Parförhållande eller What’s in it for me?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ESTETISKA LÄRPROCESSER
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Om skollagen är piskan vad är då moroten
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Filippa Mannerheim, pedagog, journalist och föreläsare.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
ATTRAKTIVA BIBLIOTEK 2015 STRATEGISKA SAMTAL OM BIBLIOTEKSUTVECKLING I BLEKINGE OCH KRONOBERG Grimslövs folkhögskola, den 24 februari 2011.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
ATTRAKTIVA BIBLIOTEK 2015 STRATEGISKA SAMTAL OM BIBLIOTEKSUTVECKLING I BLEKINGE OCH KRONOBERG Grimslövs folkhögskola, den 24 februari 2011.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Jenny Karlsson Bibliotekspedagog, Stockholms stadsbibliotek (Farsta)
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Stockholm Användarstyrda kataloger? : folksonomier i teori och praktik Harriet AagaardMiriam Nauri Stockholms stadsbibliotekKungl. bibl.
Nya utvecklingssamtal
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Guö Disposition Pass 1 Dagsläget Biblioteksmodeller Pass 2 Strategifrågor Metodfrågor.
Louise Limberg Kommentera loggorna!
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Välkomna till Edboskolan
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Huvudämnesstudier KME
Aranäsgymnasiets bibliotek
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Läroplansträff Välkomna.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög
Fritidshem på Knappekulla
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Vad vi behöver när vi kunskapar
Skolbiblioteksplan Tunboskolan Kolbäck
Vi har fått mycket pengar från stadens kulturfestival för barn och unga KUL1415 och det skall vi använda på kultur .
Presentationens avskrift:

Parförhållande eller What’s in it for me? Göteborg 17 april 2008 Malin Ögland, Regionbibliotek Stockholm malin.ogland@kultur.stockholm.se

Ömsesidighet (Rydsjö) Om samarbete (Loertscher; Limberg ) Instrumentell eller icke-instrumentell roll (Skot-Hansen; Hansson; Ewald; Lpo94 m.fl) Rummet – Medierna - Kompetensen (Hansson & Ögland)

Skolbibliotek Aspekt Folkbibliotek Limberg, 1993 Elever och lärare Målgrupp Alla kommuninvånare Grupper, klasser Användare Individer som kommer frivilligt Pedagogiska handledande Arbetsmetoder Service, individuell referenstjänst, programverksamhet, uppsökande Begränsat, anpassat Mediabestånd Brett urval Lagstadgat, obligatoriskt Lagstiftning [Bibliotekslagen 1997] Skolans mål, läroplaner Mål Kulturpolitiska mål, [biblioteksplan] Pedagogisk, kulturell, social Funktioner Folkbildande, kulturell, för information och förströelse, social Mitt i skolan, studieplats för grupper och tyst läsrum Lokaler Hemtrevliga, inspirerande, mitt i byn Bildningsnämnd etc Huvudman Kultur- (och fritids-) nämnd etc Limberg, 1993

Upplysning Ekonomisk tillväxt Estetisk upplevelse och erfarenhet Social förändring Underhållning Skot-Hansen

Upplysning Ekonomisk tillväxt Estetisk upplevelse och erfarenhet Social förändring Underhållning Skot-Hansen

Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper. De skall få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form skall vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna skall tillägna sig. Ur läroplanen Lpo94

? Skolbibliotek som kulturfunktion Folkbibliotek som plats för upplevelse ? Skolbibliotek som lärande verkstad Folkbiblioteket som lärmiljö i det livslånga lärandet

Förskolan Skolan 12-15 år Info- sökning 9-11 år Läslust 7-8 år Läsning 5-6 år Biblio- teket 2-4 år Boken 0-1 år Språket Folkbiblioteket

Metoder för språklig medvetenhet Info- sökning 9-11 år Rim & rytm Förskolan Skolan Systema- tisering Sök- metoder Källkritik 12-15 år Metoder för språklig medvetenhet Lässtimulering Info- sökning för små barn Reflekterande samtal Info- sökning 9-11 år Rim & rytm Läslust Bokgåva 7-8 år Läsning Boklek Fritt kunskapssökande 5-6 år Biblio- teket Bokjuryn 2-4 år Läse- klubb Skrivar- läger Boken ”Nu var vi på biblan, lekte vi” 0-1 år 4-års- bok Språket Bok- påsar Info om läshjälpmedel Föräldra- info Litteratur- genomgångar Sagostund Folkbiblioteket L. Lundgren & M. Ögland okt 2003

Loertschers taxonomi Nivå 1: Läraren använder läroboken med arbetsbok och använder inte bibliotekets resurser Nivå 2: Läraren undervisar med hjälp av en privat samling. Nivå 3: Läraren lånar media från olika resurser. Nivå 4: Läraren lyssnar och tar vara på idéer från bibliotekspersonalen. Nivå 5: Läraren använder bibliotekets resurser i syfte att komplettera sitt ämne. Nivå 6: Läraren använder bibliotekets resurser som en integrerad del av undervisningen i ämnet. Nivå 7: Läraren och bibliotekarien arbetar i team för att helt kunna utnyttja möjligheterna i ett undersökande arbetssätt. Nivå 8: Läraren och bibliotekarien arbetar tillsammans vid utvärdering och utveckling av kurs- och arbetsplaner

Rummet – Medierna - Kompetensen Urval Inspiration Lärande Rummet – Medierna - Kompetensen BBL 2006:05

Litteratur Alexandersson, M: Textflytt och sökslump, 2004 Ewald, Annette: Läskulturer, 2007 Skot-Hansen, D: artikel ur Folkebiblioteket som forvandlingsrum, 2006 Hansson, J: Det lokala folkbiblioteket, 2005 Limberg, L: artikel ur Skolbibliotek i medvind, 1993 Loertscher, D: Taxonomies of the School Library Media Program, www.ild.unc.edu/daniel/242/taxonomies.html Rydsjö, K: Biblioteket möter förskolan, 2003, www.hb.se/bhs/motesplats/B&I-konf2003/pdf/rydsjo.pdf Rydsjö & Elf: Studier av barn- och ungdomsbibliotek, 2007