Organisationerna
Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning, samarbeten 4. Ekonomi och personal i verksamheterna 5. Analys: identifiera vägval och utmaningar, peka på skillnader mellan de tre länen
De regionala turistorganisationerna Swedish Lapland TourismSLT VästerbottensTurismVT Mitt Sverige TurismMST
Ägare, organisationsform, medlemmar SLTEkonomisk förening, privat ägd, 10 destinationsbolag, LFV, Gateway to Lapland VTRegion Västerbotten (kommunalförbund), länets 15 kommuner, landstinget MSTEkonomisk förening, länets 7 kommuner, landstinget, Handelskammaren
Uppdrag, verksamhetsidé, affärsidé SLTInformationsbearbetning och kunskapsutveckling, kompetensutveckling, kvalitetssäkring, marknadsföring och ökad tillgänglighet, företräda näringens intressen, strategisk samordning VTSamordna turistisk marknadsföring, koordinera länssatsningar, stödja företags- och produktutveckling, kvalitets- och miljösäkring, äga länsövergripande projekt, statistik, kontaktorgan för nationella organisationer MSTGemensam marknadsföring, samordna försäljningsinsatser, kontaktorgan för organ och myndigheter, bevaka utvecklingen, informera och utbilda medlemmarnas olika organ
Styrelse SLT5 ledamöter, 2 suppleanter som representerar näringen VTRegionstyrelsen, 25 ledamöter, kommuner och landstinget. VT har ingen egen styrelse för den löpande verksamheten MSTLandstinget ordförande, 7 representanter för kommunerna, 2 från Handelskammaren
Ekonomi 2009 SLTBudget 2009: 9.6 milj SEK Egen finansiering: SEK VTBudget 2009: 10.2 milj SEK Egen finansiering: 6.4 milj SEK MSTBudget 2009: 9.5 milj SEK Egen finansiering: 2.1 milj SEK
Personal SLT3 fasta + projektledare 50% VT4 fasta + projektledare 50% MST2.4 fasta personer projektfinansierade
Verksamheten
Verksamhetsområden SLTInformationsbearbetning och kunskapsutveckling, kompetensutveckling, kvalitetssäkring, marknadsföring och ökad tillgänglighet, företräda näringens intressen, strategisk samordning VTMarknadsföring, produktutveckling, analys, samordning MSTMarknadsföring och säljstöd, analyser, destinationsutveckling
SLT - Marknads- och målgruppsprioriteringar Prio 1: Leisure i Mälardalen, DINKs i London, WHOPS/Active Family i Tyskland, Active Family Nordnorge Prio 2:Corporate Meetings (Mälardalen samt internationellt via EIBTM) Prio 3: Övriga leisuremålgrupper i Sverige, England, Tyskland, Frankrike och Italien
VT - Marknads- och målgruppsprioriteringar Sommarsäsong Stockholms län & Mellansverige, Götaland, Norge, Tyskspråkiga länder Allmänt: 25 – 70 år, allmänna intressen Seniorer, medelålders par utan barn, ensamstående, 26 – 40 år Norge – aktiva barnfamiljer, 26 – 55 år Tyskspråkiga länder – researrangörernas målgrupper = aktiva familjer utan barn, ensamma 26 – 70 år Vintersäsong Stockholm & Mälardalen, Norra Norrland, Norge Huvudmålgrupp – 26 – 40 år, skidåkare, natur, äventyr + medelålders och seniorer 41 – 70 år Tyskspråkiga länder – researrangörer och deras målgrupper
MST - Marknads- och målgruppsprioriteringar Marknader: Mälardalen och norrut, Norge, Tyskland, Holland Målgrupper: WHOPs, Active Family, DINKs
Viktigaste produktområden, produkter SLTIkonen är ICEHOTEL, i övrigt kommuniceras the Taste of...., The Adventures of.....osv VTVinter: vintersport, fiske, skoter, draghundar, äventyr Sommar: camping dominerar, släkt- och vänbesök, natur, sevärdheter, aktiviteter och arrangemang MSTSundsvall och världsarvet Höga Kusten
Viktigaste destinationer Gästnätter i hotell, stugbyar, vandrarhem SLTKiruna, Luleå, Arjeplog-Arvidsjaur-Älvsbyn VTUmeåregionen, Gold of Lapland, Skellefteå MSTSundsvall, Ö-vik, Kramfors
Viktigare projekt SLTMatprojekt, Utbildningsprojekt VTGateway Nord, Res & Ät MSTHållbar besöksnäring i Västernorrland
Samverkan SLTMedlemsmöten, 2 marknadsgrupper, utbildningsgrupp, Turismens vänner VisitSweden, OAS Nätverket för regionala turistorganisationer VTStrategigrupp ALMI – Turism & Design VisitSweden, FörTur Nätverket för regionala turistorganisationer MSTALMI, Novum, Design i Västernorrland VisitSweden
I röret under 2009 SLTUtveckling av arbetet i marknadsgrupperna, långsiktig finansiering, politikerförankring, utbildningsprojektet VTNy struktur för samarbetet mellan företags-, kommun-/ destinations- och regional nivå (post destinationsutveckling), kvalitetsarbete MSTEU-projektet
Relativ förändring med 1995 som startår – helår