Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
Trans-European Network (TEN-T) Totalt c:a € 600 Miljarder inkl TEN-T, Nationell finansiering, ERDF mm ~ 10 % finansieringsgrad “ TEN-status” 30 prioriterade transport-korridorer (< 20 % finansiering) Revidering riktlinjer Hamnar och flygplatser 2006 utökning med 5 “transnationella korridorer” Vägar, Järnvägar Motorways of the Sea Flygplatser Kanaler, Trafiksystem mm EU:s prioriteringar Nationella prioriteringar Regionala påtryckningar
Europaforums synpunkter 2006 – transnationella transportkorridorer Den nordliga korridoren ytterst viktig för godsflöden till och från Asien och för att förse Europa med naturresurser Intermodalitet (Motorways of the Sea) i Bottenhavet viktigt för både Norra korridoren och North East Cargo Link Nordiska triangeln viktig också för norra Sverige men också dess anslutning till Nordligaste korridoren Trondheims hamn(ar) bör också prioriteras som MoS-hamn. TEN-T stöd till North East Cargo Link inkl. sjöförbindelse över Bottenhavet och intermodal anslutning till nord-sydliga förbindelser. Isbrytning Skydd mot utsläpp från sjöfarten
Framtiden? – Vad blir Europaforums roll? EU:s energisparmål och miljömål tvingar fram en omprioritering från vägar till järnväg/sjöfart ? Behov av sammanhållen infrastruktur och trafiksystem i Norra Sverige – Europaforums roll? Länsvisa prioriteringar – länspolitikens roll? Nationella prioriteringarna avgörande – dialog Förbättring av inomregionala kommunikationer (< Arlanda)