Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet
Informationsfilm Affärsutvecklingscheckar
• Programmet Affärsutvecklingscheckar är en förlängning av Produktutvecklingsprogrammet som Tillväxtverket drivit sedan • Nytt för i år är att företag dessutom kan söka stöd för att närma sig en internationell marknad, eller för att öka sin internationaliseringsgrad. Om programmet för affärsutvecklingscheckar
Regionala Partnerskapet Det Regionala Partnerskapet som handlägger och rekommenderar ansökningar består av: -Västra Götalandsregionen -ALMI
•Utvecklings av varor och tjänster(60%) En allt mer integrerad och global marknad ställer högre krav på företags förmåga att ompröva och utveckla sin verksamhet. •Internationalisering (40%) Internationalisering och närvaro på utländska marknader är nära sammankopplat med ett företags tillväxt och produktivitet. Affärsutvecklingscheckar
Affärsutvecklingscheckar för internationalisering • – kr • För utvecklingsinsatser som är nivåhöjande dvs utöver ordinär marknadsföring • Krav på medfinansiering på 50% i kontanta medel ej tid.
Vem kan söka? •Företag som vill närma sig en internationell marknad. •Företag som redan är etablerade på en internationell marknad. •2-49 anställda •Minst 1 miljon kronor i omsättning •Utvecklingsinsatsen ska bidra till en nivåhöjning i företaget
För vad kan man söka? Inköp av externa tjänster för att bredda marknaden internationellt. Kan användas för: Konsulttjänster eller projektanställningar för exempelvis: •Marknadsundersökningar •Partnersökningar •Juridiska tjänster Kan ej användas för: •Generell affärsutveckling •Materialinköp och investeringar som har ett bestående värde •Patentansökningar •Delegationsresor i grupp •Enbart mässdeltagande •Marknadsföring
Några hållpunkter….. Programmet är öppet för ansökningar från och med 1 mars Den 30 september är deadline för Tillväxtverket att ta beslut för inkomna ansökningar. Projekten skall vara avslutade 31 oktober 2014
10 1. Kontakt/Intresseanmälan: Kontakta det regionala partnerskap och fyll i intresseanmälan för att sedan få ansökningsblanketter 2. Ansökan: Fyll i och skicka in din ansökan. Glöm ej att ange din e-postadress. 3. Bedömning: Det regionala partnerskapet granskar och prioriterar mellan ansökningarna. 4. Rekommendation om beslut: Det regionala partnerskapet lämnar över ansökan till Tillväxtverket tillsammans med rekommendation om beslut.. 5. Beslut om stöd: Tillväxtverket tar beslut om ansökan ska beviljas eller inte. Om din ansökan blivit beviljad står också ett slutdatum för den insats du vill genomföra, i beslutsbrevet. 6. Rekvirera kostnaden: Så snart företaget fått in en leverantörsfaktura kan det börja rekvirera pengar för fakturorna. 7. Godkännande och utbetalning: Tillväxtverket godkänner företagets redovisning och gör därefter en utbetalning, normalt inom 15 arbetsdagar. 8. Slutrapport: Tillsammans med sista ansökan om utbetalning fyller företaget i mallen för slutrapport. Beslutsprocess