Borgholm466 Emmaboda400 Hultsfred604 Högsby252 Kalmar2 640 Mönsterås555 Mörbylånga585 Nybro840 Oskarshamn1 130 Torsås302 Vimmerby666 Västervik1 560 Totalt10.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Statsbidrag till etniska organisationer (Förordning 2008:63)
Advertisements

Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ.
Projekt Handelsplats - Internationella affärer i Sverige
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Innovationsfinansiering
Biblioteken i Norrbotten.
OLYMPISK FÖRETAGSUTMANING
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Sveriges Konsumenter •Sveriges enda konsumentorganisation •Äger Råd & Rön •Driver konsumentrådgivning •Fyller 20 år under 2012 •Representerar Sverige nationellt.
Hammarö GK 2012.
Nationell besökshantering
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
EKONOMI -Bidrag kommunen - Fonder -Näringslivet i Oxelösund -Eget arbete.
Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt  Bästa tjänst.
Projekt Vad är det.
Marknadsplan för HälsoFreak
Teknisk rapportskrivning
DRÖMPRISETDRÖMPRISET. Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Fellingsbro AIK Tillsammans för framtiden!. I samarbete med Fellingsbro AIK Vi erbjuder er möjligheten… … att öka sammanhållningen … att förbättra hälsan.
Fossilbränslefri region
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
SLL Innovation Projektledare Viktoria Björk
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
(Lägg till egen kommunlogga). Varför Klimatlöftet? Det är många som känner oro för klimatförändring. Klimatlöfteskampanjen hjälper invånarna att göra.
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
Affärsidé - företagets vägvisare
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Företagsekonomi 1 Starta företag.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Vimmerby Kommun. Case: Hur arbetar offentliga arbetsgivare med personalklubbar? Hur finanseras de? Hur skulle Vimmerby kommuns personalklubb kunna arbeta?
Energieffektivisering i fastigheter Mål i budgeten Preliminär nulägesanalys; vad har gjorts och av vem Energiingenjör som projektledare Handlingsplan Inte.
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –05 VÄLKOMMEN!
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Regionförbundet i Kalmar Län
Upptaktsträff Inför sommaren Agenda Inledning Presentation av styrelse, tränare, kansli, föräldragrupp och ungdomsgrupp Hemsidan Träning/Tävlingar.
Företag.
Marknadsföring av Projekt X
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Ur framgångsrik hälso- och sjukvård kommer hälsosam tillväxt Onsdag 30 januari, kl – Lilla sessionssalen, Skånehuset i Kristianstad.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2011  ANTAL BESÖKARE  RÄCKVIDD  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Lefflers HiFi & Hembio AB
MTV Productions.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Vård- och omsorgscollege
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Samhällsresurser och fördelning
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
Ekonomi och konsumentkunskap Syfte och kunskapskrav Åk.9.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Säkert Bondförnuft Säkert Bondförnuft 2014 Säkert Bondförnuft ökar säkerheten, effektiviteten och attraktionen i den gröna sektorn.
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
ÅK SKRIDSKO FÖR LIVET Till förmån för Barncancerfonden
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Presentationens avskrift:

Borgholm466 Emmaboda400 Hultsfred604 Högsby252 Kalmar2 640 Mönsterås555 Mörbylånga585 Nybro840 Oskarshamn1 130 Torsås302 Vimmerby666 Västervik1 560 Totalt Hela Kalmar län 4,3%

Klimatlöfte Kalmar län, ansökan Klimatsprång: från löfte till handling 2009 – % koldioxid år 2012 Konsumentgrupp Näringslivet - Green Living Markandsföring

LÄGET - UTGÅNGSPUNKTERARBETSPLAN; vad, när, vem Vem är medStyrgrupp, arbetsgrupp; insats i tid o pengar Kopplingar W W F Green Living Kommunerna NOOIL Budget Hemsidan Utbildning – ”löftesambassadörer” Lokala aktiviteter inspel från Kreation

Klimatlöfte Kalmar län, budget Grafisk profil hemsida WWF Exponering T ä vling priser Utbildningsdag, ambassad ö rer l ö ftestagare, samarbetspartner/lokala n ä ringslivet Summa Utgifter

