Can we forecast the demand for high speed rail? MARIA BÖRJESSON 27 november 2009, 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PTS Bredbandskartläggning
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Mellanblå fält till höger: Plats för bild – foto, diagram, film, andra illustrationer Comparison of some instruments and methods for determination of sunshine.
Drankfoderstater till mjölkkor 30 kg ECM
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Psykisk ohälsa bland barn och unga - ett folkhälsoperspektiv
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Profu EUs energi- och klimatpaket och dess inverkan på de nordiska energisystemen - Resultat från NEP-projektet Thomas Unger, Profu Profu är ett oberoende.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Department meeting, CSEE, April 21, People in and out 2.Salaries 3.Course evaluations for lp2+3 4.Applications to LTU programs.
Projektföljeforskning
Fråga 71 Hål är minoritetsbärare i ett n-typ kisel lager. Hålen injeceras från en sida och diffunderar in i n-typ lagret och en koncentrationsprofil upprättshåls.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Workshop 7 mars 2013 Välkomna Dagens tema: Crowdsourcing Dagens talare 7/3/13 Behovsdriven utveckling i praktiken 1.
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
ÅF Group Viktor Svensson, IR November ÅF in a Global World employees, 23 countries Own offices / Subsidiaries / Branch Offices.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
Stora additionstabellen
LEONHARD WEISS Seite 1 MA FB5273DE-2 GB3/GOB-S/tbr LKAB Ny Sjöbangård Norr 2011 / 2012.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
The Swedish Travel Card
Styrketräning i teori och praktik
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Figure Types of analog-to-analog modulation
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Swedish ports A linchpin in Swedish industry. 95% of Swedish foreign trade is transported through a port.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Allergiprevention med probiotika
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Tomas Björnsson, Affärsstrategichef Göteborg, 14 Maj 2013 Energibolagens strategiska utvecklingsagenda Vilken väg mot de-karbonisering kommer Europa att.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Famna Väst Metod 143 adresser skickades till Nordiska Undersökningsgruppen och samlades in via telefonintervjuer vecka Svarsfrekvens.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
När infaller Julafton och hur ofta?
Peter Almström Svante Berglund Maria Börjesson Daniel Jonsson
Presentationens avskrift:

Can we forecast the demand for high speed rail? MARIA BÖRJESSON 27 november 2009, 1

Presentationen Jämföra Sampers’ elasticiteter och korselasticiteter med andra modeller och aggregerade svenska data. Jämföra den prognostiserade efterfrågan av Götalandsbanan med aggregerad svenska data. Nya och gamla modellen Långväga resande viktigt: 23% av allt privat resande. 27 november 2009, 2

Varför är långväga resande svårare/mer ifrågasatt? Majority deals with regional travel. Ben-Akiva (2010), de Bok et al. (2010), Outwater et al (2010) and Rohr & Fox (2010) Non-linearity in the sensitivity to travel time (Gaudry, 2008) Daly (2010) Algers. Long-distance travel is more heterogonous (Axhausen et al., 1997) Large shift in technology? 27 november 2009, 3

Paris-Lyon (2h) 9 % air; 91 % Madrid-Seville (2h 15m) air 20 %; rail 80% Madrid-Barcelona corridor (2h 38m): 47%; 53% air. London–Paris route, (2h 15m) air 20 %; rail 80% In Germany, where the HSR uses existing networks, only 12 % has shifted. HSR experiences in Europe

Elasticities 27 november 2009, 5 StudyElasticityComment Rohr et al. (2010) -0.9 (bns) -0.4 (priv) RP data. Average travel distance elasticity Román et al. (2010) -0.4 (Madrid-Barcelona) -0.6 (Madrid-Zaragoza) RP/SP data Atkins (2002) -0.9/-1.3 (bsn); -0.8/-0.9 (priv) RP/SP data UK 2 corridors. Bok et al. (2010) -0.6 (bsn) -0.5 (commute) -0.3 (other) Cross-sectional travel survey. Portugal Cabanne (2003) (access) < 0.16 (Air cross-elasticity) Time series data – France Dargay (2010)-2 Aggregate time series UK Paris-Lyon -1.6 (Phase 1) -1.1 (Phase 1) HSR line Madrid-Barcelona-1.3HSR line 2008 Madrid-Sevilla-1.2HSR line 1992,

