Pentti Aspila Finlands Rotary © 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
En spruta, ett liv: Lions mässlingsinitiativ
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Medlemsutveckling Distriktsseminarium D1380 Olavi Wetterstrand Assistant to Membership Coordinator.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Betydelsen av nyklubbildning EX-545A.SW. 2Lions Clubs InternationalBetydelsen av nyklubbildning Varför är nyklubbildning viktigt? •Att förnya och öka.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
DI21 Mål Vilja Våga Verka Zonta International District 21 ▪ Sweden & Latvia 1.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
Videokonsultation med medborgare
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Rotary behöver en stark image Christina Bredin
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
PETS Hämeenkyrö Pentti Aspila
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Programförklaring Eksjö Gamla Sta’n Rotaryklubb Ola Stålebrink.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
The first serviceorganization in the world Service above self
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Basinkomst En realistisk möjlighet?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Hälsokunskap Mattlidens gymnasium Period II Lärare: Anu Virtanen.
Syyskokous Säkylä Pentti Aspila
Rotary Foundations nya bidragsmodell
VÄLKOMMEN TILL HÖSTSEMINARIET
PETS Eurajoki Pentti Aspila
Presentationens avskrift:

Pentti Aspila 28.2. 2010 Finlands Rotary © 2010 Rotary stöder läs- och skrivkunnighet Pentti Aspila 28.2. 2010 Finlands Rotary © 2010 Tähän muistiinpanoja

Vad är läs- och skrivkunnighet? Traditonellt anses läs- och skrivkunnighet betyda, att personen kan läsa och skriva. Läs- och skrivkunnigheten kan också ses som en funktionell talang såsom, att kunna använda en dator, kunskap i hur man förebygger vissa sjukdomar, eller t.ex. att tyda produktdeklarationer i en butik. Finlands Rotary © 2010

Läs- ovh skrivkunnigheten ger människorna möjligheter och hjälper dem, att utveckla samhällen. Det är sannolikt, att läs- och skrivkunniga samhällen: Utvecklas ekonomiskt Lever ett sundare liv Lever ett lugnare liv Finlands Rotary © 2010

Läs- och skrivkunnighet för med sig demokrati Läs-och skrivkunnighet behövs på bynivå för, att skapa tillit. Ofta är den enda läs- och skrivkunniga byledare, och läskunnigheten och behärskningen av siffror är en del av maktutövning. Då flere kan läsa kan man skriva ner vad som har diskuterats och vad man kommit överens om. Det hjälper till med, att minska på korruptionen. Läs-och skrivkunnighet underlättar demokratiseringen av maktutövningen i byarna. Finlands Rotary © 2010

Analfabetism Nästan 900 miljoner kan varken läsa eller skriva 98 % av världens analfabeter bor i utvecklingsländer 130 miljoner grundskolebarna går inte i skola 275 miljoner barn i gymnasieåldern går inte i skola Av analfabeterna är ⅔ kvinnor Finlands Rotary © 2010

Andelen läs- och skrivkunniga i världen, % Läs- och skrivkunnigheten i världen Andelen läs- och skrivkunniga i världen, % Finlands Rotary © 2010

Läs- och skrivkunnigheten bland vuxna i vissa delar världen, % Niger 14 Kina 82 Somalien 24 Portugal 87 Nepal 28 Grekland 95 Afghanistan 32 Ryssland 98 Etiopien 36 USA 97 Namibien 38 Sverige 99 Haiti 45 Finland 100 Indien 52 Kenya 78 Finlands Rotary © 2010

Rotarianernas åtgärder för minskandet av analfabetismen Rotarianerna strävar för, att minska på analfabetismen i olika delar av världen genom, att: Donera uppslagsböcker Bygga skolor Verka som tutorer Stöda användandet av datateknik i utbildningen Finlands Rotary © 2010

