Marknadsplan för bergborrstål på USA-marknaden Magnus Mårtensson Mattias Langeskär Alexander Larsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
Enhetschef Fastighetsutveckling
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Marknadsföring av turism
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
Affärsidé - företagets vägvisare
Kollektivtrafikbarometern 2013
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
M. Hernant (2010).
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Intressententmodellen.
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kollektivtrafikbarometern 2014
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Penningpolitiskt beslut oktober Reporäntan höjs med 0,25 procentenheter till 4 procent Räntan behöver höjas ytterligare något det kommande året.
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Marknadsföring av turism
BNP i fasta priser.
Marknadsföring av turism
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
K12: sid. 1 Kapitel 12 Fakta om tillväxt Tillväxt och levnadsstandard – definitioner Tillväxt i utvecklade länder de senaste 50 åren. Ett längre och vidare.
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
Välisolerade ytterväggar eller solel? – Hur ska nybyggda småhus bäst klara kommande energikrav? Carl-Fredrik Klåvus, Aksel Osmanovski Examensarbetare 15.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi.
Ett kontrakt har sitt pris
Monopolistisk konkurrens
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
Sveriges bagare och konditorer
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Monopolistisk konkurrens
KAPITEL 9 Pris och moms.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Sveriges bagare och konditorer
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentation av affärsplan
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Hans Lindblads bilder
Frihandel.
Presentationens avskrift:

Marknadsplan för bergborrstål på USA-marknaden Magnus Mårtensson Mattias Langeskär Alexander Larsson

Helstångsborr Vår kvalitét och leveranssäkerhet slår konkurrenternas. Viktigt för varumärket. Oförändrat pris. Bibehållen marknads- föringsstrategi.

Sänkhålskronor Marknadspotentialen beräknas öka kraftigt. Vår marknadsandel ökas med en procentenhet per år. Fåtal tillverkare. Kan användas till alla maskiner. Prisförändringen beräknas till en procent per år.

Sänkhålskronor - marknadsföringsstrategi Öka antalet säljare med en per år. Ökade säljarekostnader. Högre provision. Mer resurser till sales promotion.

Skarvutrustning Generellt lägre priser i USA. Kvalitét före pris. Dyra marknads- föringskostnader. Frigöra resurser. Prisförändringen beräknas till tre procent per år.

Skarvutrustning - marknadsföringsstrategi Minskade säljarekostnader. Konstant provision. Väletablerad utrustning medför minskade kostnader för sales promotion.

Rullborrkronor Aggressiv expansion. I större delen av världen använder man sig sedan decennier av tekniken. Kvalitétsmässigt bäst. Bra marknadspotential. Fåtal tillverkare. Kunderna prioriterar kvalitét. Ej prioriterat för AC. Prisförändringen beräknas till nio procent per år.

Rullborrkronor - marknadsföringsstrategi Fördubblat antal säljare per år. Större resurser till säljare. Kontinuerlig provisionsökning. Fördubblade resurser till sales promotion årligen.

Fördelar med egen försäljningsverksamhet. SAB står för kvalitét, leveranssäkerhet och teknisk assistans, viktigt i marknadsföringshänseende. Oavsett försäljningspris erhåller AC 28 procents bruttovinst. För att AC skall maximera sin vinst investerar de inte i marknadsföring. Marknaden är expansiv och relativt ny för vissa av våra produkter. Marknadsföring är av central betydelse för våra produkter. Nettovinsten anses tillräcklig för att stå emot eventuellt uppsagda AC-kontrakt i andra delar av världen.

Sammanfattning Helstångsborrar viktiga för varumärket. Sänkhålskronors marknadspotential beräknas öka. Aggressiv expansion av rullborrkronor. Kvalitét, leveranssäkerhet och teknisk assistans hör till verksamhetens grundpelare. Oavsett försäljningspris erhåller AC 28 procents bruttovinst.