Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuell läggning Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet
Advertisements

Skolverkets allmänna råd
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Likabehandlingsarbete
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Skolans ordningsregler
Mobbningsplan Ring! – – om du har frågor.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
Några följder av heteronormativitet:
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Caroline Dyrefors Grufman
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
1 Mångfald Har vår sexuella läggning någon betydelse i arbetslivet?
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barns rätt till en trygg skola
Välkomna!.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
För Barnlyans förskola, Kyrktåsjö Läsåret
Sofielundsskolans Ordningsregler
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Nätmobbing/Cyberbullying
Har klimatet på skolorna hårdnat?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Välkommen till föräldramöte
En liten plan för likabehandling
Diskrimineringslagen
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
Barn och elevers rätt till en trygg skolmiljö
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
LIKA VILLKOR VID MITTUNIVERSITETET KORT INTRODUKTION FÖR ANSTÄLLDA.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Tillit, Trivsel och Trygghet i förskolan En översyn av rutiner mm.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Studeranderätt och diskriminering
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Likabehandlingsplanen
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
Samverkansråd
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Plan mot diskriminering och kränkande behandling   Ormbergsskolan 2013/14

Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen (2008:567) samt LGR 11 del två, 2:1 Normer och värden.

Alla elever och anställda i vår verksamhet har rätt att bli bemötta på ett respektfullt sätt. Av detta följer att alla också har en skyldighet att bemöta andra på detta sätt. Personalen har ett särskilt ansvar för att, i samverkan med föräldrarna, arbeta för att respekten för individen och dennes integritet upprätthålls. Mobbning, trakasserier och annan kränkande behandling av alla slag, verbala som fysiska, är helt oacceptabla och skall motverkas med all kraft.

Främja och förebygga Vi har en lång lista på hur vi främjar ett bra socialt klimat och förbygger diskriminering och kränkningar. Några exempel: KOMBUS Gemensamma regler och trivseldokument Elevråd och klassråd Välutbildad personal Förtroendefull kontakt hem-skola

Förebyggande arbete mot diskriminering Några exempel:  Kön Använder ”genusglasögon” i vardagen för att bryta invanda könsmönster. Utgå från varje enskild individ med tron på att de kan och vill, oavsett kön. Arbeta med att belysa könsnormer i samhället, diskutera och reflektera kring dessa. Arbeta för att bryta könsnormer. Etnisk tillhörighet Synliggöra olika kulturer i vårt samhälle och världen runt som något positivt. Religion eller annan trosuppfattning Verksamheten planeras på så sätt att alla kan delta Skolmaten serveras så att alla kan äta. Synliggöra olika religioner/trosuppfattningar. Funktionshinder Ingen får uteslutas från skolans aktiviteter på grund av ett funktionshinder. Alla skolans lokaler, utrymmen och verksamhet ska vara anpassade för eventuella funktionshinder. Skolans verksamhet planeras på så sätt att alla kan delta. Sexuell läggning Arbeta för att bryta normer. Vuxna ska i det dagliga arbetet utgå från att det finns tre sexuella läggningar, inte en. Arbete med att belysa sexualitetsnormer i samhället, diskutera och reflektera kring dessa i relevanta sammanhang. Könsöverskridande identitet och uttryck Arbeta för att bryta normer. Vuxna på skolan ska utgå från att det inte finns något rätt eller fel angående könsidentitet. Ålder Ingen i skolan ska diskrimineras på grund av ålder. Organisationen bygger på åldershomogena klasser, men grunden är att vi utgår från elevernas utveckling inte på ålder.

Hur kan vi upptäcka diskriminering och kränkningar? Det är viktigt att vi får kännedom så att vi kan göra något åt det. Några hjälpmedel: Trivselenkät med namn Förtroendefulla relationer med elever och föräldrar KOMBUS-arbetet Hög frekvens av vuxna med särskild uppsikt över de platser som eleverna pekar ut som riskfyllda.

