Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, www.tft.lth.se Eva Ericsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Europaparlamentariker
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Rickard Danell Sociologiska institutionen, Umeå universitet
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
Resvaneundersökning Syd 2007
Målorienterade strategiska processer
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Parkeringsköp Kommunfullmäktige reglerar hur många bilplatser fastighetsägaren är skyldig att skapa genom Malmö Stads p-norm. Fastighetsägaren löser detta.
Turismen växer fram kapitel 2
Michael Leijonhud Utvecklingskontoret
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Fossilbränslefri region
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
BILD 1 Aktuellt - Europaforum Norra Sverige Flernivåstyrning – Regionkommitténs vitbok – EFNS har lämnat svar Offentliga samråd – EU:s innovationspolitik.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Transporter – hur går det? Kristina Birath. Transporter är energianvändning Mät i TWh – kWh/km.
Infrastrukturplanerna
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Beräkning av transporternas externa kostnader enligt ExternE Lena Nerhagen VTI (Borlänge) Presentation på årsmötet för Svenska Luftvårdsföreingen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Mot grönare försörjningskedjor: Med samarbete kommer man längre! Uni Martinsen Logistik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Miljöteknikminglet.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Vad är hållbart resande? Smarta val i vardagen Smarta val för Plånboken Hälsan Miljö Smarta val för framtiden.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Miljönytt från LTH Ny bok September 2008: ”Trafiken i den hållbara staden”, Hydén red., Studentlitteratur. Finns på bikus.com, AdLibris.se Lunds.
Malmö Innovationsarena
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Vi har alla ett ansvar för miljön
Presentationens avskrift:

Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson

Energiportalen 15 februari 2006 Varför forska om transporter och energianvändning? 25% växer snabbast komplexitet framtida trender och åtgärder i samhället säkrare förutsägelser och effektivare åtgärder kräver förståelse av sambanden

Energiportalen 15 februari Transport efterfrågan trafikalstring Fördelning på transportmedel Vägval Socio ekonomisk a faktorer Fysisk planering, lokalisering Trafik- planering Gatu- och vägnät Trafikarbete fkm fördelat på gatunätet Körmönster Områdestyp Trafik reglering Vägens kondition Totalt avgasutsläpp och bränsleförbrukning Emissionsfaktorer Bränsleförbrukning/km Fordon Förare Gatuutformning Trafikalstring och bränsle- förbrukning

Energiportalen 15 februari 2006 Åtgärder för att påverka transportsektorns energianvändning – olika nivåer Övergripande nivå: påverka omfattningen av motoriserade transporter Mellannivå: energieffektivitet i färdmedelsval Detaljerad nivå – påverka energianvändningen för enskilda resor/fordon

Energiportalen 15 februari 2006 Övergripande nivå Påverka omfattningen av motoriserade transporter – exempel på forskning 26 % av alla bilresor är kortare än 3 km – överförning av korta resor till gång eller cykel Planeringens betydelse – Exempel externa affärsetableringars påverkan på bränsleförbrukning och utsläpp

Energiportalen 15 februari 2006 Mellannivå Energieffektivitet i färdmedelsval – exempel på forskning Energieffektivaste färdsätt – i många fall att åka tillsammans Forskning om kollektivtrafikens förutsättningar Resenärernas värdering av olika aspekter i kollektivtrafiken

Energiportalen 15 februari 2006 Detaljerad nivå påverka energianvändningen för enskilda resor/fordon – exempel på forskning Bränslen Motorer, drivlina och avgasrening Hur fordonen används Fordons körmönster – påverkan på energiförbrukning Fordons körmönster samband med gatutyp/utformning, trafik, förare och bil Förarstöd för energieffektiv navigering Förarstöd för energieffektiv körstil Andra inom Energiportalen

Energiportalen 15 februari 2006 Vår poäng – se på systemet utifrån de olika nivåerna Övergripande nivå: påverka omfattningen av motoriserade transporter Mellannivå: energieffektivitet i färdmedelsval Detaljerad nivå – påverka energianvändningen för enskilda resor/fordon

Energiportalen 15 februari 2006 Postrar IMPACT - ett tvärvetenskapligt forskningsprogram om implementering av hållbara transporter Förarstöd för lägre bränsleförbrukning Non-local Effects of External Environment on Driving Patterns Sustainable transports in the City of Malmö - a part of the EU-project CIVITAS, SMILE Broschyr: WALCYNG How to replace short car trips with walking and cycling