Centrala innehåll och kunskapskrav

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Betyg och förmågor.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Bedömning.
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
Vad gör vi idag? Lek 4 Vad händer idag och varför?
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Marknadsföring av turism
Litteratur.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Köttbullar sås och potatis Recept till lektion 2 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
Dagens lektion? Mängd, metod, planera. Mat måltider och hälsa Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept. Bakning.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Geografi / samhällskunskap
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Utredande text Labbrapport.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Centrala innehåll och kunskapskrav Besöksnäringen Centrala innehåll och kunskapskrav

Undervisningen i ämnet turism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom turismen samt om turismens utveckling. Kunskaper om resmål och resvägar samt om marknadsföring och försäljning. Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer. Kunskaper om hållbar utveckling inom turismnäringen. Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information. Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Kunskaper om internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdena. Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert. Förmåga att samverka och kommunicera med andra. Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.

Mål 1 Besöksnäringens centrala organisationer.

Mål 2 Besöksnäringens olika verksamhetsområden, aktörer och yrkesroller.

Mål 3 Betydelsen av samverkan mellan olika aktörer inom verksamhetsområdena.

Mål 4 Turismens utveckling och trender genom tiderna.

Mål 5 Kända resmål i Sverige och i världen.

Mål 6 Olika målgrupper och deras skiftande krav på resor, aktiviteter och service.

Mål 7 Lokala och regionala förutsättningar för hållbar utveckling inom besöksnäringen.

Mål 8 Informationssökning samt kritisk granskning och bearbetning av materialet.

Mål 9 Muntlig och skriftlig presentation med hjälp av modern teknik.

Mål 10 Det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse för kommunikation med andra.

Kunskapskrav betyget E Eleven beskriver översiktligt besöksnäringens organisationer, verksamheter, deras aktörer, var för sig och hur de samverkar, samt beskriver översiktligt vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. Eleven redogör också översiktligt för turismens utveckling samt redogör översiktligt för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven översiktligt olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. Eleven redogör dessutom översiktligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Kunskapskrav betyget E Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver översiktligt likheter och skillnader mellan olika verksamheter. Dessutom värderar eleven resultatet med enkla omdömen. Inför presentationen väljer eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven gör med viss säkerhet en enkel presentation och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Kunskapskrav betyget D Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Kunskapskrav betyget C Eleven beskriver utförligt besöksnäringens organisationer, verksamheter, deras aktörer, var för sig och hur de samverkar, samt beskriver utförligt vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. Eleven redogör också utförligt för turismens utveckling samt redogör utförligt för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven utförligt olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. Eleven redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Kunskapskrav betyget C Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver utförligt likheter och skillnader mellan olika verksamheter. Dessutom värderar eleven resultatet med enkla omdömen. Inför presentationen väljer eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven gör med viss säkerhet en enkel presentation på ett strukturerat sätt och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Kunskapskrav betyget B Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Kunskapskrav betyget A Eleven beskriver utförligt och nyanserat besöksnäringens organisationer, verksamheter, deras aktörer, var för sig och hur de samverkar, samt beskriver utförligt och nyanserat vanliga yrkesroller och arbetsuppgifter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för turismens utveckling samt redogör utförligt och nyanserat för resmål och resvägar. Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen.

Kunskapskrav betyget A Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver utförligt och nyanserat likheter och skillnader mellan olika verksamheter. Dessutom värderar eleven resultatet med nyanserade omdömen. Inför presentationen väljer eleven med säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven gör med säkerhet en presentation på ett strukturerat sätt och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras.