När barn som upplevt våld möter socialtjänsten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Advertisements

BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Men det här är väl ingenting nytt?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.

Att bli kontrollerad – att kontrollera
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Livets Söndag - en dag i glädje inför och i värnande om livet
Att leva med multipel skleros
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Aktör / Struktur.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Vad innebär ett barnperspektiv
Att samtala med ungdomar om tobak
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
I transit – ensamkommande barn berättar
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Vad är du för typ av person?
Välkomna!.
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Uppsökande och förebyggande arbete
Barn som far illa Region Skåne
Maria Eriksson 28 mars 2007 Barn som upplever våld Maria Eriksson 28 mars 2007 ©Maria Eriksson.
Flickors psykiska ohälsa
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Maria Isaksson, Kommunledningskontoret Jeanette Wiik Ching Mattias Liljedahl Marlene Byström.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Mansfrid? - Offer på lika villkor?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociologiska institutionen Uppsala universitet
DOK räddar liv FÖRMÄTET? Bengt-Erik Eriksson 30 år inom socialtjänsten 10 år inom missbruksvården Fd. arbetsledare för myndighetsutövning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
1 Barn har rätt att höras Åsa Landberg
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
MAKTLEKAR.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Barn som växer upp i familjer med våld
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Barnrätt Professor Anna Singer Uppsala universitet.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

När barn som upplevt våld möter socialtjänsten Elisabet Näsman Sociologiska institutionen Uppsala universitet med Maria Eriksson Gunilla Dahlkild Öhman Linnéa Bruno Finansiär: FAS, Brottsofferfonden, Allmänna Barnhuset

Ett verkställighetsmål: ”de är inte småbarn längre” Den äldsta flickan har sagt till medlaren att pappan dragit henne i öronen, sparkat på benen och att hon känner sig nedtryckt och inte värd något hos pappa. Pojken uppger att pappa vridit hans arm hårt, att pappan inte bryr sig om honom... Medlaren: båda barnen är så stora och medvetna att de aldrig skulle finna sig i att bli utsatta för några som helst kränkningar. Länsrätten: Medlaren har bedömt att det inte föreligger en allvarlig risk för barnens kroppsliga och själsliga hälsa om en verkställighet skulle ske. Mot bakgrund av att båda barnen bedöms som friska och normala delar länsrätten denna uppfattning. (K. Röbäck 2008)

Struktur Barnperspektiv Barn som upplevt våld Vad mammor uppger Våld och risk för ohälsa Familjerättens politik och praktik Syn på våld och föräldraskap Professionalitet Förskolans & skolans roll Barnets plats i utredningen

Barnperspektiv Att vuxna ser barn Att se världen ur barnets synvinkel Syn på barns behov Att se världen ur barnets synvinkel Barnpositionen i samhället Barns perspektiv Med barn: Att tolka barns perspektiv Barn är ingen enhetlig grupp Att se barnpositionen i relation till vuxna Hjälpare & föräldrar

Barns mångfald Barndomens åldrar Kön, Klass, Etnisk tillhörighet Hälsa & funktionshinder… Det specifika barnet - Det generella Barnet – Den normala barndomen

Barnperspektiv Omsorgsperspektiv Barn under utveckling, sårbara och beroende av vuxna Vuxna med ansvar för barns behov, tolkningsföreträde och bestämmanderätt över barn Delaktighetsperspektiv Barn som aktörer i sina egna liv Kompetenta – experter på sina egna erfarenheter Människor med rättigheter liksom vuxna Kompetens för och rätt till delaktighet Barnkonventionen präglas av båda perspektiven! Motsättning eller förenliga?

Hur många barn? 10% har upplevt våld hemma 5% upplever våld ofta Bland barn med separerade föräldrar har troligen fler än var 10:e upplevt våld

Vad uppger mammor? Våldsam fd make/sambo: Slagen Dam: Våldsam fd make/sambo: 54% att barnet sett/hört våld 21% att barnen utsatts av mannen fysiskt 2% att barnen utsatts av mannen sexuellt Våld från nuvarande make/sambo: 29% att barnen sett/hört våld 5% att barnen utsatts av mannen fysiskt 0% att barnen utsatts av mannen sexuellt

Våld från f.d. make/sambo Efter separationen 33% hot 33 % ovälkommet besök 20% väntat på/lurat på 9% fysiskt/sexuellt våld I samband med umgänge 24% hot 4 % fysiskt/sexuellt våld

Pappors våld mot mammor och pappors våld mot barn som separata eller sammanhängande fenomen? Pappa misshandlar mamma Barnet vet Sett & hört Inblandat (skydd/”orsak”) Barnet Vi söker sällan sambanden Psykiskt våld Fysiskt våld 20-70% Sexuella övergr.  30% Fritt efter Nea Mellberg, Umeå universitet

