Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson
Energiportalen 15 februari 2006 Varför forska om transporter och energianvändning? 25% växer snabbast komplexitet framtida trender och åtgärder i samhället säkrare förutsägelser och effektivare åtgärder kräver förståelse av sambanden
Energiportalen 15 februari Transport efterfrågan trafikalstring Fördelning på transportmedel Vägval Socio ekonomisk a faktorer Fysisk planering, lokalisering Trafik- planering Gatu- och vägnät Trafikarbete fkm fördelat på gatunätet Körmönster Områdestyp Trafik reglering Vägens kondition Totalt avgasutsläpp och bränsleförbrukning Emissionsfaktorer Bränsleförbrukning/km Fordon Förare Gatuutformning Trafikalstring och bränsle- förbrukning
Energiportalen 15 februari 2006 Åtgärder för att påverka transportsektorns energianvändning – olika nivåer Övergripande nivå: påverka omfattningen av motoriserade transporter Mellannivå: energieffektivitet i färdmedelsval Detaljerad nivå – påverka energianvändningen för enskilda resor/fordon
Energiportalen 15 februari 2006 Övergripande nivå Påverka omfattningen av motoriserade transporter – exempel på forskning 26 % av alla bilresor är kortare än 3 km – överförning av korta resor till gång eller cykel Planeringens betydelse – Exempel externa affärsetableringars påverkan på bränsleförbrukning och utsläpp
Energiportalen 15 februari 2006 Mellannivå Energieffektivitet i färdmedelsval – exempel på forskning Energieffektivaste färdsätt – i många fall att åka tillsammans Forskning om kollektivtrafikens förutsättningar Resenärernas värdering av olika aspekter i kollektivtrafiken
Energiportalen 15 februari 2006 Detaljerad nivå påverka energianvändningen för enskilda resor/fordon – exempel på forskning Bränslen Motorer, drivlina och avgasrening Hur fordonen används Fordons körmönster – påverkan på energiförbrukning Fordons körmönster samband med gatutyp/utformning, trafik, förare och bil Förarstöd för energieffektiv navigering Förarstöd för energieffektiv körstil Andra inom Energiportalen
Energiportalen 15 februari 2006 Vår poäng – se på systemet utifrån de olika nivåerna Övergripande nivå: påverka omfattningen av motoriserade transporter Mellannivå: energieffektivitet i färdmedelsval Detaljerad nivå – påverka energianvändningen för enskilda resor/fordon
Energiportalen 15 februari 2006 Postrar IMPACT - ett tvärvetenskapligt forskningsprogram om implementering av hållbara transporter Förarstöd för lägre bränsleförbrukning Non-local Effects of External Environment on Driving Patterns Sustainable transports in the City of Malmö - a part of the EU-project CIVITAS, SMILE Broschyr: WALCYNG How to replace short car trips with walking and cycling