Livsmedelskvalitet ur olika perspektiv Vad anser livsmedelsbranschen? Agneta Dreber 19 januari 2011 Foto: Svensk Mjölk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsklimat Östhammar Företagsklimat ScandInfo Marketing Research, december 2010 Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent)
Advertisements

Kött och Skolmat KRAV. 2 Hur ofta äter du kött av något slag, tex från nöt, gris, lamm och kyckling? Bas (1018)
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
För mycket salt i maten – dags att agera!
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Varför är det viktigt att mäta?
Patientenkät sommaren -13
Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden.
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Ekomatsligan Olle Eriksson Säljpartner Häll & Co.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
En partner som får ditt företag att växa Venture Cup
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
SFAM-Q Best Practice-vår verktygslåda
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Motorcyklisters attityder och beteende
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
Vård- och omsorgs-(college)
Kollektivtrafikbarometern 2013
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Sverige – det nya matlandet
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Case Management (CM) i nordöstra Skåne
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Är Greppa Näringens frågor viktiga för konsumenten? Greppa Näringens halvtidskonferens 1-2 september 2004 Sören Persson Sigill Kvalitetssystem AB
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Strategiskt utvecklingsarbete
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Hej och välkomna hit! Jag heter….
Landsbygdsutveckling i Västmanland Västerås slott.
Vad handlar det om?. EcoCraft Allt handlar om hållbar utveckling, vikten av identitet, viljan till det unika, lusten att skapa, lusten att visa och dela.
Miljövän naturligtvis
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Koncept Vårt företag är ett av de största bilföretagen i Sverige. Det som gör oss unika är vårt breda koncept av bilar. Hos oss kan du hitta allt ifrån.
Hur vi arbetar med ekologisk mat i Göteborg Stad Centrum
Exempel på elevsvar uppgift 1
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Landsbygdsdepartementet Sverige – det nya matlandet Johan Andersson Anell, departementssekreterare.
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Din företags-broschyr
Presentationens avskrift:

Livsmedelskvalitet ur olika perspektiv Vad anser livsmedelsbranschen? Agneta Dreber 19 januari 2011 Foto: Svensk Mjölk

Hög kvalitet – vad är det? Säkerhet? Hälsosamt? Högt pris? Gott? Ekologiskt? Man vet vad man får? Få eller inga tillsatser? Oprocessat? Högförädlat? Närproducerat/ närodlat? Småskaligt?

Kvalitet i förhållande till andra värden Låga matpriser Enkelhet/bekvämlighet Måltidskvalitet inte detsamma som matkvalitet.

Vilken av följande konsumenttrender påverkar företaget mest just nu?

Det finns ett ökat kvalitetstänk! Ökat matintresse/ökad medvetenhet Intensifierad matdebatt Naturlighetstrenden Många har fått mer i plånboken Matlandet Sverige

Förtroendet för maten på fortsatt hög nivå! Andel med stort förtroende, procent Källa: Synovate, Li:s förtroendeundersökning 2010

Förtroende för livsmedelsföretagen i Sverige när det gäller att ………. Bas: Samtliga Medelvärde

Vi gör godare mat!

Vadå godare mat? Företagen ska erbjuda/bidra till: Allt bättre mat Godare mat än omvärlden Matglädje, välbefinnande och medvetna konsumenter Mat med gott samvete

Har företaget gjort en översyn i användningen av tillsatser? Källa: Li:s konjunkturbarometer

Rubrik text Har ert företag minskat mängden salt i någon av era befintliga produkter eller introducerat nya produkter med mindre salt under år 2009?

Konsumenterna upplever att det finns ett utbud som gör det lätt att välja hälsosamt – en positiv utveckling över tiden Medelvärde Jag tycker att det finns ett utbud av mat och dryck i butikerna som gör det enkelt att välja hälsosamt Bas: Samtliga

Branschstöd närings- och hälsopåståenden Samverkan Li, Svensk Dagligvaruhandel, SNF Rådgivning Utbildningsverksamhet Handbok Marknadsbevakning/ärendebedömning

Matkvalitet i Matlandet Sverige Samverkan. Inte ställa småskaligt mot storskaligt. Utvecklingen av mathantverket parallellt med satsning på forskning och innovationer. Ha ett gott öga till svenska råvaror, utan att stirra oss blinda på dessa. Vi är även duktiga på att förädla importerade råvaror.