31.5.2004/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Advertisements

Fakta och information om högskolestudier Presentationsmaterial 2012
Fakta och information om högskolan
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Läsa program eller fristående kurser?
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Humanistiska programmet
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
BARN- OCH FRITIDSPROGRAMMET
Högskoleförberedelse
Curt Nicolin Gymnasiet
Varför marknadsföring?
Samhällsvetenskap Lena Rantakyrö Utbildningskoordinator
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1
Välkomna!.
17 december Dolda kunskaper 17 december
MITTUNIVERSITETETS FORSKNING. FORSKNINGENS UTVECKLING 2003–2010 Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal personår)
Organisation Datum: Uppdateras av Anna Nyqvist Dokumentet baseras på arbetsnamn beslutade Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets.
Organisation Datum: Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse.
Organisation Universitets -biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse Rektor Universitetsstyrelse.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
Aalto-universitetet! Välkommen till. Där vetenskap och konst möter teknik och ekonomi.
FÖRSLAG AVDELNINGAR HUV Övergripande principer personer Ämnesöverskridande gemenskap; utbildnings- eller forskningsbaserat Organisatoriskt funktionellt,
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Examensstrukturen Studiebyrån, augusti 2014
Hur blir man klok på universitetet?
Att läsa på en folkhögskolan Innehållskrav Omfattningskrav.
Samhällsvetenskapsprogrammet 14 januari 2015
Detta är gymnasieskolan
Välkomna!.
Välkomna!.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
Ansvarsbiblioteken idag Karl Isaksson Kungl. biblioteket, Avdelningen för Nationell samverkan
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Finlandssvenskt högskolesamarbete inom nätbaserad utbildning Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors © Tore Ståhl / Arcada
Filosofiska fakulteten. Universitetets organisationsplan 2 2 UNIVERSITETSLEDNING Rektor, Prorektor, Universitetsdirektör, Bitr. universitetsdirektör Rektors.
Mariehamn, Åland 13 – 17 okt. Nordplusnätverket Eko-Tek Nord.
Åbo Akademi grundat 1918 statligt 1981 ca studenter 7 fakulteter
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Klassificering av vetenskaper
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
”Allt färre elever söker sig till gymnasiernas yrkesprogram, trots att möjligheten till jobb efter studenten är god” DN.se ”Sverige har en hög ungdomsarbetslöshet.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Upplägg för kvällen Rektor Christina Wesslén Genomgång av ekonomiprogrammet Samling med respektive mentor.
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Informationsbehandling Mikael Laakso Forskardoktor
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Gymnasievalet 2018.
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Basic Swedish 1 Lektion 2, den 8 februari Välkomna
Studie- och Yrkesvägledare
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Presentationens avskrift:

/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen i Helsingfors) inför Seminarium om högskolesamarbete på svenska i Helsingfors

/LMRHH-seminarium  Inbegriper RHH-högskolorna HU, SSKH, Hanken, Arcada  Tillfrågade: i första hand prefekter & professorer  Tidsram: februari-maj 2004

/LMRHH-seminarium INFORMATION OM:  Samarbete på svenska i Helsingfors  Erfarenheter av samarbete  Behov/möjligheter för ytterligare samarbete

/LMRHH-seminarium VEM SAMARBETAR MED VEM KRING VAD? 1/2  Alla RHH-högskolor involverade i någon form av samarbete med de övriga RHH-högskolorna  Inom ämnesområde: t.ex. –Vårdbranschen (HU, SSKH, Arcada) –Media (HU, SSKH, Arcada, Konstindustriella högskolan) –Juridik (Rättsam/HU, SSKH, Hanken) –Samhällsvetenskap (HU, SSKH) –Ekonomi (Arcada, Hanken) –Språk (Språkalliansen) –Begränsat inom teknik (Arcada, TH)

/LMRHH-seminarium VEM SAMARBETAR MED VEM KRING VAD? 2/2  Inom ”delområden”: t.ex. –Svenska (HU/Nordica & SSKH) –Statistik / Statistisk databearbetning (SSKH & Hanken, HU/ped. & Arcada) –Forskningsmetodik (HU/sv & SSKH) –Vetenskapligt skrivande (inom HU, Språkalliansen)  Mellan ämnesområden: t.ex. –medicin/litteratur (inom HU) –filosofi/matematik, filosofi/historia (inom HU) –språk/ekonomi (HU/Nordica & Arcada) –tyska/handelsrätt (inom Hanken) –engelska/turism (inom Arcada)

