Organisationerna. Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Tillväxt genom internationellt arbete
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Syfte och mål En självklar förening för chefer och ledare inom vård och omsorg Utveckla och stödja medlemmarna i deras ledarprofession.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Tillväxt via besöksnäringen en reell möjlighet när vi erbjuder det resenärerna vill ha Näringsliv och arbetsmarknad Plan och ökonomi EUROPEISKA UNIONEN.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
CPMR Bildat 1973 CPMR har till syfte att stödja och arbeta för Europas perifera och maritima regioner genom att främja en balanserad territoriell utveckling.
– hållbar regionförstoring med ett hela – resan - perspektiv
Kommunförbundet Skåne Många är starkare än en. Vad är vi? Kommunförbundet Skåne är de 33 skånska kommunernas intresse- organisation Vårt uppdrag kan sammanfattas.
Det regionala och lokala självstyret
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Styrgrupp Swedish Lapland Från ord till handling.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Enkel turismkunskap.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
Följa upp läget i landet
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Sammanställd av Eva Fabry på uppdrag av Svenska Riksförbundet Nationell Resurscentrum för Kvinnor (NRC) ( ) NUTEK:s stöd till Resurscentra år.
Rese- och besöksnäringen
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Kulturarvsportaler – mötesplats för samverkan. För oss i Västernorrland började allt redan på 1990-talet….
Sustainable Business Mälardalen Aktuellt projekt: Landsbygdsutvecklingsprogram för hållbar turism ”Hållbart Konsumtionslandskap – för Upplevelse och Rekreation”
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
- Från ord till handling
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare.
JH Skyttesportförbund Agenda VadTidVem Inledning/presentation 10 minJH SSF/Leif Fakta om idrottsrörelsen Sverige och i länet 30 minLeif JH.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Organisering av näringen Norrbotten/
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Landstinget 11 feb 2009 Besöksnäringens.
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Ledningsmöte Swedish Lapland Från ord till handling.
Til. LandstingetLänsstyrelsenKommunerna Visit Västernorrland Genom kunskap lyfter vi besöksnäringen.
Dig bredband till hela Västernorrland
Kriterier för vattenråd & kustvattenråd  Definition Ett vattenråd – är en frivillig sammanslutning av intressenter inom vattenrådsområdet, som gemensamt.
SACS Swedish Association of Civil Security
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
FORTSATT POSITIV UTVECKLING!
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Gränsen som attraktion
Världsarvet Hälsingegårdar
Vård- och omsorgscollege
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Organisationerna

Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning, samarbeten 4. Ekonomi och personal i verksamheterna 5. Analys: identifiera vägval och utmaningar, peka på skillnader mellan de tre länen

De regionala turistorganisationerna Swedish Lapland TourismSLT VästerbottensTurismVT Mitt Sverige TurismMST

Ägare, organisationsform, medlemmar SLTEkonomisk förening, privat ägd, 10 destinationsbolag, LFV, Gateway to Lapland VTRegion Västerbotten (kommunalförbund), länets 15 kommuner, landstinget MSTEkonomisk förening, länets 7 kommuner, landstinget, Handelskammaren

Uppdrag, verksamhetsidé, affärsidé SLTInformationsbearbetning och kunskapsutveckling, kompetensutveckling, kvalitetssäkring, marknadsföring och ökad tillgänglighet, företräda näringens intressen, strategisk samordning VTSamordna turistisk marknadsföring, koordinera länssatsningar, stödja företags- och produktutveckling, kvalitets- och miljösäkring, äga länsövergripande projekt, statistik, kontaktorgan för nationella organisationer MSTGemensam marknadsföring, samordna försäljningsinsatser, kontaktorgan för organ och myndigheter, bevaka utvecklingen, informera och utbilda medlemmarnas olika organ