Makt- & kontrollhjulet – pappavarianten (Se ”Caring Dads”) Försumma Korrumpera Vara frånvarande Invadera Inte värdera barn Ignorera Vara elak Våld mot andra Fysiskt våld Sexuellt våld

Risk för effekter: hälsa & utveckling PTS Desorganiserad anknytning Emotionella störningar Ångest Depression Ängslig Aggressiv Sociala & beteendemässiga problem Hämmade beteenden Antisociala beteenden Bla Halldis K. Leira

Långsiktiga effekter Pojkar – eget våld som vuxen Flickor – utsatthet för våld som vuxen Lärande: Relationer kan fortgå trots våld Våld som konfliktlösning

Varför variation i effekter? Barnets ålder, kön, etniska tillhörighet & utsatthet för rasism, funktionshinder... Våldets form, frekvens och varaktighet Barnets relationer (särskilt till mamma) Barnets personlighet, psykologiska försvar och överlevnadsstrategier Barnets tolkning av våldet

Trauma att bevittna pappas våld mot mamma Fritt efter Barbro Metell & Birgitta Lyckner; & Halldis Leira Att se våld mellan vuxna är traumatiskt De två viktigaste personerna i barnets liv, våldet riktat mot mamma Händer hemma ( tabuisering) Upplever hot mot mammas liv

Ogiltiggörande Att inte sätt ord på problemet Missvisande omskrivningar Att hemlighålla utåt Fritt efter Halldis K. Leira

Svensk familjepolitik Vad betyder konstruktioner av kön, släktskap och ålder för hanteringen av pappors våld? M. Eriksson (2003) Svensk familjepolitik ”Den separerade kärnfamiljen”: Förutsätter att även separerade föräldrar delar ansvaret för barnen och att föräldraskapet utövas gemensamt, helst utan inblandning från staten Gemensam vårdnad & vardaglig kontakt mellan barn och båda föräldrar är normen När pappor är våldsamma mot mammor och/eller barn?

Risk att inte se ”svenska” våldsamma pappor Tendenser: Våld i nära relationer: våldsamma män Kön & makt = relationer mellan vuxna, heterosexuella kvinnor och män; föräldraskap marginell fråga Föräldraskap: pappor är fredliga Kön & makt inget relevant perspektiv, våld i nära relationer marginell fråga Utsatta barn: vuxna, föräldrar, förövare; våldsamma pappor är invandrade Kön & makt inget relevant perspektiv, utom när det gäller ”patriarkala familjestrukturer” (= icke svenska)

Tingsrätterna 2002: Gemensam vårdnad i 49% av fallen där våld nämns i domen Jfr. 40% när våld inte nämns Gemensam vårdnad i 38% då det finns en dom i en brottmålsprocess Obevakat umgänge i 47% då modern uppger att fadern är våldsam (31%: bevakat umgänge, 10%: inget umgänge, 12%: barnet bor med fadern) Ingen riskbedömning i 71% av fallen där våld nämns Ingen riskbedömning i 57% av fallen där det finns en dom i en brottmålsprocess (Barnombudsmannen)

Skilda domäner av politik och praktik (Eriksson 2003, 2007; Eriksson & Hester 2001, Hester 2004) Våld i nära relationer: våldet ett brott, straffrätt, könsperspektiv på våldet: mäns våld mot kvinnor i fokus I Sverige: Polis, åklagare, kvinnojourskvinnor, på senare år: offentliganställda våldsprofessionella Barnskydd: våld som ett socialt problem och välfärdsproblem, socialrätt, ”våldsamma familjer”, mödrars ansvar för barns utsatthet och oförmåga att skydda dem i fokus I Sverige: Socialtjänstens barnskyddsarbete

Domäner… Vårdnad, boende, umgänge: familjerätt, våld marginell fråga, fäder i princip tillräckligt bra, ej kön & makt barn behöver en tvåkönad uppväxtmiljö – det heterosexuella (biologiska) föräldraskapet norm Det generella ”barnet under utveckling” Uppgift: att bevaka barnets rätt att ha tillgång till båda föräldrar, vid våld: på ett sätt som är tryggt för barnet Samarbete och överenskommelser mellan föräldrar i fokus ”Behandling”: Våldet uttrycker och/eller orsakar ohälsa, individ- eller familjefokus samt avvikelseperspektiv; inte köns(makts)perspektiv Socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, frivilligorganisationer Och fler: Ekonomi; Immigration; Utbildning

Domäner som närmar sig varandra? ’Våld i nära relationer’ Barn som upplever våld = brottsoffer, förändringar i lagstiftning ’Barnskydd’ Förändringar i lagstiftning (bl. a. SoL 5 kap 11§) ’Vårdnad, boende, umgänge’ Förändringar i lagstiftning ’Behandling’ Snabb framväxt på 2000-talet

Familjerättssekreterarna om våld (Eriksson 2003) Vanliga ärenden Undantagsfall Gemensamma samtal Enskilda samtal Samarbetssamtal Ej samarbetssamtal Gemensam vårdnad Ensam vårdnad Umgänge Stöd vid umgänge Är våldsfallen undantag?

