Marknadsföring – del 4 F8 – 06-04-13.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering
Marknadsföring – FEK:s intäktssida
Grundkurs i marknadsföring
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Operativ marknadsföring – kapitel 19.
Grunden i kostnads- och intäktsanalysen
Handel – ord och begrepp
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Entreprenörskap och företagande 100 p
Andra föreläsningen redovisning & finansiering
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
Faktorer för lärande (2I1073)
Kalkylering – en snabb översikt
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
F6 - Investeringskalkyler
Förslag till planering kapitel 12
Industriell Ekonomi och Entreprenörskap Vt 2006, Jan-Olof Müller & Leif T Larsson.
Marknadsförarens yrkesroll
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Föreläsning
Marknadsplan Vad? För vem? Hur?
Sista föreläsningen! IndEkEnt, Vt Om betygsgränser tentamen. 5:a = 70 – 80 p 4:a = 55 – 69p 3:a = p Tenta 22:e kl se ING.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Kapitel 20 - Finansiering
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Föreläsning 4 Distribution Produktion Materialförsörjnig Cyklett
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Kapitel 11 - Resultatplanering
Marknadsföring av turism
BNP i fasta priser.
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
MARKNADSRÄTT Marknadsföringsrätt: företag - konsument Konkurrensrätt: företag - företag Konsumentverket Marknadsdomstolen.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Konsten att göra bra inköp
Sälja en produkt eller tjänst
Seminarium Affärsidé & Budget
Sveriges bagare och konditorer
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Marknadsföring – del 4 F8 – 06-04-13

Kapitel 16 Vad är marknadsföring? Företagsekonomins intäktssida – lönsamhet på lång och kort sikt! Marknadsföring går bl.a. ut på att: Förstå marknader och kunder och härifrån identifiera intressanta kunder och kundbehov. Utveckla produkter som tillgodoser kundernas behov och som skapar värde för kunderna. Attrahera, behålla och utveckla lönsamma kunder. Kalk.Int. Vt 2006

Företag Marknad Påverkan Information Marknadsföring – samspelet mellan företag och marknaden, FEK100, s. 236 Kalk.Int. Vt 2006

Effektiv marknadsföring – behovstillfreds- ställelse hos kunderna Goda kund- relationer Lönsamhet för företaget Effektiv marknadsföring – behovstillfreds- ställelse, lönsamhet och goda kundrelationer, FEK 100, s. 237. Kalk.Int. Vt 2006

Marknadsföringens betydelse ökar, bl.a. Beroende på: Kundbrist Stordrift Internationalisering Förändringstakt Hyperkonkurrens Alla dessa punkter leder till större osäkerhet! Kalk.Int. Vt 2006

Marknadsföringsprocessen undersökn. Strategisk marknadsf. Operativ marknadsf. Genom förande Uppföljn- ing Marknadsföringsprocessen, se FEK 100, s. 239 Kalk.Int. Vt 2006

Fyra P Pris Produkt Plats Påverkan Gäller att kombinera dessa så att man positionerar sin produkt på rätt vis. Kalk.Int. Vt 2006

Företagets konkurrensmedel och den yttre omgivningen. Teknologi Lagstiftning Konkurrenter Produkt Påverkan Pris Distributionskanal Marknaden Distributions- apparat Se FEK 100, s. 241 Kalk.Int. Vt 2006

Kapitel 17 Marknaden – den plats där utbud och efterfrågan möts. Olika kategorier av marknader: Konsumentmarknaden Organisationsmarknaden – B2B En marknad utvecklas ofta: En ny vara eller tjänst erbjuds och köps av ett begränsat antal kunder. Produkten får ett kommersiellt genombrott. Därefter planar tillväxten ut. Behovet för produkten minskar eller försvinner helt. Kalk.Int. Vt 2006

Illustration över olika hur olika kunder tar till sig nya produkter – segmentering – att dela in marknaden i delmarknader. Pionjärer Tidiga accepterare Tidig majoritet Sen majoritet Eftersläntare Jmf, figur på s. 247 Kalk.Int. Vt 2006

Monopolis-tisk konkurrens Antalet säljare är: Varan är: En Några få Många Homogen Monopol Oligopol Fri konkurrens Heterogen Monopolis-tisk konkurrens Kalk.Int. Vt 2006 Konkurrensformer, FEK100, s. 248

Porters fem krafter (FEK 100, s. 249) Nuvarande konkurrenter Kalk.Int. Vt 2006

De vanligaste effekterna av en ny teknologi är: Förbättrade produktegenskaper. Sänkta kostnader. En allt snabbare teknologisk utveckling leder till att teknologiernas livscykel blir allt kortare – efterfrågan på teknologin försvinner allt snabbare. Internet – avstånd, tid och massa har omdefinierats – nya sätt att distribuera t.ex. film och spel – en del branscher mer berörda t.ex. musik och böcker. Kalk.Int. Vt 2006

Marknadsförings- och distributionskanaler - Det klassiska och det vertikala synsättet (jmf. VMS) (FEK 100, s. 255) Tillverkare Tillverkare Gro- ssi- st Grossist Detaljist Detaljist Konsument Konsument Kalk.Int. Vt 2006 Klassiska

Franchising – ett slags licensgivande – t.ex. Hemglass Nya distributionsformer – ständigt en utveckling för att öka lönsamheten – t.ex. ökad grad av självbetjäning. Franchising – ett slags licensgivande – t.ex. Hemglass Produktdistribution Licensförsäljning Rätt till marknadsnamn Kalk.Int. Vt 2006

Kapitel 18 Konkurrenslagen – tillkom på 50-talet – EU har medfört en förändringar. Två förbud: Konkurrensbegränsande samarbete. Missbruk av dominerande ställning. Påföljder – Konkurrensverket får ålägga företagen vite om det inte följer lagar och förordningar – även konkurrens skadeavgift (högst 5 milj. eller 10% av om sättningen) – även civilrättsliga påföljder möjliga. Kalk.Int. Vt 2006

Konsumenträtt – både marknadsrättsliga och civilrättsliga lagar. Marknadsföringslagen Produktsäkerhetslagen Avtalsvillkorslagen Prisinformationslagen Civilrättsliga: Konsumentköplagen Kreditköplagen Distansavtalslagen Konsumenttjänstlagen Kalk.Int. Vt 2006

Sammanfattning och reflektioner: Marknadsföring handlar ofta om att balansera olika inre och yttre behov/krafter. Marknadsföringen har genomgått flera betydelsefulla förändringar – t.ex. nya marknadsföringskanaler och distributionssätt. Det finns många lagar som skyddar konsumentens intresse. EU har medfört flera förändringar avseende konkurrens- och konsumenträtten. Kalk.Int. Vt 2006

Läs kapitel 19 till nästa gång – snabb genomgång nästa föreläsning därefter skall vi räkna tal från häftet. Glad påsk! Kalk.Int. Vt 2006