Semantik & Pragmatik Lektion 7   Mentalistisk semantik: komponenter och gestalter Jordan Zlatev.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Lösningsfokuserat arbetssätt
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Perspektiv på arkitektur
Semantik och Pragmatik VT2009 Ordbetydelse
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Växjö 21 april -04Språk & logik: Kontextfria grammatiker1 DAB760: Språk och logik 21/4: Kontextfria 10-12grammatiker Leif Grönqvist
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Presupposition gemensam kunskap som inte behöver påstås eller förklaras förutsatt information - bakgrundsantaganden konventionaliserade bärare av implicit.
Semantik och pragmatik: Sammanfattning
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
ISO 1087 – terminologins standard
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Semantik – introduktion
Hinduism  Åk 6 1.
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Richard Hirsch Institutionen för kultur och kommunikation (IKK)
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Frågor om språk Richard Hirsch
1. Konnektionism – grunderna
Design & Utvärdering, 5 poäng Informationsvisualisering Skellefteå, Ö-vik, Umeå, Informatik A.3.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
System arbetssystem informationssystem
Nordiska språken del 1 Lgr-11 säger: ”Du ska känna till likheter och skillnader mellan svenska och de andra Nordiska språken”
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Skriv en kort uppsats med rubriken
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Motivation is the direction and intensity of effort
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Semantik och pragmatik 1. Introduktion
Semantik och pragmatik Betydelsekomponenter och konceptuella strukturer.
Hayden White Whites exempel på metonymi femtio segel för femtio skepp Enligt White reducerar metonymin helheten till en (nödvändig) del eller aspekt.
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Design & Utvärdering, 5 poäng
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Possessiva pronomen.
Presentationens avskrift:

Semantik & Pragmatik Lektion 7   Mentalistisk semantik: komponenter och gestalter Jordan Zlatev

Några problem för: strukturalistisk semantik: var finns kunskapen om de “språkinterna” relationerna? logisk semantik: vem är det som tolkar avbildningen från språk till värld?   Svar: språkets talare och lyssnare som medvetna subjekt (inte omedventna ”moduler” inom deras hjärnor)

Slutsatser Medvetandet är nödvändigt för språklig betydelse. Man måste analysera språkliga betydelser som (intersubjektiva) begrepp. Frågan är: Hur?

Betydelser som ”mentala bilder” Problem:   för konkreta: vad är bilden av triangel, människa… för idiosynkratiska (privata): Ett ”experiment” med satsen Hästen springer icke-kompositoinella, ”stor” + ”fågel” = ? icke-existerande (och, om, frihet...)

Betydelsekomponenter Betydelser som bestående av semantiska komponenter (särdrag)   ungkarl: +ANIMATE, +HUMAN, +MALE, +ADULT, -MARRIED

Fördelar med semantiska särdrag 1. Särdrag är systematiska   hyponymi - underordnade betydelser har en (eller flera) extra komponent ungkarl: +ANIMATE, +HUMAN, +MALE, +ADULT, -MARRIED man: +ANIMATE, +HUMAN, +MALE, +ADULT människa: +ANIMATE, +HUMAN

Fördelar med semantiska särdrag synonymi – samma komponenter inkompatibilitet – oförenliga komponenter (*Hon/den var ungkarl) hon: +ANIMATE, +HUMAN, -MALE den: -HUMAN ungkarl: +ANIMATE, +HUMAN, +MALE, +ADULT, -MARRIED

Jackendoffs “Conceptual Semantics” “The mentalist postulate: Meaning in natural language is an information structure that is mentally encoded by human beings.” Se (Saeed 2003, s. 266)

“Universiella semantiska kategorier” EVENT GO THING PATH Path-function (TO, FROM, VIA) PLACE Place-function (IN, ON, ABOVE, BELOW) THING (Time, Property) STATE BE

”Localism”: en tolkning av icke-spatiala betydelser som i grunden spatiala Festen är på gården. (rum) BE-loc Festen är på tisdag. (tid) BE-temp Festen är tråkig. (tillstånd) BE-ident Det är Pelles fest. (tillhörighet) BE-poss   Men: vissa språk använder inte verbet ’vara’ i alla dessa kontexter, utan kan sakna verb i (c) och (d) – t ex ryska, thai använda olika verb för (a/b) och (c), t.ex. spanska: ser/estar sakna parallellitet mellan (a) och (b): t ex amondowa

Problem med semantiska komponenter Epistemologiskt   Fråga: Hur kan vi avgöra vilka är ”de rätta” komponenterna? Svar: Den uppsättning som ger oss de bästa semantiska generaliseringarna för alla mänskliga språk.

Problem med semantiska komponenter Psykologiskt   Fråga: Det finns lite stöd, och en hel del motbevis att betydelser analyseras psykologiskt i särdrag. Svar: Modellerna kan fortfarande vara giltiga på en konceptuellt nivå, (dvs. att uttrycka generaliseringar) även om de inte speglar en konkret psykologisk verklighet.