Styrelse SLT5 ledamöter, 2 suppleanter som representerar näringen VTRegionstyrelsen, 25 ledamöter, kommuner och landstinget. VT har ingen egen styrelse för den löpande verksamheten MSTLandstinget ordförande, 7 representanter för kommunerna, 2 från Handelskammaren

Ekonomi 2009 SLTBudget 2009: 9.6 milj SEK Egen finansiering: SEK VTBudget 2009: 10.2 milj SEK Egen finansiering: 6.4 milj SEK MSTBudget 2009: 9.5 milj SEK Egen finansiering: 2.1 milj SEK

Personal SLT3 fasta + projektledare 50% VT4 fasta + projektledare 50% MST2.4 fasta personer projektfinansierade

Verksamheten

Verksamhetsområden SLTInformationsbearbetning och kunskapsutveckling, kompetensutveckling, kvalitetssäkring, marknadsföring och ökad tillgänglighet, företräda näringens intressen, strategisk samordning VTMarknadsföring, produktutveckling, analys, samordning MSTMarknadsföring och säljstöd, analyser, destinationsutveckling

SLT - Marknads- och målgruppsprioriteringar Prio 1: Leisure i Mälardalen, DINKs i London, WHOPS/Active Family i Tyskland, Active Family Nordnorge Prio 2:Corporate Meetings (Mälardalen samt internationellt via EIBTM) Prio 3: Övriga leisuremålgrupper i Sverige, England, Tyskland, Frankrike och Italien

VT - Marknads- och målgruppsprioriteringar Sommarsäsong Stockholms län & Mellansverige, Götaland, Norge, Tyskspråkiga länder Allmänt: 25 – 70 år, allmänna intressen Seniorer, medelålders par utan barn, ensamstående, 26 – 40 år Norge – aktiva barnfamiljer, 26 – 55 år Tyskspråkiga länder – researrangörernas målgrupper = aktiva familjer utan barn, ensamma 26 – 70 år Vintersäsong Stockholm & Mälardalen, Norra Norrland, Norge Huvudmålgrupp – 26 – 40 år, skidåkare, natur, äventyr + medelålders och seniorer 41 – 70 år Tyskspråkiga länder – researrangörer och deras målgrupper

MST - Marknads- och målgruppsprioriteringar Marknader: Mälardalen och norrut, Norge, Tyskland, Holland Målgrupper: WHOPs, Active Family, DINKs

Viktigaste produktområden, produkter SLTIkonen är ICEHOTEL, i övrigt kommuniceras the Taste of...., The Adventures of.....osv VTVinter: vintersport, fiske, skoter, draghundar, äventyr Sommar: camping dominerar, släkt- och vänbesök, natur, sevärdheter, aktiviteter och arrangemang MSTSundsvall och världsarvet Höga Kusten

Viktigaste destinationer Gästnätter i hotell, stugbyar, vandrarhem SLTKiruna, Luleå, Arjeplog-Arvidsjaur-Älvsbyn VTUmeåregionen, Gold of Lapland, Skellefteå MSTSundsvall, Ö-vik, Kramfors

Viktigare projekt SLTMatprojekt, Utbildningsprojekt VTGateway Nord, Res & Ät MSTHållbar besöksnäring i Västernorrland

Samverkan SLTMedlemsmöten, 2 marknadsgrupper, utbildningsgrupp, Turismens vänner VisitSweden, OAS Nätverket för regionala turistorganisationer VTStrategigrupp ALMI – Turism & Design VisitSweden, FörTur Nätverket för regionala turistorganisationer MSTALMI, Novum, Design i Västernorrland VisitSweden

I röret under 2009 SLTUtveckling av arbetet i marknadsgrupperna, långsiktig finansiering, politikerförankring, utbildningsprojektet VTNy struktur för samarbetet mellan företags-, kommun-/ destinations- och regional nivå (post destinationsutveckling), kvalitetsarbete MSTEU-projektet

Relativ förändring med 1995 som startår – helår