Borgholm466 Emmaboda400 Hultsfred604 Högsby252 Kalmar2 640 Mönsterås555 Mörbylånga585 Nybro840 Oskarshamn1 130 Torsås302 Vimmerby666 Västervik1 560 Totalt Hela Kalmar län 4,3%
Klimatlöfte Kalmar län, ansökan Klimatsprång: från löfte till handling 2009 – % koldioxid år 2012 Konsumentgrupp Näringslivet - Green Living Markandsföring
LÄGET - UTGÅNGSPUNKTERARBETSPLAN; vad, när, vem Vem är medStyrgrupp, arbetsgrupp; insats i tid o pengar Kopplingar W W F Green Living Kommunerna NOOIL Budget Hemsidan Utbildning – ”löftesambassadörer” Lokala aktiviteter inspel från Kreation
Klimatlöfte Kalmar län, budget Grafisk profil hemsida WWF Exponering T ä vling priser Utbildningsdag, ambassad ö rer l ö ftestagare, samarbetspartner/lokala n ä ringslivet Summa Utgifter
Klimatlöfte Kalmar län, budget Energikontor Sydost kr kr Kommuner i Kalmar l ä n utom Kalmar kommun/ Regionf ö rbundet kr kr Kalmar Kommun kr kr Lokala n ä ringslivet ( luftv.f ö rb 100, v ä gv. 50, annonser kr kr kr Energimyndigheten kr kr kr totalt Inkomster KontantTotalt
Klimatlöfte Kalmar län, utbildning Ambassadörer för xx Klimatlöfte 1. ”Redskskapsväska” – via tre timmars utbildning Klimatlöfteskamapnajen Hushållets klimatpåverkan Förändringsarbete – event 2.”Livlinor” 3.Diplom
Klimatlöfte Kalmar län, utbildning Ambassadörer för xx Klimatlöfte Tre timmars utbildning Ca 20 ambassadörer Kommunanställda; ni, lärare, vaktmästare, K.råd, Föreningslivet Studieförbund Företag
Kommersialisering I Green Living’s regi Steg 1. Kunskap - Klimat, hälsa, IT, - Pproduktutveckling och marknaden - behovsanalys Steg 2. Samsyn - Matchmaking - Värdegrund -Kluster sätts samman - Rådgiving Steg 3. Samverkan - Produktutveckling -Prototyper testas -kluster skapas - Kalmar Science Park ALMI, Connect, IUC etc. -Som fångar upp nya affärsidéer Projektledning 2 personer Tjänster som företagen köper in extern själva Klimat-experter Företagens tid Kostnad/bidrag Hälso-experter It-experter Koordinatorer i kommunerna Coacher Produktutvecklare Green Living
Minplanet.se Fördelar –En central plats –Redan utvecklat koncept –Mediakanaler –Legitimt Nackdelar –Ingen vi-känsla, dvs känslan av närher och lokalpatriotism försvinner. –Svårare att påverka. –Svårare för enskilda och lokala företag att synas. –Ingen fördel för lokala företag med lokal marknad.
Klimatshopping
Förslag Kreation ”Min” närmiljö är viktigare, vilken vi tror att målgruppen är mer benägen att engagera sig för. Satsa regionalt med lokala avdelningar på webplats. Tävlingskänsla mellan kommunerna generar draglok inom kommunen. Koppla resultat till minplanet.se så antalet löften i kommun och region kan presenteras nationellt. Gör en koppling som generera besök även på minplanet.se. Resultat användas i PR-syfte.
Fler kategorier - inte bara privatpersoner Företag –Exponeringsutrymme och möjlighet att erbjuda produkter och tjänster. –Koppling till Klimatneutrala företag om möjligt. –Tävling med prisutdelning på Guldfesten. Föreningar/skolklasser –Samarbete med skolor/föreningar. –Utbildnings- och informationsmaterial –Utmaning som belönas med pengar från företags- och privatklassen. Privatpersoner –Mervärden –Kunskap och hjälp med att lyckas.
Privatpersoner och företag avger löften. Löftet kan kosta 10:-, alt frivilligt bidrag. Intäkter används till utmaningar för skolklasser eller föreningar. Utmaningarna kan var tex kapsylinsamling, rensa i naturen, insamling av förbrukade batterier etc. Klarar klassen/skolan/föreningen utmaningen används pengarna från löftet till att bekosta en ”hjärtefråga” i kommunen. ”Hjärtefrågan” kan tex vara; en skola som får ekonomiskt stöd för att köpa in närproducerad mat, ny gungställning i Lindstal, ny cykelväg mellan a och b. Löfte för en ”hjärtefråga”
Återkoppling mot löftesgivaren Den som avger löfte med bidrag: –Nämns vid namn på hemsida. –Får en pin med klimatlöftessymbolen. –Får tillgång till Klimatlöftesportalen med tips och idéer, rabatter och specialerbjudande. –Får exklusiva erbjudande från anslutna företag. Några av dessa ska var klara redan innan kampanjen rullas ut. Tex rabatt på E85, el, miljöbil, ekologiska varor. –Får ett vip-kort som gäller på offentligt finansierade anläggningar, Tex slottet. Varje medverkande kommun kan själva anpassa sina erbjudande och utmaningar.
Kommunikativt kretslopp