Kunder och konkurrens driver ekonomin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi.
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Prisbildning i en marknadsekonomi
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
EFTERFRÅGAN PÅ iPad. Pris Mängd
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Affärsidé - företagets vägvisare
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsförarens yrkesroll
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Intressententmodellen.
Varför reklam? Öka försäljningen
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Företag.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Christoffers Clothing Company
Kap 10 Marknad för turism •
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Gaming.com For all your gaming needs.. Idén bakom Gaming.com är att samla allt en gamer behöver under samma tak. I webbshopen skulle det säljas allting.
Vi på EBA erbjuder kunder allt från Bungee jump till en äventyrshelg EBA gör lagstärkande helger för andra företag.
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet. Trafikskolor som har arbetat mer än 6 månader är mer nöjda Trafikskolor där VD/chef är insatt i och arbetar med aSTRa WEB.
Monopolistisk konkurrens
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Intressententmodellen.
Sveriges bagare och konditorer
Marknadsföringens källor
Affärside Mohammed Ibrahim.
Monopolistisk konkurrens
KAPITEL 9 Pris och moms.
Att analysera med hjälp av matematik
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
På tal om priser: Facit s.14
Konsten att göra bra inköp
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Kunder och konkurrens driver ekonomin har behov som är alltid en funktion av pris och kvalitet kan rösta fram bra företag genom att byta inköpsställe Konkurrens gör det så att företaget måste tillgodoser kundernas behov företaget måste erbjuda bästa pris företag måste erbjuda lämpligt kvalitet Ineffektiva företag slås ut och andra får chanser Bara de företag som erbjuda bästa pris och kvalitet för produkter som tillgodoser kundernas behov överleva

…har behov som är alltid en funktion av pris och kvalitet . Kunder …har behov som är alltid en funktion av pris och kvalitet .

Kunder Sällan kan kunden få lägsta priset och högsta kvalitet i samma köp. Man måste kompromissa.

…kan rösta fram bra företag genom att byta inköpsställe eller produkt. Kunder …kan rösta fram bra företag genom att byta inköpsställe eller produkt.

Kunder http://www.cartoonstock.com/portfolios/Andrew_Toos.asp http://newslettercartoons.com/index.htm

Konkurrens Konkurrensen gör det så att företaget måste tillgodoser kundernas behov.

Konkurrens Konkurrensen gör det så att företaget måste erbjuda en produkt på bästa priset de kan.

Konkurrensen gör det så att företag måste erbjuda lämpligt kvalitet.

Konkurrens Konkurrensen gör det så att ineffektiva företag slås ut och andra får chanser.

Konkurrens Konkurrensen gör det så att bara de företag som erbjuda tillfredsställande pris och kvalitet för produkter som tillgodoser kundernas behov överleva.

Fundera… Varför är det så att vissa produkter överleva även om de har väldigt höga priser eller väldigt lågt kvalitet?