Läs- och skrivkunnighetsprojekt, som utförts av rotarianer Läs- och skrivkunnigjetsprojet för barn, flickor och pojkar, vilka har som mål spridande och förbättrande av läskunnighet Förbättra läraranas verksamhetsförutsättningar och i skolorna öka möjligheterna, att fylla elevernas behov Förbättra de vuxnas, kvinnor och män, möjligheter tiill deltagande i utbildningsprogram Minska på faktorer som begränsar läs- och skrivkunnighet Främja positiva attityder för utvecklande av läs- och skrivkunnighet Finlands Rotary © 2010

Verktyg till stöd för rotarianernas läs- och skrivkunnighetsprojekt Finlands Rotary © 2010

Stödgrupp för läs- och skrivkunnighet RI:s president utnämner årligen en stödgrupp Stödgruppen består av ett netverk frivillga rotarianer, som stöder och uppmuntrar klubbar och distrikt till världsomspännande deltagande i läs- och skrivkunnighetsprojekt Finlands Rotary © 2010

Utnyttja stödgruppen för läs- och skrivkunnighet Hyödynnä lukutaidon tukiryhmää Utnyttja stödgruppen för läs- och skrivkunnighet Kontakta distrikts- eller zonkoordinatorn, då du behöver stöd eller projektidéer Informera guvernören, zonkoordinatorn eller RI om framgångarna Utse en läs- och skrivkunnighetskoordinator i din klubb somm samarbetar med distriktskoordinatorn Läs mera stödgruppen för läs- och skrivkunnighet: www.rotary.org/literacy. Finlands Rotary © 2010

Mål som RI:s läskunnighetsgrupp har ställt för klubbarna Arrangera en läs- och skrivkunnighetsevenemang på internationella dagen för läskunnighet den 8 september Arrangera ett läskunnighetsprojekt under Rotarys månad för läs- och skrivkunnighet i mars Verkställ ett Lexikon- eller annat bokprojekt Informer distriktets läskunnighetsombud och/eller guvernören om läskunnighetsprojektet Erhåll distriktets läskunnighetserkännande Verkställ ett serviceprojekt tillhörande yrkestjänst rörande läskunnighet Finlands Rotary © 2010

Rotarys läskunnighetssamarbete För, att bättre kunna stöda rotarianernas läskunnighetsprojekt, så samarbetar Rotary International med International Reading Association. Finlands Rotary © 2010

Har alla barn samma möjligheter till lärdom? Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Har alla barn samma möjligheter till lärdom? Utnyttjande av datateknik landsortsskolor i västra Kenya 2007-2010 Finlands Rotary © 2010

Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Ansvarande genomförare: - Forssa rotaryklubb - Sepänhaka rotaryklubb - Finlands Rotarys distrikt 1410 - Forssan yhteislyseo ANIN SECONDARY SCHOOL Finlands Rotary © 2010

Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Utbildning av gymnasielärare och –elever i gymnasierna i Anini och Cheplaskei i utnyttjandet av datateknik i utbildningen Finlands Rotary © 2010

Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Projektets målsättning: 1. Utrusta skolorna med datateknik Finlands Rotary © 2010

Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Projektets målsättning: 2. Utbilda lärare och elever i utnyttjandet av datateknik Finlands Rotary © 2010

Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Projektets målsättning: 3. Verkställa gemensamma projekt med Forssan yhteislyseo Finlands Rotary © 2010

Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Projektets målsättning: 4. Producera utbildningsmaterial till Kenyanska skolor 5. Stöda uppfostran till internationalism Finlands Rotary © 2010

Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Finansiering från Finlands utrikesministerium 120 000 euro Rotarianernas självandel 11 000 euro Dessutom Forssan yhteislyseos satsning Totalfinansieringen ca 150 000 euro Finlands Rotary © 2010

Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Tilläggsuppgifter: Pro Kenian sidorna: www.prokenia.org info@prokenia.org Forssa rotaryklubb: http://www.surffi.net/~frotary/ Finlands Rotary © 2010

Kom med och ta del i distriktets 1410 Distriktets 1410 läskunnighetsprojekt i Kenya Kom med och ta del i distriktets 1410 läs- och skrivkunnighetsprojekt i Kenya! Finlands Rotary © 2010