Mentalistisk semantik II: Gestalter Betydelse som mentala strukturer och operationer

Cognitive Semantics (som en del av Cognitive Linguistics) Lakoff & Johnson (1980, 1999): Conceptual Metaphor Theory (CMT), ”embodiment” Talmy (1985, 2000): rörelse, händelser, krafter, föreställningar Johnson (1987): bildschemata/föreställningschemata Lakoff (1987): radiala kategorier, idealiserade kognitiva modeller (”ICMs”) Langacker (1987): Cognitive Grammar Fauconnier (1985, 1994): Mental Spaces Turner & Fauconnier (2002): Blending (Conceptual Integration) Theory Goldberg (1995): Construction Grammar Alla är ”West Coast” amerikaner…

Vissa besläktade teorier i Europa – fast inte så extremt mentalistiska, utan mer eller mindre pragmatiska (se nästa föreläsning) ”meaning is use” (Wittgenstein 1953); ”meanings just aint in the head” (Putnam 1975)   Gärdenfors (2000): Conceptual Spaces Sinha (1988, 2000): Socio-cognitive naturalism Harder (1996): Functional semantics Zlatev (1997): Situated embodiment Itkonen (2005): Analogy (as structure and process)

Gemensamma drag “linguistic knowledge is part of general cognition” (Saeed: 342) 1. Anti-modularitet (Chomsky, Fodor, Pinker …), både “intern” SYNTAX <-> SEMANTIK “extern” SPRÅK <-> COGNITION (<-> KULTUR) 2. Språklig struktur – bade semantisk och grammatisk – är inte arbiträr utan motiverad. T ex. av ikonicitet: (möjligtvis på en ganska abstrakt nivå) likhet mellan uttryck och betydelse: Den vackra kvinnan luktade på röda rosen. *Den röda kvinnan luktade på vackra rosen. (PRETTY WOMAN) SMELL (RED ROSE)

Gemensamma drag 3. Samma (eller liknande) principer gäller för synkron och diakron lingvistik grammatikalisering – skapandet av grammatiska ord från lexikala ord: t ex going (eng), kommer att -> FUT 4. Sanning är inte grundläggande för betydelse “meaning is based on conventionalized conceptual structures”, Saeed: 344): image-schemas, mental spaces, construal… Vad menas med att de är ”konventionaliserade”? Konventioner är sociala och inte primärt individuella! (Itkonen 1997, Zlatev 2007) 5. Skepsis mot formaliseringar Betydelser är analoga (icke-diskreta) fenomen, och bör beskrivas på liknande viss: bilder, schemata, diagram, nätverk… (i motsats till t ex Jackendoff): ”gestalter”

Grundläggande strukturer och operationer (enligt Cognitive Semantics) A) “Image schemas”: CONTAINER, PATH, BALANCE, PART-WHOLE, FORCE… Baserade på “kroppslig erfarenhet” (embodiment) Gestalter – icke-propositionella, analoga, topologiska och inte kompositionella – men med intern struktur Ger kroppslig grund till ”abstrakt” tänkande: om x är INNE (X), så kan den inte vara UTE (X) Dynamiska (?)

Grundläggande strukturer och operationer (enligt Cognitive Semantics) Ur Johnson & Rohrer (2007): The English word “into” is understood via a superimposition of the Source-Path-Goal schema on the Container schema, as follows: “in” activates a Container Schema with the interior profiled. “to” activates a Source-Path-Goal schema with the destination (endpoint) profiled. The destination (endpoint) is mapped onto the interior of the container schema… Märk likheterna med analysen hos Jackendoff: PATH = Path-function + PLACE. Var ligger egentligen skillnaden mellan ”kognitiv” och ”konceptuell” semantik? ”Embodiment”? Analog vs. Diskret? Neural verklighet?

Grundläggande strukturer och operationer (enligt Cognitive Semantics) Ur Johnson & Rohrer (2007): To summarize, image schemas can be characterized more formally as: (1) recurrent patterns of bodily experience, (2) “image”-like in that they preserve the topological structure of the perceptual whole, as evidenced by pattern-completion, (3) operating dynamically in and across time, (4) realized as activation patterns (or “contours”) in and between topologic neural maps, and (5) structures which link sensorimotor experiences to conceptualization and language.

B) Metafor “classical view” (Aristoteles m fl. metaforer är språkliga former som skiljer sig från vanligt språk “Romantic” view (nästan) allt i språk är metaforiskt Conceptual Metaphor Theory, CMT (Lakoff and Johnson (1980, 1999), Lakoff (1987), Lakoff and Turner (1989)… 1. Metafor är primärt en konceptuell struktur, och sekundärt realiseras i språket. (“Metaphors allow us to understand one domain of experience in terms of another.”) EMOTION <- VERTICALITY HAPPY – UP SAD – DOWN Toppen! Jag känner mig nere idag.

