Trestegsraket Hot och möjlighetsmatris Steg 3 VRIO Slutsatser Action

SWOT-analys av affärsområde grundskola Internt Styrkor Vilka fördelar har organisationen? Vad gör man bra? Svagheter Vad skulle man kunna göra bättre? Vad gör man mindre bra? Vad ska man helst undvika? Möjligheter Vilka intressanta trender kan vi se i omvärlden? Vilka förändringar vad gäller tex teknikutveckling, lagstiftning, demografiska mönster kan verka till vår fördel? Externt Hot Vilka hinder kan förväntas uppstå? Vad händer i omvärlden som kan försvåra för oss?

SWOT-analys av affärsområde grundskola Positivt Negativt Styrkor Svagheter Internt Möjligheter Hot Oklara beslut och tolkningar av roller och ansvar i styrmodellen. Rekrytering av ledare och lärare Externt

Hot och möjlighetsmatris Hotmatris Identifiera farligaste hoten Bedöm sannolikhet och påverkan Möjlighetsmatris Identifiera bästa möjligheterna Bedöm sannolikhet och påverkan

Hotmatris Hög Påverkan Låg Sannolikhet

Möjlighetsmatris Hög Påverkan Låg Sannolikhet

VRIO-analys Value-Rare-Imitate-Organisation Värde Medför styrkan någon möjlighet för organisationen att respondera på hot eller möjligheter i organisationens omvärld? Ger den en konkurrensfördel ur ett kundperspektiv? Raritet /sällsynthet/ Besitter konkurrenterna samma styrka? Är det många andra som besitter samma styrka? Imiterbarhet/kopiera Är det kostsamt att imitera styrkan? Ju svårare att imitera desto större strategiskt värde. Timing är en styrka som ger ett tidsförsprång och viktig del i att utveckla ett strategiskt övertag. Organisation Är man organiserad så att man kan utnyttja styrkan på bästa sätt? Ju bättre organisationen kan utnyttja sina styrkor desto värdefullare är dessa vilket ger en långsiktig konkurrensfördel.

Styrka Värde Raritet Imitera Org Tydliggör styrkorna från SWOT-analysen med en VRIO-matris Är styrkorna/resurserna värdefulla, sällsynta (rariteter), svåra att imitera samt effektivt organiserade? Styrka Värde Raritet Imitera Org A B C D E

Forts VRIO Styrka Värde Raritet Imitera Org F G H I J

SWOT-analys av koncernen Vård & bildning Internt Styrkor Vilka fördelar har organisationen? Vad gör man bra? Svagheter Vad skulle man kunna göra bättre? Vad gör man mindre bra? Vad ska man helst undvika? 3/ Konvertera svagheter till styrkor 2/ Matcha styrkor och möjligheter Möjligheter Vilka intressanta trender kan vi se i omvärlden? Vilka förändringar vad gäller tex teknikutveckling, lagstiftning, demografiska mönster kan verka till vår fördel? externt Hot Vilka hinder kan förväntas uppstå? Vad händer i omvärlden som kan försvåra för oss? 1/ Konvertera hot till möjligheter

Genomgångna analyssteg NI HAR: Identifierat interna styrkor och svagheter Identifierat externa möjligheter och hot Graderat möjligheterna med en möjlighetsmatris Graderat hoten med en hotmatris Tydliggjort styrkorna med en VRIO-analys TACK FÖR OSS!