Marknadsföring av turism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Så här ser det ut för användaren när priset ska räknas fram.
Advertisements

Skapa en lönsam kundrelation
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Reseproduktion och försäljning
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
Marknadsplan Sandström de Wit
Att bygga en fungerande webbplats
Lärcentra – vad säljer vi?
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Kunder och konkurrens driver ekonomin
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
Marknadskommunikation i praktiken
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Föreläsning
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring och försäljning
Marknadsplan Gymbolaget
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Målsättning/Huvudsyfte
[Produktnamn] Marknadsplan
Presentationens avskrift:

Marknadsföring av turism Kapitel 10 Marknadsplan (sid 173) Nulägesanalys, Marknadsmål, Handlingsplan , Utvärdering

Marknadsplan Sid 172 Vart står vi nu, Vart vill vi komma, Hur når vi dit, Hur långt kom vi.

Marknadsplan 1. Nulägesanalys (sid 173) Pest ( sid 173) Swot (sid 176) Klicka på länken: http://www.kamp.se/pdf/SWOT_analys_030203.pdf Marknadsanalys av kunder och konkurrenter(sid 174-175) Olika marknadsundersökningsmetoder (sid 177)

2. Marknadsmål (sid 178) Vart vill vi komma? Marknad - affärsidé Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym Pris Volym – marknadssegment (en del) Lönsamhet

3.Handlingsplan (sid 180) De 5 P:na Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden Personal: Kunnande, kompetens och service Marketing mix= kombination av ovanstående

Utvärdering (sid 194) Uppföljning och kontroll Mätbart Realistiskt Se sid 195 Exempel på utvärdering av en enkät (Karin)

Tips till provet: Läs kapitel 10. Repetera power-point . Reflektion i wordpress/blogg