Can we forecast using aggregate data? Source: Nelldal and Jansson, 2010

SAMPERS Nested logit model: frequency, destination and mode Car, bus, train and air Estimated on large RP data set (National travel survey ) Car as driver, 28985; Car as passenger; 19530; Train, 7013; Bus, 4809; Air, 4406; other modes, 1072 VTT €/h In-vehicle time car One-day trips 17.9 In-vehicle time car Overnight stays 11.0 In-vehicle time other modes; One- day trips 7.7 In-vehicle time other modes; Overnight stays 5.5

Kalibrering Trafikräkningar för flyg och tåg 61 % ökning av tågresor; 16 % for air. Observera för lite flyg (enl. mina siffror) Bilresor har kalibrerats mot RVU’n 27 november 2009, 8

Data Korta långväga bilresor är underrepresenterade i data resvaneundersökning Viktigt hur man ställer frågan 27 november 2009, 9 Traffic production [billion km] 0,0 1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 7,0 8,0 9, km km km km800- km One-day survey Long distance survey

Elasticities 27 november 2009, 10 PurposeSAMPERS Rohr et al. (2010) Elasticity, car in- vehicle time Business Private Elasticity, Fuel Price Business Private Elasticity, rail in vehicle time Business Private Elasticity, rail fare Business Private

Elasticities 27 november 2009, 11 StudyElasticityComment Sampers -1.5 (bsn) -1.0 (priv) RP data. Average travel distance elasticity Rohr et al. (2010) -0.9 (bns) -0.4 (priv) RP data. Average travel distance elasticity Román et al. (2010) -0.4 (Madrid-Barcelona) -0.6 (Madrid-Zaragoza) RP/SP data Atkins (2002) -0.9/-1.3 (bsn); -0.8/-0.9 (priv) RP/SP data UK 2 corridors. Bok et al. (2010) -0.6 (bsn) -0.5 (commute) -0.3 (other) Cross-sectional travel survey. Portugal Cabanne (2003) (access) < 0.16 (Air cross-elasticity) Time series data – France Dargay (2010)-2 Aggregate time series UK Paris-Lyon -1.6 (Phase 1) -1.1 (Phase 1) HSR line Madrid-Barcelona-1.3HSR line 2008 Madrid-Sevilla-1.2HSR line 1992,

Gamla modellen Base case 3:05 h HSR 2:14 h (-28%) Rail trips +40% +29% private +67% business Direct elasticity: business : -1.6; private: -0.8; all: -1.0 Cross elasticity (air): business: 0.54; private: 0.14; all: 0.38 Rail/air split increases from 65 percent to 75 percent (Data ger 55 procent i nuläge)

Nya modellen Base case 3:05 h HSR 2:15 h (-28%) Rail trips +45% +28% private +95% business Direct elasticity: business : -2.1 (-1.6); private: (0.8); all: (-1.0) Cross elasticity (air): business: 0.71 (0.54); private: 0.15 (0.14); all: 0.34 (0.38) Rail/air split increases from 65 percent to 75 percent

SJ-data 2006 ger 1.4 milj/år resor Sthlm län - gbg LA Sampers 2006: 1.2 milj/år Sampers 2020 JA: 1.6 milj/år UA: 2.2 milj/år Sampers 2030 UA-bas: 2.5 milj/år US 1: 3.3 US 2: 3.4 Resandenivåer i prognoserna

Validation against aggregate data We validate the air-rail split using aggregate Swedish data. We can control for Accessibility to airports and train stations Frequency and travel times taken from time tables Share of business travel. 27 november 2009, 15

Business Trips 27 november 2009, 16

Private trips 27 november 2009, 17

Underskattning av den privata modellen Sampers 55 till 67 procent Exponentiella modellen ger 55 till 71 procent Skillnaden indikerar att reduktion av flygresor underskattas med resor per år. Marginell påverkan på CBA 27 november 2009, 18

Conclusion Own elasticities in the SAMPERS model is comparable with other models and experiences Elasticity for the HSR. Close to second phase Paris-Lyon Validation indicate too low elasticity for private trips, under estimate reduction of air trips. Market share predicted by Sampers lower than London-Paris; Madrid-Seville: Bromma? Congestion air? Error? Prices? 27 november 2009, 19