Marknadsföring av turism Kapitel 10 Marknadsplan (sid 173) Nulägesanalys, Marknadsmål, Handlingsplan , Utvärdering
Marknadsplan Sid 172 Vart står vi nu, Vart vill vi komma, Hur når vi dit, Hur långt kom vi.
Marknadsplan 1. Nulägesanalys (sid 173) Pest ( sid 173) Swot (sid 176) Klicka på länken: http://www.kamp.se/pdf/SWOT_analys_030203.pdf Marknadsanalys av kunder och konkurrenter(sid 174-175) Olika marknadsundersökningsmetoder (sid 177)
2. Marknadsmål (sid 178) Vart vill vi komma? Marknad - affärsidé Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym Pris Volym – marknadssegment (en del) Lönsamhet
3.Handlingsplan (sid 180) De 5 P:na Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden Personal: Kunnande, kompetens och service Marketing mix= kombination av ovanstående
Utvärdering (sid 194) Uppföljning och kontroll Mätbart Realistiskt Se sid 195 Exempel på utvärdering av en enkät (Karin)
Tips till provet: Läs kapitel 10. Repetera power-point . Reflektion i wordpress/blogg