Vad ses som våld från en pappa? pappan dömd för våld mot mamman våldet är fysiskt allvarligt, långvarigt och har börjat före separationen modern har fysiska skador och framstår som väldigt rädd pappan utgör ett dödshot andra tecken på ”avvikelse” då är det enligt utredarna ”våld”

En god nog pappa trots våld? Om han inte är dömd för våldet Om våldet inte är fysiskt allvarligt Om våldet påbörjas/utövas i samband med separationen Om mamman inte framstår som särskilt rädd och/eller själv utövat våld Om han annars framstår som ”normal” (=svensk) Kan kategorin ”normal pappa” rymma våld? Brottsoffer men inget brott Psykologiskt utsatta barn men inte psykologiskt våldsamma pappor?

Hur bedöms mödrars föräldraförmåga? ”Mm. Jag har väl sett kanske lite olika bitar, men på något sätt så... den här konflikten, eller problematiken som det gäller med misshandel, den upptar ju kvinnans tankevärld väldigt, väldigt mycket. Som gör att hon... ja, fokuserar sig själv, många gånger kanske mer än vad hon har fokus på barnen. Och i vissa lägen gör att hon... ja, hon kanske inte kan ge barnen det de behöver egentligen. Hon har liksom fullt upp med att på något sätt skydda sig och hålla tankarna klara och allt det här, som gör att, det blir svårt att räcka till.”

Hur bedöms våldsutövande pappor? ”Jag tänker så här att det är ju ändå barnens pappa. Och för barn, det är ju väldigt olika, nu tror jag i och för sig att barn ser väldigt mycket mer än vad man kanske tror. De ser mer än vad man.... Men samtidigt så har, pappan har misshandlat, men han kan vara jättebra, göra roliga saker med sina barn. Vara engagerad i skolgång och så på olika sätt. Därmed inte sagt... han ger ju inte trygghet.”

och… Jag tolkar det som att du menar att många av de här männen […] sätter sina egna behov väldigt mycket i centrum? Ja, just det. De är som småbarn. Tolkningsmässigt. […] det ju ofta är jagsvaga individer. Och... det gör att de här männen som fäder blir självcentrerade […] de blir som små barn. Alltså, där allting är till för dem, också barnen. Vilket inte innebär att de kanske är dåliga fäder, särskilt inte för små barn som inte har så väldigt stora behov.

Vilken familjemodell?

Syn på professionalitet Partiskt – och därmed oprofessionellt - att ta modern på orden och (inledningsvis) handla med utgångspunkt i hennes berättelse om våld, men Opartiskt att (inledningsvis) handla med utgångspunkt i faderns nekande? Jämför: Opartiskt att ta hänsyn till maktasymmetrier och försöka utjämna dessa? Anti-förtryckande socialt arbete/utredningsmetodik? (jfr Dominelli 2002)

Förskolan och skolans roll? Informationskälla, utredningsplats Förmedlare och medlare Umgängesplats Vad är förskolans/skolans uppgift? Riskmiljö Professionellt fokus Professionell status

Barnets plats i utredningen Stark tendens: att inte prata med konkreta barn om deras upplevelser av våld Riskbedömning: Vad är största risken? ”Standardmetoden” utformad för att tillfredsställa lagstiftningens krav på att barns vilja ska dokumenteras Utredningens ramar tillåter inte uppföljning: ”det vore oetiskt att sätta igång något man inte kan ta hand om” Barnet i, ur, åter i våldet

Barnets bästa Utredares bedömning av barnets bästa i ärenden med våld grundas inte i det berörda barnets upplevelse eller perspektiv Lagstiftningens ”kompetenta” barn krockar med vardagens ”beroende” barn

Hur bedöms umgänget ur barnens perspektiv? Kravnivå? Säkert? - Tryggt? Barnets vilja? Växling mellan tolkningsramar: beroende på fokus konstrueras verkligheten på specifika sätt: Specifika barns uttryckta vilja i linje med det generella ”barnet under utveckling” (barnet vill träffa pappa): tolkas som autentiskt och kompetent Specifika barns uttryckta vilja i konflikt med det generella ”barnet under utveckling” (barnet vill inte träffa pappa): tolkning: omoget eller beroende och påverkat av mamma? Det kompetenta rädda barnet – en paradox?

