Varför växer inte vissa företag?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Småbolagens export till tillväxtmarknader
Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Varför växer inte vissa företag? Visby 6 juli 2011Lars Jagrén, Företagarna.
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Medicinska indikationer – Kejsarsnitt på moderns önskan
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
Strategiska nätverk/Partnerskap
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Chefer om mångfald 1. Om undersökningen 2 •Undersökningen är genomförd av TNS Sifo för Proffice. •Frågorna ställdes till 400 chefer inom privat sektor.
Hitta kursvinnare Marknadens vassaste beslutsstöd Günther Mårder &
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Beredningen för integration och mångfald
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
Årsuppföljning LSO.
Att arbeta praktiskt.
JUNI 2008 FÖRNYELSE AV FLERBOSTADSHUS UPPLÄGGNING AV STUDIEN Ca 350 intervjuer med följande kategorier:  Allmännyttiga bostadsbolagca 160.
En partner som får ditt företag att växa Venture Cup
Hur mår de svenska företagen ? Samtal om de mindre företagens situation - Almedalen 2013.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
School of Economics and Management | Xxxxxxxxxxxxxxxx | Xxxxxxxxxxxxxx | (D) D Month YYYY Varför tillväxt är farligtVarför tillväxt är farligt? FRÉDÉRIC.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Den samhällsekonomiska nyttan av utlandsstudier Resultat från studier i utredningen av utlandsstudiemedel (SOU 2011:26)
Elmarknadens vinnare och förlorare Medial debatt vintern FERA 16 februari 2011 Per Forsling.
Ersättningen för personlig assistans
Varför energieffektivisering?
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
Magnus Henrekson & Ulf Jakobsson Juni 2006
Skattepolitik för entreprenörskap Föredrag vid TCOs seminarium Därför behöver Sverige en ny skattereform Magnus Henrekson 10 november 2015.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Information om stöd till företag Länsstyrelsen Västernorrland Kerstin Wiklund Handläggare näringslivssektionen.
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Framgångsmått Mitt Q
Småföretagsbarometern 2016
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Antalet anställda 1.
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Kalmar län.
Om Småföretagsbarometern
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Småföretagsbarometern 2016
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Presentationens avskrift:

Varför växer inte vissa företag? Sven-Olov Daunfeldt Docent, Ratio

Bakgrund

Källa: Daunfeldt m fl (2011), ”Snabbväxande företag: En fördjupad analys av mått och definitioner”, Working paper 2011:27, Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser, Östersund.

Tabell 1. Ökningen av antal anställda under perioden 2005-2008 som minst krävs för att räknas som ett snabbväxande företag. Gruppen av företag som inte växer eller växer marginellt är mycket större än antalet företag som kan klassificeras som riktiga snabbväxare. Många av dessa företag rapporterar också hög lönsamhet och har därmed de finansiella förutsättningarna för att växa, men avstår av någon anledning.

Cirka 40% av företagen som befinner sig i grupp 1 i period t stannar i grupp 1 i period t+4, medan endast cirka 10% återfinns i grupp 3. Av företagen som hade liknande initiala villkor m ap tillväxt tenderar därmed en minoritet att växa, medan det stora flertalet inte realiserar sin tillväxtpotential.

Vad är det som leder till att lönsamma företag inte väljer att expandera sin verksamhet? Avsaknad av tillväxtambitioner Brist på kompetens eller resurser Brister i det institutionella ramverket

Avsaknad av tillväxtambitioner Tillväxtambitionerna för företagsledare i mindre företag är positivt relaterad till faktiskt tillväxt (Wiklund och Shepherd, 2003) Tidigare svensk studie (Wiklund m fl, 2003) visar att: Viktigaste faktorn som påverkar företagens tillväxtambitioner är oro över personalens välmående. Rädsla över att förlora den operativa kontrollen över företaget och minskat oberoende leder också till lägre tillväxtambitioner.

Brist på kompetens och resurser Företagsledningen inte har den kompetens som krävs för att utveckla verksamheten eller erhålla de medel som krävs för att expandera organisationen (Colvin och Slevin, 1997). Företagsledningen inte kan hitta rätt kompetens för att genomdriva sina tillväxtambitioner. Tillväxtambitionerna kan inte realiseras p g a bristande tillgång till intern och extern finansiering (Wiklund m fl, 2003b; Beck m fl, 2005; Aghion m fl, 2007).

Brister i det institutionella ramverket Företag möter tillväxtbarriärer som leder till att de inte realiserar sin tillväxtpotential, t ex: Krångliga regler och byråkrati Regleringar på arbetsmarknaden Konkurrens från kommunala bolag Skattesystemets utformning Denna hypotes stöds av Henrekson med flera (2010) som finner att statliga monopol och restriktioner på vinst utgör de största hindren för skapandet av snabbväxande företag.

Slutsatser Det finns en risk att allt för mycket fokus har riktats mot de snabbväxande företagen. Dessa företag utgör en mycket liten andel av företagsstocken och kan ha realiserat sina tillväxtambitioner trots förekomsten av olika typer av tillväxtbarriärer. Fokus bör istället skiftas mot varför många lönsamma företag inte väljer att expandera sin verksamhet. Vi anser att denna fråga kan ha stor betydelse för företags – och sysselsättningsutvecklingen i Sverige