Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att mäta besparing Biträdande avdelningschef Karin Peedu
Advertisements

Stormöte
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Procent Betyder hundradelar.
1, Föredragsnamn, Föredragshållare, GLASMÄSTERIAVTALET.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Enhetschef Fastighetsutveckling
Drankfoderstater till mjölkkor 30 kg ECM
Föreläsning nr 2 röd kurs
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
HR Fönster inom Region Skåne
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
BRANSCHSTATISTIK FÖR år 2012 Inkasso och Kronofogdemyndigheten 23 april 2013 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
” Nätverkande framgångsfaktor för hållbara vattentjänsterTeliaSonera ” Telia Business Services Per Åkerstrand Head of Business Collaboration
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Kapitel 11 Prissättning.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
TURISM I NORDEN TURISM I NORDEN
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Sandra Karlsson – studentmedarbetare Lync Elin Eriksson – studentmedarbetare Lync Oskar Brändmark – funktionsspecialist Lync Tove Zellman - miljöledningsstrateg.
Sandra Karlsson – studentmedarbetare Lync Elin Eriksson – studentmedarbetare Lync Oskar Brändmark – funktionsspecialist Lync Tove Zellman - miljöledningsstrateg.
Välkommen till SJs pressträff
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Socialdemokraterna i Skåne Socialdemokraterna presenterar Budget 2014 för Budget 2014 för Region Skåne.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Klimat och transporter
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Förstudie.
Hybriddrivsystem för miljöfordon
SydostTrampar - en cykelkampanj, upplagd som en tävling mellan lag på arbetsplatser som tävlar i att spara mest koldioxid.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Beräkna en ekvation (metod 1)
Ekonomirapporten. April 2014
Snart går Luleås bussar på biogas
Sveriges första anläggning för flytande biogas
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Där hittar man all info som man behöver till resan.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Dagens organisationsmodell kännetecknas av utmaningar
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2013.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Version /11 EA, MJ VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-TJÄNSTEN.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Procent Betyder hundradelar.
Ambulanstriagering! Triageseminarium
Version /11 EA, MJ VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-TJÄNSTEN.
Dagordning 20 april  Val av sekreterare  Deltagande tvärsektoriella gruppen  Klimatsmarta dagen 23 april (Anna Strand)  Cykelpool  Koldioxidutsläppen.
Presentationens avskrift:

Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning Sammanställt maj 2013 Tove Zellman, miljöledningsstrateg

Tjänsteresor för 107 miljoner Region Skånes medarbetare och politiker genomförde tjänsteresor för ca 107 miljoner kronor 2012 (111 miljoner 2011). Resorna orsakade utsläpp av ca 4 700 ton koldioxid. Bil och flyg står för 80 procent av kostnaderna och 97 procent av utsläppen.

Privat bil 2012 Region Skånes medarbetare reste under 2012 ca 688 185 mil med egen bil i tjänsten. Kostnad: ca 22 158 000 kronor (+ administration av reseräkningar). Klimatutsläpp: ca 1 280 000 kg koldioxid Tid: ca 114 700 timmar (om genomsnitt 60 km/h)

På tur till Stockholm Av Region Skånes resor Skåne-Stockholm gjordes 2012 ca 35 procent med tåg, resten med flyg. Flygresorna kostade ca 14 miljoner kr. En flygresa, inkl transfer, t.o.r Stockholm kostar i genomsnitt ca 4000 kronor, medan en tågresa t.o.r. kostar ca 1300 kr (uppgift från resebyrån Via Egencia). I minuter räknat går flygresan fortare, men den förlorade tiden kan ofta bli längre då man på tågresan kan arbeta utan avbrott. Koncernledningen har beslutat om mål gällande Koncernkontoret att öka andelen Stockholmsresor med tåg till 50 procent 2013 och till 75 procent 2014.

Region Skånes tjänsteresor 2012 (kr) Tot: 107 miljoner kr * Siffran för poolbilar och klinikbilar avser 2011

Total kostnad tjänsteresor 2012

Total kostnad/medarbetare (kr)

SUS tjänsteresor 2012 Tot: 25,5 miljoner kr

Koncernkontorets tjänsteresor (inkl förtroendevalda) 2012 Tot: 17,5 miljoner kr

Primärvårdens tjänsteresor 2012 Tot: 10,7 miljoner kr

HAB:s tjänsteresor 2012 Tot: 8,2 miljoner kr

Helsingborgs lasaretts tjänsteresor 2012 (kr) Tot: 4,7 miljoner kr

Folktandvårdens tjänsteresor 2012 Tot: 3,9 miljoner kr

CSK:s tjänsteresor 2012 Tot: 3,9 miljoner kr

Regionservice tjänsteresor 2012 Tot: 3,4 miljoner kr

Hässleholms tjänsteresor 2012 Tot: 2,8 miljoner kr

Ängelholms tjänsteresor 2012 Tot: 1,2 miljoner kr

Ystads tjänsteresor 2012 Tot: 1,5 miljoner kr

Labmedicins tjänsteresor 2012 Tot: ca 3 miljoner kr

Skånetrafikens tjänsteresor 2012 Tot: ca 1 miljon kr

Trelleborgs tjänsteresor 2012 Tot: ca 970 000 kr

Kultur Skånes tjänsteresor 2012 Tot: ca 450 000 kr

Landskronas tjänsteresor 2012 Tot: ca 330 000 kr

Exempel på olika mötesformer: Malmö, Dockan – Kristianstad, Skånehuset   tid (enkel resa) kostnad (tur och retur) klimatutsläpp (kg koldioxid tur och retur) Telefon- / dator- / videokonferens 5 min tåg, med anslutande buss 1 tim 30 min - 2 timmar 70-192 kr 0,4 poolbil (gas) 1 tim 25 min minst 690 kr 10 egen bil (bensin/diesel) 700 kr 40

Exempel 2: Malmö – Stockholm (Dockplatsen 26 – Stockholms central)   tid (enkel resa) kostnad (tur och retur) klimatutsläpp (kg koldioxid tur och retur) Telefon- / dator- / videokonferens 5 min Tåg 4 timmar 40 min ca 1000 kr 0,01 Poolbil (gas) 5 timmar 40 min + rast ca 4000 kr + p-avgift 54 Flyg inklusive flygbuss 3 timmar 30 min 450

Alla de tågresor som Region Skånes 32 000 anställda gjorde totalt i Sverige under 2012 (för ca 17 miljoner kronor) släppte tillsammans ut mindre koldioxid än vad en bilresa Malmö-Kristianstad gör (med bensin-/dieselbil)!