Om det sker ändå? Då använder vi vår åtgärdstrappa i 4 steg. Det första steget beskrivs så här: Steg 1: Om det framkommer att elev utsatts för trakasserier/kränkande behandling pratar personal som varit inblandad i situationen med den elev som gjort sig skyldig till handling och gör klart att detta inte är acceptabelt samt upplyser om följderna vid upprepning av handlingen. Samma personal, eller om det inte är möjligt annan personal, pratar med den utsatta eleven samt kontaktar vårdnadshavare till de inblandade eleverna. Rektor informeras och OSIS. (Anmälan om tillbud, olycksfall, våld/hot/kränkande behandling, särskild sjukdom)

Får vuxna kränka eller diskriminera barn? Absolut inte! Det finns en plan för det också. Om en elev känner sig kränkt av någon vuxen vänder sig han/hon eller vårdnadshavare till rektor, skolsköterska eller annan personal och då måste rektor eller någon som rektor utser vidta en utredning. Vad som händer efter det beror på vad utredningen visar.

Det är modigt att stoppa diskriminering och kränkningar! Det är inte skvaller att berätta om diskriminering och kränkningar utan ett tecken på mod. Det är fegt att inte berätta – då tycker man likadant som den som mobbar, plågar och kränker. Skolans personal berättar inte varifrån de får sin information – barn som vill berätta om mobbning är ofta rädda för hämnd från dem som trakasserar eller kränker. Om skola och hem tar avstånd från alla former av trakasserier och kränkningar, får det en positiv inverkan på alla barn i skolan och i förlängningen även i samhället. Vi kan få en trygg och livsbejakande arbetsmiljö för våra barn samt ett samhälle där mänskliga rättigheter respekteras. Prata med ditt barn om detta. Är någon i klassen utsatt? Är någon ensam och utfryst? Vad kan ditt barn göra för att hjälpa sina kamrater?

Vad betyder diskriminering? Diskriminering är när skolan på osakliga grunder behandlar en elev sämre än andra elever och missgynnandet har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet/uttryck eller ålder. Diskriminering kan till exempel ske genom skolans regler eller rutiner. En elev kan också bli diskriminerad om eleven blir särbehandlad på grund av en förälders eller syskons sexuella läggning, funktionshinder med mera. Diskriminering kan vara antingen direkt eller indirekt. Med direkt diskriminering menas att en elev missgynnas och det har en direkt koppling till exempelvis elevens kön. Ett exempel kan vara när en flicka nekas tillträde till ett visst gymnasieprogram med motiveringen att det redan går så många flickor på just detta program. Men man kan också diskriminera genom att behandla alla lika. Det är det som kallas indirekt diskriminering. Det sker när skolan tillämpar en bestämmelse eller ett förfaringssätt som verkar vara neutralt, men som i praktiken missgynnar en elev på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck samt ålder. Om exempelvis alla elever serveras samma mat, kan skolan indirekt diskriminera de elever som på grund av religiösa skäl eller allergi behöver annan mat.

Vad menas med kränkning? Gemensamt för trakasserier och kränkande behandling är att det handlar om ett uppträdande som kränker en elevs värdighet. Trakasserier och kränkande behandling kan vara: fysiska (slag, knuffar) verbala (hot, svordomar, öknamn) psykosociala (utfrysning, grimaser, alla går när man kommer) texter och bilder (teckningar, lappar, sms, mms, fotografier, msn och meddelanden på olika webbcommunities).

Vad menas med mobbning? Mobbning innebär att en eller flera personer systematiskt trakasserar en annan person – mobbningoffret fysiskt och/eller psykiskt” (Karl Ljungström) En person är mobbad när han eller hon, upprepade gånger och under viss tid, blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer (Dan Olweus)

Vem ansvarar för att planen följs? I LGR 11 uttrycks att rektor har ett särskilt ansvar för: ”… att upprätta, genomföra, följa upp och utvärdera skolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av kränkande behandling, såsom mobbning och rasistiska beteenden bland elever och anställda.” I vår plan har vi också skrivit: All personal som uppmärksammar eller får kännedom om trakasserier eller annan kränkande behandling har skyldighet att vidta åtgärder för att dessa ska upphöra. Alla barn är allas ansvar. Arbetet mot kränkande behandling bör ses i ett vidare sammanhang och skall omfatta alla på skolan.

Vill du veta mera? Mer information finns vi planen som du hittar på www.lulea.se/ormbergsskolan. Du kan även hitta den på Edwise och i alla klassrum.