Rörelse och kraft Sid 166-171
Allting rör sig Jorden, månen och människor och djur, bilar och båtar- allting rör sig i förhållande till varandra. Precis hur det har gått till har människan funderat på och undersökt i alla tider.
Allting rör sig I drygt 300 år har vi kunnat beskriva och förklara att det behövs en kraft för att skapa eller bromsa en rörelse. Det var engelsmannen Isaac Newton som kom på det.
Isaac Newton 1642-1727 På slutet av 1600-talet presenterade han sina idéer om sambandet mellan rörelser och krafter i boken Principia. Hans beskrivningar var så viktiga att vi använder dem än idag.
Här får du lära dig Att identifiera olika slags krafter Att det är en förändring av krafter som skapar rörelser
Här får du lära dig Hur våra ökade kunskaper om rörelser och krafter påverkat våra liv. T.ex. inom trafiksäkerhet, uppskjutning av satelliter och tvättmaskiner
Hur vi kan använda mätinstrument för att mäta till exempel sträcka, hastighet tid och kraft samt vilka samband som finns mellan dessa.
Här får du lära dig Använda fysikaliska kunskaper om rörelse och kraft för att förklara vardagliga fenomen kring balans, tröghet och fritt fall
Här får du lära dig Samtala och argumentera kring samhällsfrågor som rör kunskaper om rörelse och kraft Tyfonen Hayian
Hastighet är relativt Förr kunde det ta dagar att resa mellan Stockholm och Södertälje En resa som idag går på någon halvtimme. Transporter är en central del av det liv vi lever på 2000-talet
Rörelse är komplext Om man studerar en snowboardåkare lite mer noga ser man att det handlar om många olika rörelser: Framåt, bakåt, upp, ner, svängningar och vridningar i olika riktningar och vinklar. Rotationer är också rörelser.
Kloka människor Kloka människor insåg tidigt att man måste skilja mellan olika slags rörelser för att enklare kunna beskriva dem.
Likformig och olikformig rörelse Jämn fart Konstant hastighet I en och samma riktning Olikformig rörelse När något ändrar hastighet eller riktning Ökning och minskning av fart Acceleration och retardation
Sträcka, tid och medelhastighet V = hastighet från engelskans velocity T = tid S = sträcka
Hastighet V S sträcka 60 km V = -------- = ----------- = ------------ = 20km/h T tid 3 h Vilken hastighet?
Sträcka S S = V ∙ T = 20km/h ∙ 3h = 60 km Vilken sträcka? Hur långt hinner man?
Tid T S 60km T = --------- = ----------- = 3h V 20km/h Vilken tid? Hur lång tid tar det?
Sträcka tid diagram km 100 50 timmar
Gör instuderingsfrågorna Sid 171