1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
Badrum i Knivstas nya äldreboende
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Talföljder formler och summor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Kvalitativ analys - Analysprocess
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Docent Karlstads Universitet
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Närvaro!!.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
”Vi kan inte lösa de problem vi skapat med samma tänkande som skapade dem” Albert Einstein.
Lokal pedagogisk planering
Föreläsning 10 Kurvanpassning som en del av problemlösning med datorer
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Vardagsverksamheten sköts genom en Arbetsorganisation som skickar ner problemen som uppstår till en Utvecklingsorganisation som hämtar kraft och delar.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Utifrånmotivation, utifrånstyrning
Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
Interpersonal Dynamics Inventory (IDI)
Att få rätt saker att hända
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Helhetsidé ? ? ? Pedagogiska verksamheten Arbets- Utvecklings-
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Dagordning Träff med skolledare Avesta
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Gemensamt skapa kunskap Handling
Vi kallar dessa människor ledare.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Det dolda kontraktet mellan skolledare och lärare har sagts upp
Arbets- och utvecklingsorganisation
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
VÄLKOMNA TILL NÄTVERKSTRÄFF FÖR SKOLLEDARE INOM PBS!
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Skolutveckling genom aktionsforskning
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Sociologi Introduktion.
Material för socialtjänsten
Presentationens avskrift:

1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper

Fördjupad förståelse av problemets natur Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess Tillämpningsinriktad lärprocess Ett sätt att som skolledare förhålla sig till medarbetares vardagsproblem är att organisera verksamheten så att problemlösning i lärargrupper underlättas.

Lärprocess Handling Ta del av befintlig kunskap  Föreläsning  Böcker etc. Definition av problem eller lärområde Se mönster Förstå varför mönstret ser ut som det gör  lärdomar Hur man kan lära sig att omsätta dessa lärdomar i praktiken Skaffa ett tillförlitligt underlag Föreställningar  förståelse  lärdomar Hinder Organisatoriska hinder 78% Arbetsbelastning 73% Bristande egen förmåga 31% Bristande stöd från skolledningen 28% Negativ inställning bland arbetskamrater 24% Oro för kvalitetskontroller 21% Gemensamt skapa kunskap

Vad är ett problem? Ett problem är en fråga som man inte har något svar på, något som förbryllar en. Det man förväntar sig inträffar inte eller det man inte förväntar sig inträffar. Vardagsproblem Lärprocesser som tar sin utgångspunkt i angelägna problem i den egna vardagsverksamheten tenderar även att omsättas i högre grad i den egna vardagen. Helhet och delar “ A cue in a frame is what makes sense, not the cue alone or the frame alone. Said differently, the substance of sensemaking starts with three elements: a frame, a cue, and a connection.” (p. 110) Oavsett om man är medveten om den eller inte och oavsett om den är uttalad eller inte, så är den helhet, utifrån vilken man initialt förstår eller beskriver problemet, avgörande för den fortsatta meningsskapande eller förståelsefördjupande processen. Att upptäcka, förstå och formulera problemet Problem som utgångspunkt för utvecklingsarbete Syftet med lärgrupperna är inte att så fort som möjligt lösa problemet utan använda problemet som utgångspunkt för utvecklingsarbetet, vilket i sin tur syftar till att även hantera problemet på ett mer ändamålsenligt sätt. Om man bara ser till att lösa problemet så fort som möjligt går man miste om den utvecklingspotential som ligger i problemet eftersom man tenderar att lösa problemet utifrån redan befintlig förståelse.

Sammanfattande slutsatser/sammanfattande lärdomar Problem uppstår när det oväntade inträffar. Det som förbryllar. Problem är ett gyllene tillfälle för utveckling. Var rädd om och slarva inte bort problemen. Lägg stor vikt vid problemdefinition. Sök upp eller skapa situationer där problem diskuteras. Bidra med och till andra meningsskapande helheter. Skapa arenor för förståelsefördjupande lärprocesser utifrån angelägna vardagsproblem. Organisationer är meningsskapande arenor.

Lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till barns och ungdomars lärande Skolledare % Lärare % Differens % Utmana föreställningar Knyta an till omvärldshändelser Tydliggöra kursplanemålen Påverka innehållet Påverka arbetssätt Knyta an till barnens livsvärld och frågor93849 Ge återkoppling83776 Tydlig med krav och betygskriterier41365 Grupparbete44431 God relation95 0 Regelbundna prov och diagnoser29-7 Enskilt arbete eller enskild lek18-7 Att hålla sig i bakgrunden Repetition Dela upp i delmoment Färdighetsträning Tydlig struktur