Klimatlöfte Kalmar län, budget Energikontor Sydost kr kr Kommuner i Kalmar l ä n utom Kalmar kommun/ Regionf ö rbundet kr kr Kalmar Kommun kr kr Lokala n ä ringslivet ( luftv.f ö rb 100, v ä gv. 50, annonser kr kr kr Energimyndigheten kr kr kr totalt Inkomster KontantTotalt

Klimatlöfte Kalmar län, utbildning Ambassadörer för xx Klimatlöfte 1. ”Redskskapsväska” – via tre timmars utbildning Klimatlöfteskamapnajen Hushållets klimatpåverkan Förändringsarbete – event 2.”Livlinor” 3.Diplom

Klimatlöfte Kalmar län, utbildning Ambassadörer för xx Klimatlöfte Tre timmars utbildning Ca 20 ambassadörer Kommunanställda; ni, lärare, vaktmästare, K.råd, Föreningslivet Studieförbund Företag

Kommersialisering I Green Living’s regi Steg 1. Kunskap - Klimat, hälsa, IT, - Pproduktutveckling och marknaden - behovsanalys Steg 2. Samsyn - Matchmaking - Värdegrund -Kluster sätts samman - Rådgiving Steg 3. Samverkan - Produktutveckling -Prototyper testas -kluster skapas - Kalmar Science Park ALMI, Connect, IUC etc. -Som fångar upp nya affärsidéer Projektledning 2 personer Tjänster som företagen köper in extern själva Klimat-experter Företagens tid Kostnad/bidrag Hälso-experter It-experter Koordinatorer i kommunerna Coacher Produktutvecklare Green Living

Minplanet.se Fördelar –En central plats –Redan utvecklat koncept –Mediakanaler –Legitimt Nackdelar –Ingen vi-känsla, dvs känslan av närher och lokalpatriotism försvinner. –Svårare att påverka. –Svårare för enskilda och lokala företag att synas. –Ingen fördel för lokala företag med lokal marknad.

Klimatshopping

Förslag Kreation ”Min” närmiljö är viktigare, vilken vi tror att målgruppen är mer benägen att engagera sig för. Satsa regionalt med lokala avdelningar på webplats. Tävlingskänsla mellan kommunerna generar draglok inom kommunen. Koppla resultat till minplanet.se så antalet löften i kommun och region kan presenteras nationellt. Gör en koppling som generera besök även på minplanet.se. Resultat användas i PR-syfte.

Fler kategorier - inte bara privatpersoner Företag –Exponeringsutrymme och möjlighet att erbjuda produkter och tjänster. –Koppling till Klimatneutrala företag om möjligt. –Tävling med prisutdelning på Guldfesten. Föreningar/skolklasser –Samarbete med skolor/föreningar. –Utbildnings- och informationsmaterial –Utmaning som belönas med pengar från företags- och privatklassen. Privatpersoner –Mervärden –Kunskap och hjälp med att lyckas.

Privatpersoner och företag avger löften. Löftet kan kosta 10:-, alt frivilligt bidrag. Intäkter används till utmaningar för skolklasser eller föreningar. Utmaningarna kan var tex kapsylinsamling, rensa i naturen, insamling av förbrukade batterier etc. Klarar klassen/skolan/föreningen utmaningen används pengarna från löftet till att bekosta en ”hjärtefråga” i kommunen. ”Hjärtefrågan” kan tex vara; en skola som får ekonomiskt stöd för att köpa in närproducerad mat, ny gungställning i Lindstal, ny cykelväg mellan a och b. Löfte för en ”hjärtefråga”

Återkoppling mot löftesgivaren Den som avger löfte med bidrag: –Nämns vid namn på hemsida. –Får en pin med klimatlöftessymbolen. –Får tillgång till Klimatlöftesportalen med tips och idéer, rabatter och specialerbjudande. –Får exklusiva erbjudande från anslutna företag. Några av dessa ska var klara redan innan kampanjen rullas ut. Tex rabatt på E85, el, miljöbil, ekologiska varor. –Får ett vip-kort som gäller på offentligt finansierade anläggningar, Tex slottet. Varje medverkande kommun kan själva anpassa sina erbjudande och utmaningar.

Kommunikativt kretslopp