Att främja psykisk hälsa under förskoleåren 2005-12-02 Föräldrar Förskola Sven Bremberg Statens folkhälsoinstitut Karolinska Institutet 90 min
Föräldrar
Individuell rådgivning Finsk undersökning (Aronen et al) Rådgivande kontakter i hemmet 1 gång i månaden under barnets första 5 år Depression vid 20-21 år ålder: effekt 0,38 SD motsvarar ca 40% reduktion Australisk undersökning (Cullen et al) Rådgivande kontakter under barnets första 5 år Vid 27-29 års ålder: 37% reduktion av depressiva symptom för kvinnor. Minskning även för män
Föräldrars förhållningssätt Baumrind 1970-- Värme Ramar Känslighet för barnets signaler med feedback till barnet Förälder förmedlar tydligt en egen uppfattningen om vad som är önskvärt
Praktiska metoder med träning Hur vi lär oss Rollmodeller Övning Rollspel Hemläxor Feedback
Strukturerade metoder - förskoleåldern: COPE, m fl Strukturerad metodik med ca 12 träffar Utgår från konkreta situationer - videoinspelningar Leds av förskollärare m fl som fortbildats ≈ 60% minskning av utagerande beteendeproblem Kommunekonomi: besparing Svenska erfarenheter i socialt utsatta områden med 30-100% deltagande
Barn med beteendeproblem i en kommun med och utan samspelsprogram för föräldrar
Förskola
Cochrane review av förskolans hälsoeffekter Zorich et al 2002 Genomgång av 939 studier: 8 RCT med god kvalité Effekter Minskad förekomst av beteendeproblem Högre inkomster, mindre kriminalitet Begränsningar Socialt mindre gynnade barn i USA Ofta kombinerat med insatser för föräldrar - ofta anknytning till Head Start Förutsätter barncentrerad pedagogik
”Emotionell kompetens” Effekt i pedagogiska program som utvecklar förmågan att känna igen egna och andras känslor, uttrycka egna känslor samt att förstå egna och andras beteenden. Mått: SD
www.fhi.se