Bill 10 år Då dom kom hit första gången, [och] skulle prata med mig och dom sa att det var jag, att jag skulle känna mig trygg och att allt skulle handla om mig (paus) (mm) och inte om han (paus) (mm). Och sedan kom de flera gånger och sa men han har sagt att han vill träffa dig och han har rätt att träffa dig för han är din pappa, han är din biologiska pappa, men då sa jag till dem du sa att det var jag som skulle känna mig trygg och jag känner mig inte trygg för jag vill inte träffa honom (…) ”Ok men du kan ju försöka lite”. Då sa jag nej. Så sa de ”Ok vi kommer en annan gång”. […] de kom så många gånger, så jag sa att ”ok jag kanske kan träffa honom” fast jag inte vill det.

Bill 10 år …första gången efter det jag träffade honom började jag må illa, började få ont i magen, jag gick på toan, jag kräktes, fast dom kom igen för dom brydde sig inte hur jag mådde (nej) nej om jag mådde bra, om jag mådde dåligt skulle jag ändå gå dit. Även om jag mådde dåligt skulle jag ändå gå dit. Jag kunde ha ont i magen, jag kunde må illa, jag kunde […] det kunde va’ vad som helst, fast dom sa att ”du ska ändå gå dit”.

Bill 10 år Jag säger det varje gång, jag vill inte träffa dej. Jag sa det framför honom, framför [kontaktpersonen] eller vem som kom med mig, jag sa: Jag vill inte träffa dig. Jag gillar inte dig. Jag är rädd för dig. Jag mår illa när jag träffar dig. … Sen blev jag lite arg på honom för han sa: ”Nej det är hans mamma som säger så” fast det var jag och han sa att det var min mamma som sa att jag, att jag skulle inte träffa, att jag ville träffa honom men fast min mamma ville inte det. Då gick jag och pratade med honom. Sen sa (utredaren) får jag prata med dig. Då sa han: Ja det är fortfarande hans mamma som säger att jag inte ska träffa honom. Då började jag tänka: Han är galen. Han har problem.

Riskbedömning Säkerhetsperspektiv: förövarfokus Farlighetsbedömning av våldsutövaren/ pappan (t. ex. SARA,Patriark) Denna typ av riskbedömning ett nödvändigt men inte tillräckligt steg! Trygghetsperspektiv: offerfokus Bedömning grundad på det berörda barnets upplevelse & perspektiv

Bemötande - barnorienterat Men det här att prata om björnarna då, hur var det? Annelie: Jag tycker det var ganska… alltså barnsligt. För det var typ kort med björnar på, som gjorde olika saker [just det] så skulle man få typ få välja dom som har olika karaktärer till en person i familjen [just det], jag tycker det var väldigt barnsligt. Jag kunde ju helt enkelt berättat för honom i stället.

Bemötande - vuxenorienterat Alltså, hade de kunnat göra på något sätt som hade varit bättre? Willow: Nej Bara att du var där var inte bra? Willow: Nej det var tråkigt att vara hos dem. Men hos [stödverksamhet för barn som upplevt våld] så är det roligt. Vad är det som är bra där då? Willow. Vi målar och fikar och… Var det något du ville säga till dem? Willow: Nej [nej]. De var ganska snåla. De bjöd bara på vatten.

Skyddad från samtal om våld Du vet inte varför det förändrades? Martin: Nej, Det är ingen som har berättat för dig? Martin: Eeh, nej. Nej Martin: På sätt och vis säkert för att jag ville för att det var en gång när jag skulle gå och lägga mig [mm] hörde jag pappa och [nya sambon] bråka, och du vet de rör sig, kunde man höra vart de än var kunde man.

Oskyddad trots berättelse om våld Du säger att du litade på henne [utredaren], var du på något sätt rädd att din mamma eller pappa skulle får reda på vad du hade sagt? Johan: Jag var rädd för att min pappa skulle göra det för när han fick se papprena om vad jag hade sagt så blev han arg och slog mig då också.

Bemötande och barnstrategier Pratar om våldet Oskyddat offer Delaktigt offer Accepterar / protest Accepterar (önskar info.) Ej skyddad från våld Skyddad från våld Osynligt offer Beskyddat offer Implicit / explicit protest Accepterar / implicit protest Pratar inte om våld (Beskydd)

Referenslitteratur: Maria Eriksson: I skuggan av Pappa. Familjerätten och hanteringen av fäders våld (2003) Maria Eriksson: Mäns våldsutövande – barns upplevelser. En kartläggning av interventioner, kunskap och utvecklingsbehov (2006) Maria Eriksson: Barn som upplever våld. Nordisk forskning och praktik (2007) M. Eriksson & E. Näsman ”Delaktighet i familjerättsprocesser för barn som upplevt pappas våld mot mamma” Socionomen forskningssupplement, nr 22, (2007) M. Eriksson mfl (red) Barns röster om våld. Att tolka och förstå. (2008) M. Eriksson & E. Näsman När barn som upplevt våld möter socialtjänsten – om barns perspektiv, delaktighet och giltiggörande. (2011)