/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen i Helsingfors) inför Seminarium om högskolesamarbete på svenska i Helsingfors
/LMRHH-seminarium Inbegriper RHH-högskolorna HU, SSKH, Hanken, Arcada Tillfrågade: i första hand prefekter & professorer Tidsram: februari-maj 2004
/LMRHH-seminarium INFORMATION OM: Samarbete på svenska i Helsingfors Erfarenheter av samarbete Behov/möjligheter för ytterligare samarbete
/LMRHH-seminarium VEM SAMARBETAR MED VEM KRING VAD? 1/2 Alla RHH-högskolor involverade i någon form av samarbete med de övriga RHH-högskolorna Inom ämnesområde: t.ex. –Vårdbranschen (HU, SSKH, Arcada) –Media (HU, SSKH, Arcada, Konstindustriella högskolan) –Juridik (Rättsam/HU, SSKH, Hanken) –Samhällsvetenskap (HU, SSKH) –Ekonomi (Arcada, Hanken) –Språk (Språkalliansen) –Begränsat inom teknik (Arcada, TH)
/LMRHH-seminarium VEM SAMARBETAR MED VEM KRING VAD? 2/2 Inom ”delområden”: t.ex. –Svenska (HU/Nordica & SSKH) –Statistik / Statistisk databearbetning (SSKH & Hanken, HU/ped. & Arcada) –Forskningsmetodik (HU/sv & SSKH) –Vetenskapligt skrivande (inom HU, Språkalliansen) Mellan ämnesområden: t.ex. –medicin/litteratur (inom HU) –filosofi/matematik, filosofi/historia (inom HU) –språk/ekonomi (HU/Nordica & Arcada) –tyska/handelsrätt (inom Hanken) –engelska/turism (inom Arcada)
/LMRHH-seminarium FORMER AV SAMARBETE 1/3 (ORGANISERING) Handledning av studerande från andra enheter Gästande lärare eller lärarutbyte Studenterna rör sig dvs. ges möjlighet att delta i undervisning vid annan enhet, även för biämne (även utanför JOO/Studiepasset) Gemensamma lärare dvs. två eller flera enheter delar på samma lärare (t.ex. inom Språkalliansen, mellan Arcada & HU/med.) Nätverk och allianser flera än två parter samlas kring gemensamt ämne (t.ex. Språkalliansen, Rättsam, SVUX)
/LMRHH-seminarium FORMER AV SAMARBETE 2/3 (UNDERVISNINGSFORMER/”RESULTAT” 1) Endagsseminarier som hålls för/planeras/utförs gemensamt mellan två eller flera enheter Gemensamma kurser som hålls för/planeras/utförs gemensamt mellan två eller flera enheter Gemensamma utbildningsprogram utbildningsprogram eller kurshelheter planeras och/eller genomförs gemensamt
/LMRHH-seminarium FORMER AV SAMARBETE 3/3 (UNDERVISNINGSFORMER/”RESULTAT” 2) Utvecklingscirklar/temacaféer samlar deltagare kring gemensamma teman (t.ex. inom Mathilda Wrede-kliniken) Nya verksamhetsformer dvs. man skapar något nytt genom samarbete (t.ex. studentdrivna socialrådgivningen, planerat simuleringcenter för akutvård) Gemensamma virtuella kurser kurser planerade för en eller flera enheter, lagt helt eller delvis på nätet (t.ex. Arcada & Helia) Annat nätbaserat samarbete skapar något vars slutprodukt syns på Internet (t.ex. tysk grammatik, Finlands virtuella univ./YH)
/LMRHH-seminarium MÖJLIGHETER TILL YTTERLIGARE SAMARBETE 1/3 Intensifiering av pågående samarbete (t.ex. inom media, vård/medicin, socialt arbete) eller inledning av nytt samarbete inom ämnesområdet Inom ”delområden” – t.ex. –Statistik, vetenskapligt skrivande (gemensamma kurser i Vik) –Biokemi (HU:s medicinska och biovetenskapliga fakulteter) –Kemi (HU och Arcada) –Rehabilitering med talterapi/socionom-utbildning –Nordiska välfärdsstaten –Ev. utrymme för fler studerande vid vissa kurser (t.ex. fysik, matematik, modersmål, språk)
/LMRHH-seminarium MÖJLIGHETER TILL YTTERLIGARE SAMARBETE 2/3 Mellan ämnesområden – t.ex. –pedagogik och ekonomiska ämnen –litteratur / språk med ekonomiska, medie- eller teatervetenskapliga ämnen –Psykologi/socialpsykologi med sociologi & ekonomiska ämnen –Konsumentbeteende hos äldre –Företagande
/LMRHH-seminarium MÖJLIGHETER TILL YTTERLIGARE SAMARBETE 2/3 Biämnesmöjligheter/ökad studentrörlighet inom eller över ämnesgränser Försäljning av kurser/gemensamma kurser Lärarutbyte/gemensamma lärare Gemensamma (magister)program Möjligheter inom det virtuella Samarbete inom stödfunktionerna (inklusive fortbildning för personalen) samt fortbildningen Samarbete mot högskolor både inom och utanför RHH Ytterligare samarbete mellan yrkeshögskolor och universitet Samarbete över språkgränsen
/LMRHH-seminarium VAD FÅR SAMARBETE ATT FUNGERA? Ömsesidig nytta och ömsesidig vilja ”Drivande” individer som kommer överens med varandra Tillräckliga personella och finansiella resurser Tillräcklig planering (och marknadsföring) Satt i system för studerande (/intresse/behov bland studerande)