/LMRHH-seminarium FORMER AV SAMARBETE 1/3 (ORGANISERING)  Handledning av studerande från andra enheter  Gästande lärare eller lärarutbyte  Studenterna rör sig dvs. ges möjlighet att delta i undervisning vid annan enhet, även för biämne (även utanför JOO/Studiepasset)  Gemensamma lärare dvs. två eller flera enheter delar på samma lärare (t.ex. inom Språkalliansen, mellan Arcada & HU/med.)  Nätverk och allianser flera än två parter samlas kring gemensamt ämne (t.ex. Språkalliansen, Rättsam, SVUX)

/LMRHH-seminarium FORMER AV SAMARBETE 2/3 (UNDERVISNINGSFORMER/”RESULTAT” 1)  Endagsseminarier som hålls för/planeras/utförs gemensamt mellan två eller flera enheter  Gemensamma kurser som hålls för/planeras/utförs gemensamt mellan två eller flera enheter  Gemensamma utbildningsprogram utbildningsprogram eller kurshelheter planeras och/eller genomförs gemensamt

/LMRHH-seminarium FORMER AV SAMARBETE 3/3 (UNDERVISNINGSFORMER/”RESULTAT” 2)  Utvecklingscirklar/temacaféer samlar deltagare kring gemensamma teman (t.ex. inom Mathilda Wrede-kliniken)  Nya verksamhetsformer dvs. man skapar något nytt genom samarbete (t.ex. studentdrivna socialrådgivningen, planerat simuleringcenter för akutvård)  Gemensamma virtuella kurser kurser planerade för en eller flera enheter, lagt helt eller delvis på nätet (t.ex. Arcada & Helia)  Annat nätbaserat samarbete skapar något vars slutprodukt syns på Internet (t.ex. tysk grammatik, Finlands virtuella univ./YH)

/LMRHH-seminarium MÖJLIGHETER TILL YTTERLIGARE SAMARBETE 1/3  Intensifiering av pågående samarbete (t.ex. inom media, vård/medicin, socialt arbete) eller inledning av nytt samarbete inom ämnesområdet  Inom ”delområden” – t.ex. –Statistik, vetenskapligt skrivande (gemensamma kurser i Vik) –Biokemi (HU:s medicinska och biovetenskapliga fakulteter) –Kemi (HU och Arcada) –Rehabilitering med talterapi/socionom-utbildning –Nordiska välfärdsstaten –Ev. utrymme för fler studerande vid vissa kurser (t.ex. fysik, matematik, modersmål, språk)

/LMRHH-seminarium MÖJLIGHETER TILL YTTERLIGARE SAMARBETE 2/3  Mellan ämnesområden – t.ex. –pedagogik och ekonomiska ämnen –litteratur / språk med ekonomiska, medie- eller teatervetenskapliga ämnen –Psykologi/socialpsykologi med sociologi & ekonomiska ämnen –Konsumentbeteende hos äldre –Företagande

/LMRHH-seminarium MÖJLIGHETER TILL YTTERLIGARE SAMARBETE 2/3  Biämnesmöjligheter/ökad studentrörlighet inom eller över ämnesgränser  Försäljning av kurser/gemensamma kurser  Lärarutbyte/gemensamma lärare  Gemensamma (magister)program  Möjligheter inom det virtuella  Samarbete inom stödfunktionerna (inklusive fortbildning för personalen) samt fortbildningen  Samarbete mot högskolor både inom och utanför RHH  Ytterligare samarbete mellan yrkeshögskolor och universitet  Samarbete över språkgränsen

/LMRHH-seminarium VAD FÅR SAMARBETE ATT FUNGERA?  Ömsesidig nytta och ömsesidig vilja  ”Drivande” individer som kommer överens med varandra  Tillräckliga personella och finansiella resurser  Tillräcklig planering (och marknadsföring)  Satt i system för studerande (/intresse/behov bland studerande)