Aktiviteter och upplevelser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Hur ska vi transportera?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Reseproduktion och försäljning
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Kundundersökning mars 2010
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
SAMHÄLLSEKONOMI.
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Informationshantering
Turismen växer fram kapitel 2
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Thai Airways International
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Lingmerths Utbildning
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Block 4: Att driva företag
Centrala innehåll och kunskapskrav
Behov av guider och reseledare
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Arlanda - Arvidsjaur.
Affärsidé - företagets vägvisare
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Resor och reseförmedlare
Val av transport till resmålet.
Något om Intern REDOVISNING
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Företag.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Geografi – Produktion, handel och transporter
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Hemavan - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
Hur ska vi transportera?
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
KAPITEL 9 Pris och moms.
Produkt, pris, plats och påverkan
Sveriges bagare och konditorer
Bidragskalkylering.
Presentationens avskrift:

Aktiviteter och upplevelser Resans kostnader

Resans kostnader Att beräkna kostnader för en resa var enklare förr i tiden Fram till 1950-talet fanns det tre klasser på tåg med ett biljettpris per klass: Första klass – mjuka och sköna fåtöljer Andra klass – något billigare och enklare Tredje klass – träbänkar Alla reste med samma tåg men man betalade för bekvämlighet och tillgång till service Hotellen hade oftast bara två prisklasser: Ett pris för vardagsnätter Ett lägre pris för helger

Resans kostnader Sedan 1990-talet är prisbilden betydligt svårare att överblicka Priserna kan förändras över dagen, beroende på utbud och hur nära i tid före resan bokningen sker Prissättning inom turism är komplicerad eftersom efterfrågan på en turistprodukt varierar från en säsong till nästa En turistprodukt är bara tillgängligt under en viss tid Flyget avgår vid en viss tidpunkt och biljetter kan inte användas senare utan ombokning Eventuellt lediga flygstolar är inte värda någonting efter avgång

Pris som konkurrensmedel Vid prissättning av en reseprodukt eller tjänst måste man ta hänsyn till följande faktorer: Företagets kostnader Kundens vilja och förmåga att betala Konkurrensen på marknaden

Företagets kostnader När man bestämmer priset på en turistprodukt tar man hänsyn till alla kostnader: Fasta kostnader Kostnader som är oberoende av hur många gäster eller resenärer man har Exempel på fasta kostnader är hyra av buss eller chaufför Rörliga kostnader Kostander som förändras beroende på hur många gäster eller resenärer man har Exempel på rörliga kostnader är logi och mat

Företagets kostnader Alla kostnader som är knutna till en specifik produkt kallas särkostnader Särkostnaderna för produkten ska vara lägre än försäljningspriset Intäkten blir då högre än kostnaden för produkten Denna kalkyleringsmetod kallas för bidragskalkyl Ibland använder man sig av en påläggskalkyl för prissättning Då utgår man från inköpspriset på den aktuella produkten och beräknar ett procentuellt pålägg som ska täcka kostnader och vinst för företaget

Bidragskalkyl Total särkostnad per resa: Buss 12 000 kr Stuga Marknadsföring 15 000 kr Reseledning 8 000 kr Per person vid 32 resenärer per resa: 375 kr 12 000/32 1 500 kr 48 000/32 94 kr 3 000/32 250 kr 8 000/32 Summa särkostnader 2 219 kr per person: Vinstpålägg 10 % 222 kr Lägsta pris 2 441 kr Pris per person: 2 500 kr Täckningsbidrag per kund: Pris - särkostnaden 281 kr

Påläggskalkyl

Kundens vilja och förmåga Skumma marknaden När en produkt ska introduceras på marknaden sätter man ofta ett högt pris Man vänder sig då till en liten grupp kunder som är villiga att betala för statusen att vara först Penetrera marknaden Alternativt kan man välja att sätta ett lågt pris för att nå så många kunder som möjligt Detta gäller speciellt när man försöker nå en marknad där det redan finns ett antal konkurrenter

Konkurrenternas priser För att kunna vara med och konkurrera på marknaden måste man ständigt skaffa sig information om konkurrenternas priser Antingen erbjuder man ett lägre pris än konkurrenterna Eller en dyrare produkt som erbjuder något extra

Rabatter Priset på en produkt är en viktig konkurrensmedel Med olika typer av rabatter vill reseföretagen locka kunder att köpa en resa Rabatter har främst två syften: Att framhålla särskilt utvalda produkter som erbjuder ett mervärde för kunde – ”halva priset för barn” Att uppmärksamma kunden på hur han/hon ska säkerställa att han/hon har fått sitt förstahandsval – ”boka tidigt-rabatt” Inom turismen är priskonkurrensen hård och svår att överblicka På samma flygplan över Atlanten kan det finnas ett trettiotal olika priser

Rabatter

Prissättning för charterresor I priset för en charterresa ingår flera olika kostnader De fasta kostnaderna innefattar främst flyg, hotell och destinationskostnader Transfer från och till flygplatsen på resmålet betalas av kunden genom tillägg på grundpriset Utflykter och andra evenemang på resmålet är tillval som kunden betalar extra för Försäkringsskydd är ytterligare ett tillval kunden betalar för En annan faktor som påverkar priset är hur många flygbiljetter som redan är sålda Det är billigare att resa under lågsäsong än högsäsong Priserna justeras kontinuerligt under året

Prissättning på charterresor Andra omständigheter som påverkar priset är: Växelkurser Oljepriser Över- respektive underbud på marknaden Väder Konjunkturläget För att ta reda på hur marknaden reagerar på olika priser använder sig reseföretagen av konkurrentanalyser och försäljningsgrupper

Resekalkylen Vid beräkning av kostnader för en resa är det flera saker man ska ta med Vid planering ska man inkludera alla delar av resan eller arrangemanget – sälja, resa, bo, äta och göra Utifrån dessa kan följande frågor användas: Var och hur ska resan köpas? Vilket är resmålet och vilket/vilka transportmedel ska användas? Vilket boende ska väljas? Prisläge? Geografiskt läge? Hur ska måltiderna planeras? Vilka aktiviteter ska planeras på resmålet?

Resekalkylen Kostnad för transport Servicenivå Resevillkor Transportörens regler Kostnad för boende Geografiskt läge Kostnad på mat Kostnad på aktivitet