Stödmaterial för diskussionsledaren Stordior och anteckningsrutor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
1. Varför finns det pengar?
~ Den första mobiltelefonen ~
Samhällsekonomi 2.
Det ekonomiska kretsloppet
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Designen gör tekniken mänsklig Sid
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Året som Om en familj som vill leva mer miljövänligt
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Spisens historia.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Handel – ord och begrepp
När blir ett ord svenskt då?
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Av: Sara, Louise, Moa, Sofija, Marija ♥
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Behövs det pengar? Byteshandel.
Rengöring/Städning.
Affärsidé - företagets vägvisare
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Vad säger Gud om klimatet?
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
6 021 %
Marknadsförarens yrkesroll
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Bruka utan att förbruka
Företag.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Yoghurtförpackning!.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Miljövän naturligtvis
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Vad är identitet?.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Leva tillsammans.
Vad minns du från förra lektionen?
De prioriterade energimålen El-effektiviteten ska öka Förbrukningen av fossila bränslen ska minska.
Samhällsresurser och fördelning
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Familjeekonomi Samhällskunskap åk 4.
låna pengar med betalningsanmärkning och utan säkerhet
Utgifter på äldre dar.
Hållbar utveckling.
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Privatekonomi – vad är det?
Privatekonomi – vad är det?
Presentationens avskrift:

Stödmaterial för diskussionsledaren Stordior och anteckningsrutor

Att ta kontroll över hushållets ekonomi Jenni, Matias, Niko och pappa lever ett fartfyllt liv. Hos dem äter och sover var och en i sin egen takt. De utnyttjar medier i sina naturhobbyer, underhållning, inköp och all växelverkan. De gör dyra inköp utan att tänka efter. De gör inga produktjämförelser. Familjen Poppila är medveten om hur viktigt det är att spara, men gör upp kalkyler endast vid större inköp. Vad borde de komma överens om när det gäller vardagslivet och ekonomin?

Inköp Jussi, Tiina, Sanna, Mikko och Teemu känner sig som hemma i den omgivande naturen. De köper ekologiska och erkänt miljövänliga produkter. De återvinner och återanvänder, komposterar och använder slitstarka produkter. Pengar och tid används endast i måttlig mängd för hobbyer. Eftersom de har små utgifter gör de upp budget endast för större inköp. Medier använder de för kontakter och kunskapssökning. Den dagliga rytmen kan störas då och då på grund av att familjemedlemmar har olika tidtabeller och svårigheter att sammanjämka dessa. Vad bör familjen diskutera när det gäller principerna för inköp och penninganvändning?

Reklam och kommersiella medier Erkki, Aila, Vilma, Santeri och Alexandra är miljömedvetna och ekonomiska, de följer en dygnsrytm som de gemensamt kommit överens om. De planerar sin ekonomi och tidsanvändning. De har som mål att laga maten själv. De följer medierna kritiskt och analyserande både som konsumenter och producenter. Vad bör familjen diskutera när det gäller reklam, penninganvändning och habegäret?

Hushållning med pengar kräver balansering Heikki, Marketta och Jessica lever omgivna av saker och apparater. De köper färdig mat och tjänster för att komma lättare undan i fråga om vardagssysslor och för att få mer fritid. De äter vid olika tider och går och lägger sig vid olika tider. De följer aktivt medierna både som konsumenter och producenter. De förbrukar mycket vatten och el. Familjen Hällä-Välilä tror på lånade pengar. Vad kan man göra i en familj om det känns att utgifterna är större än inkomsterna? På vilket sätt berättar man om ekonomiska svårigheter för barnen?

Att lära barnen att klara sig i vardagslivet – inte alls som förr Anni, Eeva och Lauri är självförsörjande, de tillverkar det de behöver i mån av möjlighet själva, varför det är svårt att skilja hobbyer från vardagssysslor. Deras dygnsrytm är beroende av variationerna i naturens dygns- och årstidsrytm. De plockar bär och eldar med ved. De använder medier för att följa med vad som händer i världen och för elektronisk kommunikation. De har inte mycket pengar, och pengarna används endast till sådant som är nödvändigt. Vardagslivet i dag kräver många färdigheter i fråga om konsumtion vilka vår kultur inte är van att lära ut. Vilka nya element innehåll er vardag som ni inte kan lära era barn att hantera på samma sätt som ni blivit lärda?

Länkar