Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Att förstå anonymiteten (översättning från
Farmorgun Välkomna till: Lär dig blogga Internationella kvinnodagen Södertälje kommun Gun Svensson Farmor Gun i Norrtälje 72 år.
Introduktion - Konsumentekonomi
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Skapa ett video-CV på YouTube
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
Solanderskolan presenterar
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Skriv text i punktlistor och ändra bildlayout
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Välkommen till föreläsning om hur man kan söka sommarjobb
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Källkritik På internet.
Nätmobbning
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Internet och upphovsrätt
Syftet med en personlig handlingsplan
Femtonde söndagen efter trefaldighet. ETT ÄR NÖDVÄNDIGT
Det var en gång tre systrar
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Klok filosofi … ?.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Källkritik på Internet
Att hålla en presentation
©storm.
2. Utveckla en presentation
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Rita av.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Cirkelledarutbildning
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
UPPHOVSRÄTT – vad är det ?.
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
DEN MAGISKA DÖRREN.
Källkritik på Internet
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Informationssökning och källkritik
Introduktion till Umeå UB Informatik A, ht-10 Magnus Olsson
UPPHOVSRÄTT.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
M EDIA C ENTER N ORRBOTTEN. Vår verksamhet ska stödja pedagoger, ledare och annan personal inom skolan och underlätta deras arbete för att uppnå målen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Presentationens avskrift:

Hur får jag använda digitalt material i min undervisning? - webbinarium

Ett annorlunda seminarium

Chatarina Larsson -universitetsjurist på Umeå universitet Pratade om: Hur får jag använda upphovs skyddat material i min undervisning ?

Hennes exempel: ”Vill du låna någons cykel måste du fråga ägaren även om den är olåst.” -Detta gäller även annans upphovsrätts skyddas material så som film, texter bilder mm.

Hittar jag som lärare ett avsnitt som jag vill använda mig av kan jag använda delar av det inom det som ryms inom kopieringsavtalet. Det är ok att göra Power Point av ett material men om man vill ha åhörarkopior måste det vara i pappersform, jag får inte lägga ut på nätet eller maila.

Det kommer att komma ett nytt kopieringsavtal! (frågan är bara när?)

Ny upphovsrättslag Det kommer att även att komma en ny upphovsrättslag med nya ändringar. Kommer inte vara några större förändringar men kommer att innehålla små korrigeringar. Detta krävs i och med den digitaliseringen som skett.

Lärarundantaget Handlar om rätten till eget upphovsrättsskyddat material. När läraren tar fram eget material till undervisningen så är det läraren själv som står för upphovsrätten. Vill någon använda mitt material måste den personen fråga mig först! Arbetsgivaren har inte rätt till det material som läraren har skapat, men dem har rätt att nyttja lärarens material.

Kom ihåg! Det ligger på den enskilda lärarens ansvar att man vet vad som gäller när man tar material av någon annan. Det kan var svårt att veta exakt vad man får /inte får göra men det finns info att ta del av som lärare

Tips! Vi kan nyttja oss av länkar, det är ok att lägga in en länk på undervisnings portaler. Detta kan man göra i ganska stor utsträckning Många tidskrifter ger ok till nyttjande av deras material. (Titta längst ner på sidan så står det ofta där om man får använda materialet)   Bilder- ibland kan man högerklicka på bilden och få fram info om hur man får använda bilden tex på Wikipedia. Har en lärobok gått ur produktion, kan man kontakta förlaget och kolla om man får använda materialet. Ofta kan då andra regler gälla tex ok att använda sig av allt.

Länkar Här kan du hitta mer fakta om vad som gäller för lärare och sidor som kan vara bra att använda sig av: Skolavtalet, SKL: http://www.skl.se/vi_arbetar_med/skola_och_forskola/lagar_oc h_regler_1/avtal_om_kopiering_i_skolan_1 MediaCenter- sida att hitta filmer till undervisningen på http://www.ub.umu.se/sok/strommande-media http://www.bonuspresskopia.se/pages/Kopiering_Inom_Ovrig_ Utbildning http://www.swedishfilm.com/SE/verksamheter/utbildning.aspx Söktjänst för öppna lärresurser: http://www.bth.se/bib/web.nsf/sidor/oerbth

Alastair Creelman -Linéuniversitet Han menar att ”om vi fokuserar på och följer alla regler som finns så kan vi vi lika bra gå tillbaka till svarta tavlan och kritor!” ” Vi borde kunna dela med oss!!” därför arbetar man med Creative commons - Har funnits i 10 år. - Jobbar för att öppna upp undervisningsmaterial. - Bygger på upphovslagen

Hur ska man upp nå upphovsmannen? Dem arbetar med.. Hur ska man upp nå upphovsmannen? Ibland är det svårt! Därför har dem skapat symboler som upphovsmannen ska använda sig av för att alla ska veta hur man får använda sig av materialet. Detta är någonting som skolverket har börjat jobba med och någonkommer att komma mer och mer. Om man använder sig av dessa symboler kan man själv som lärare bestämma hur andra får använda sig av det material som man har gjort.