B) Metafor 2. Metaforer är grundade i erfarenheten: baserade på korrelationer mellan olika upplevelser (”Primary metaphors”) 3. “Konventionella” – fast inte “döda”… t ex statshuvud, hans högra hand Oklart vilken konventionsbegrepp Lakoff m fl. använder 4. Systematiska TIME IS SPACE Tidpunkter, Tillbaka i tiden – I framtiden, Tiden går… Framför oss, Bakom oss

B) Metafor Lakoff (1995) “The Invariance Principle – metaphors preserve image-schematic structure” “Malmö är Sveriges Miami” Malmö – Miami Sverige – USA Södern i Sverige – Södern i USA Invandrare i Malmö – Invandrare i Miami Stränder i Malmö – Stränder i Miami Brottslighet i Malmö – brottslighet i Miami Standarddefinitionen av ANALOGY: likhetet hos strukturen (relationerna) mellan två olika ”system”, inte likheter i egenskaper (Itkonen 2005)

B) Metafor 5. Asymmetriska TIME IS SPACE men *SPACE IS TIME *Den ligger imorgon (= framför oss) *Min ryggsäck är igår (= bakom mig)

C) Systematisk polysemi: Lakoff (1987): ”radial categories” (1) The plane flew over. (central schema) (2) The bird flew over the yard. (3) The plane flew over the hill. (4) The bird flew over the wall. (5) Sam drove over the bridge. (6) Sam walked over the hill. (7) Sam climbed over the wall. (2-7: extensions from 1)

C) Systematisk polysemi: Lakoff (1987): ”radial categories” (8) Sausalito is over the bridge. (by end-point focus from 5) (9) Sam lives over the hill. (by end-point focus from 6) (10) Hang the painting over the table. (central -> above schema, from 1) (11)The powerline stretches over the yard. (by path -> 1dim trajector from 2)

C) Systematisk polysemi: Lakoff (1987): ”radial categories” (12) The board is over the hole. (central -> covering schema, from 1) (13) The city clouded over. (from 12) (14) The guards were posted all over the hill. (from 12) (15) I walked all over the hill. (from 14) (16) There was a veil over her face. (by rotation from 12) (17) The ice spread all over the windshield. (by rotation from 13) (18) There were flies all over the ceiling. (by rotation from 14) (19) The spider had crawled all over the ceiling. (by rotation from 15)

C) Systematisk polysemi: Lakoff (1987): ”radial categories” (20) Roll the log over. (reflexive schema, from 1) (21) The fence fell over. (from 20)

C) Systematisk polysemi: Lakoff (1987): ”radial categories” Problem: Vilka av dessa är olika betydelser (polysemi), och vilka är ”användningar” (generalitet)?

D) Olika former av “construal” Perspektiv (“perspective”, “viewpoint”) (a) The children ran around the house. INTERNAL / EXTERNAL MEN (b) Barnen sprang runt i huset. INTERNAL (c) Barnen sprang runt huset. EXTERNAL (d) Ställ dig framför bilen! OBJEKT-CENTRERAD/TALARE-CENTRERAD ”Frames of reference” ( Levinson 2003): också GEO-CENTRERAD: ”Ställ dig norr om bilen” Fokus (”focus”) (e) Bilen star brevid garaget. (f) ?Garaget star brevid bilen.

D) Olika former av “construal” Profilering (?) (“profiling”, Langacker) Talaren kan välja att lifta fram olika aspekter i en situation med hjälp av olika grammatiska konstruktioner: (g) Han slog sönder bordet med hammare. (h) Hammaren slog sönder bordet. (i) Bordet slogs sönder. Se bilder i Saeed (2003: 376)

D) Olika former av “construal” “Scanning” (j) Han kom in i rummet. SUMMARY (Saeed: ”sequential”?) (k) Han kröp långsamt in i rummet. SEQUENTIAL (l) Han ramlade nerför trappan. SEQUENTIAL (m) Han ramlade på golvet. SUMMARY Jfr. med situationstyp: (ACHIEVEMENT vs. ACCOMPLISHMENT)

Några problem för den kognitiva semantiken 1. Oklart vilken sorts existens de grundläggande strukturer och operationerna (schemata, avbildningar, transformationer osv.) har: medvetna omedventna (men kan medvetandegöras) omedventna (men kan inte medvetandegöras) neurobiologiska…, eller?

Några problem för den kognitiva semantiken 2. Tendens att komma på nya och nya strukturer och operationer “blending” (Turner) “windowing of attention” (Talmy)… osv. I det bemärkelse är Itkonens försök att förklara det mesta i termer av analogi en stor generalisering.

Några problem för den kognitiva semantiken 3. Trots att flera använder termen ”konventionell”… conventional metaphor (Lakoff) conventional imagery (Langacker) – så saknar den (amerikanska) kognitiva semantiken/ lingvistiken en teori om (a) språkliga konventioner och regler som intersubjektiva fenomen (b) semantikens interaktion med pragmatiken (c) talhandlingar 4. Eftersom betydelser betraktas som primärt individuella så blir det svårt att förklara språklig kommunikation…