Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtid Västernorrland! - Regional utvecklingsstrategi
Advertisements

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
EU mål 3 mål 9 mål 3 mål 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument.
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Europaparlamentariker
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Europaforum Norra Sverige - några tillbakablickar … o Mål 6, mål 1 och mål 2 med det lilla extra... o Sveriges anslutningsfördrag och Lissabonfördraget:
Brysselnätverket 27 mars 2014
ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN. Skiss miljömålen ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN •Steg på vägen att nå generationsmålet samt ett eller flera miljökvalitetsmål •Kopplade.
Näringslivets transportbehov – nuläge och framtid
NECL II kortfattat  Budget: ca. 2,7 M€  Tid:  Partnerskap: 22 partners från Sverige, Norge och Finland - Leadpartner: Länsstyrelsen Västernorrland.
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
Välkommen till Mid Sweden European Office -
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
EU-plattformPer-Olof Persson Region Skånes EU-satsning Stärkt hemmaorganisation  Tydligare samordning / koordinering Enheten för interregionalt.
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
Resultatfokus Interreg Forum 4, Stockholm
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
EU-projekt hos Murberget / ABM Resurs : European Museums’ Information Institute EMII var ett nätverk av 16 museimyndigheter och var ett initiativ.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
ENTSO-E:s Ten Year Network Development Plan (TYNDP) > ENTSO-E:s organisation för nätplanering > TYNDP 2010 > Framtida arbete.
Den framtida sammanhållningspolitiken - Europaforum Norra Sverige.
Ekologiska Fotavtryck
Europaforum Norra Sverige - Bakgrund o EFNS etablerat sen 10 år - ”erfaret” o Olika strategier, handlingsplaner, fokusområden o EU kommunicerar idag Europa.
Transnationellt Seminarium Stockholm
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Sjöfart på de inre vattenvägarna = Inland Waterways Transport (IWT) Typiska EU-klassade inlandsfartyg Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil.
1 Thomas Andersson, rapportör.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
”För en svensk kommuns intressen i EU" City of Malmö EU office Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel
Jämtlands och Västernorrlands läns EU-kontor
Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Lilly Bäcklund Kommunstyrelsen ordförande Norrbottenskonferensen 2010.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
North Sweden European Office
Östersjöstrategi Första strategin på makronivå Förverkliga politiska mål / Lissabonstrategin Regional strategi nivå – RUP EU:s sammanhållningspolitik Syfte:
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
City of Malmö EU office sedan 1999 Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel Internt 6501
Kerstin Brandelius-Johnsson & Mikael Janson
Europaforum Norra Sverige Strategi Handlingsplan Fördjupningsmaterial
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
The Kvarken Multimodal link
Ett stråk med stora möjligheter
Esa Halme landskapsdirektör
Lotta Rönström Mid Sweden European Office
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
NECL II kortfattat Budget: ca. 2,7 M€ Tid:
Presentationens avskrift:

Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning

Trans-European Network (TEN-T)  Totalt c:a € 600 Miljarder  inkl TEN-T, Nationell finansiering, ERDF mm  ~ 10 % finansieringsgrad  “ TEN-status”  30 prioriterade transport-korridorer (< 20 % finansiering)  Revidering riktlinjer Hamnar och flygplatser  2006 utökning med 5 “transnationella korridorer”  Vägar, Järnvägar  Motorways of the Sea  Flygplatser  Kanaler, Trafiksystem mm  EU:s prioriteringar  Nationella prioriteringar  Regionala påtryckningar

Europaforums synpunkter 2006 – transnationella transportkorridorer  Den nordliga korridoren ytterst viktig för godsflöden till och från Asien och för att förse Europa med naturresurser  Intermodalitet (Motorways of the Sea) i Bottenhavet viktigt för både Norra korridoren och North East Cargo Link  Nordiska triangeln viktig också för norra Sverige men också dess anslutning till Nordligaste korridoren  Trondheims hamn(ar) bör också prioriteras som MoS-hamn. TEN-T stöd till North East Cargo Link inkl. sjöförbindelse över Bottenhavet och intermodal anslutning till nord-sydliga förbindelser.  Isbrytning  Skydd mot utsläpp från sjöfarten

Framtiden? – Vad blir Europaforums roll?  EU:s energisparmål och miljömål tvingar fram en omprioritering från vägar till järnväg/sjöfart ?  Behov av sammanhållen infrastruktur och trafiksystem i Norra Sverige – Europaforums roll?  Länsvisa prioriteringar – länspolitikens roll?  Nationella prioriteringarna avgörande – dialog  Förbättring av inomregionala kommunikationer (< Arlanda)