Arbetsgång för e-postfrågor •Frågor kommer in via eller webbformulär •Kategoriseras automatiskt som ”Fråga” •Skickas till e-postansvarig.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

i samarbete med Folksam
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
Bildfabriken kan ställas in på olika sätt - se några exempel
Nationellt prov Sv1.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
Resultat Tolkcentralens brukarenkäten 2011 Under hösten 2011 genomförde vi på Tolkcentralen en brukarenkät. Enkäten skickades ut till registrerade brukare.
WEBMASTER DAG 13 Mahmud Al Hakim
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9. Aktörer i Nyps 22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
Programmering B PHP Lektion 2
Presentation av PageScope Workware från Konica Minolta.
Nöjd med jobbet. Kön? 1. Kvinna41 (79%) 2. Man11 (21%) 3. Annat0 (0%) Frågan om kön ställdes för att ta reda på om det är någon skillnad på hur kvinnor.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Spel: Plenarsession. Er uppgift i 6 steg 1.Studera yttrandet 2.Välja grupp (1 elev per grupp), utarbeta och lämna in ändringsförslag 3.Förbereda er för.
VAD HÄNDER MED LOK-STÖDET? Från manuellt till digitalt Från nu och in i framtiden.
VIS Verksamhetens Informationssystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”
Paketerad lösning för upp till 40 användare
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Bildfabriken kan ställas in på olika sätt - se några exempel
Riktlinjer för patientinformation
Varumärket Luleå kommun
Redaktörsnöjdhet. Umbraco + Formulär fungerar bra Kan ställa in startsida för resp redaktör Fungerar att redigera i iPad Redaktörsgränssnittet var responsivt.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Frågestund inför tentamen
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
1 Hälso- och sjukvård i Västra Götaland Verksamhetsanalys 2008 Undvikbar slutenvård HSN-profiler - kompletterande bilder
En säker e-tjänst till vården
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kärnan i all kommunikation
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
VESSA VESSA Vårt Eget SystemStöd för Ansökningar Varför? Myndighetsbeslut (regleras i bl.a. HF & Myndighetsförordningen) HSV:s granskningar Statistik.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Klarspråk − med mottagaren i fokus Kicki Lindh, SPV.
BILDSVEP MINA ÄRENDEN BÖRJAR STRAX. Förtydligande Bildspelet visar arbetsgång när du vill se status i ditt ärende. Vad som skett sedan du skickade in.
Klarspråk – ett begripligt myndighetsspråk
Microsoft® Office Word 2007-utbildning
Visning av bildspelet.
Om du jobbar i huset (ekero1)
Utbildning Karlstad, SFAI-veckan.
Kandidathantering i Reachmee
Microsoft® Office SharePoint® 2007-utbildning
Skattekort på nätet för pensionärer
Skattekort på nätet för studerande
I vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet
Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
-Administratörer.
Bildmall för sociala medier
Grundkurs Windows och Word
Klubbfilialer i MyLCI Vägledning 2018.
Presentationens avskrift:

Arbetsgång för e-postfrågor •Frågor kommer in via eller webbformulär •Kategoriseras automatiskt som ”Fråga” •Skickas till e-postansvarig •E-postansvarig fördelar frågorna mellan svarare •Kopia av alla svar inklusive fråga sparas automatiskt i gemensam mapp ”Besvarade språkfrågor” •Kopia av svar inklusive fråga, som bedöms som intressant, kan samtidigt automatiskt skickas till den interna databasen Språklådan

Räckvidd •Språktidningen prenumeranter omkring läsare. •Språkvård omkring prenumeranter de sista åren •Frågelådan sökningar år 2008 Träffprocenten omkring 43 % = frågor •Per telefon och e-post besvarades år 2008 omkring frågor sammanlagt

Publicering i Språktidningen •Frågeredaktören väljer ut frågor bland besvarade språkfrågor •Kompletterar eventuell med fingerade frågor •Redigerar brevväxlingen •Utformar manus med både ursprunglig och redigerad form •Kollegor ser på manus och kommer med synpunkter •Manus slutredigeras och sänds i väg •Redaktören på Språktidningen kan föreslå strykningar eller ändringar

Redigering inför publicering i Språktidningen •Språkliga rättelser –stavfel, skrivfel, språkfel –språkvårdsmotiverade ändringar •Kortning –6 sidor, 3 spalter, tecken, cirka 25 frågor –Frågorna kortas nästan alltid, de flesta till hälften •Stringens och fokusering •Omflyttning från fråga till svar •Tillägg •Hänvisning till källor

Kortningar antal tecken 1. igga –frågan202 → 69svaret 516 → grovmalet –frågan142 → 96svaret 54 → gravgård –frågan1907 → 322 svaret 2027 → 717

Etiska problem •Namnet på frågaren utsatt •Fingerade frågor •Hård redigering − autenticiteten?

Frågelådan •Bara vissa ”tidningsfrågor” tas in •Inte redigering av autentisk fråga − snarare inspirerad av den •Mer avskalad form –allt personligt bort − inga namn –stereotypiska formuleringar i frågan –kort •Rekommendationen först − därefter motivering •Tidlöst

Skillnader •Autentiskt svar − anpassat till en viss mottagare –innehåll, stil, tonfall –snabbt –tidsbundet •Tidningssvar − anpassat till många –lite mer essäistiskt –yttre form viktig –tidsbundet •Frågelådan − anpassat till många –avpersonifierat –avskalat –tidlöst –tråkigare