A study of the use of spell and grammar checker in texts by second foreign language learners of Spanish. Henrietta Carolsson Godolakis Department of Spanish, University of Lund
Min undersökning Bakgrund Syfte Ana, Berta, Cecilia, Dora Metod
Kodade fel Sammanlagt 314 fel 91 stavfel 223 grammatikfel
Av Word upptäckta fel 314 fel sammanlagt 127 upptäckta fel
Korrekt feedback på upptäckta fel 127 upptäckta fel 88 korrekt feedback
Stavfel Student errors Errors detected by Word DomainTotal Correctly detectedFalse alarms OccPercOccPercOccPerc Total918695%5463%00%
Skrivfel - kompetensfel Sammanlagt 91 stavfel 50 skrivfel 41 kompetensfel
Stavfel: skrivfel -kompetensfel 95% av skrivfelen hittade Word 89% av de hittade felen gavs korrekt feedback 84% av alla skrivfel gavs korrekt feedback 95% av kompetensfelen hittades 31% av de hittade felen gavs korrekt feedback 29% av alla kompetensfel gavs korrekt feedback
Grammatikfel Student errors Errors detected by Word DomainTotal Correctly detected False alarms OccPercOccPercOccPerc Total %3483%12%
Grammatikfel Total OccPerc Agreement8337% Word order00% Grammatical word5926% Verb form/Tense5525% Verb form/Wrong Verb167% Verb form52% Other52% Total223100% Kongruens Grammatiskt ord Verbform-tempus Verbform-fel verb Verbform Övrigt Sammanlagt 223 fel
Grammatikfel Sammanlagt 223 grammatikfel
Elevernas respons - stavning 86 av 91 stavfel hittades av Word, 95% Vid 78 tillfällen svarar eleverna på Words feedback 50 av 78 valde de korrekt ord, 64% Vid 28 av 78 tillfällen valdes fel ord, 36% 47 av 50 hittades det korrekta ordet först i Word-listan 19 av de 28 gånger eleverna valde fel ord, hittades ordet först i Word-listan
Elevernas respons grammatik 40 av 223 fel upptäcktes, 18% 34 av 40 gavs korrekt feedback, 85% 32 av 34 gånger gjordes korrekt rättning, 94%. Vid alla tillfällen fanns ordet först i Word-listan.
Elevernas arbete och bedömning Ana Berta Cecilia Dora Likert-skala
Sammanfattning: Hittade fel 91 stavfel grammatikfel = 314 fel 40% av all fel 95% av stavfelen 18% av grammatikfelen
Sammanfattning: Korrekt feedback 28% av alla fel 59% av stavfelen 15% av grammatikfelen 84% av skrivfelen 29% av kompetensfelen 35% av kongruensfelen
Sammanfattning: Elevrespons - stavning 64% av gångerna valde eleverna korrekt feedback från Word, vid 94% av gångerna fanns ordet först i listan Vid 68% av tillfällena då eleverna valde fel ord, hittades det valda ordet först i Word-listan
Sammanfattning: Elevrespons - grammatik Vid 94% av tillfällena gjorde eleverna korrekt korrigering utifrån Words feedback Vid dessa tillfällen fanns alltid det korrekta ordet överst i Word-listan.
Slutsatser Fördelar Nackdelar Respons på feedback Språklig nivå Användbart?
Fortsatta studier Utveckla Word så att programmet hittar fler grammatiska fel Lära elever att arbeta med feedbacken Öka elevers kritiska öka elevers grammatiska kompetens