Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK 2010-09-28 Jenny H Svensson, Projektledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Ladok3 och studenttjänster »Västerås Behoven »Studenten vill se en samlad bild av sina studier •Nationell mobilitet ökar •Önskemål om att.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Campus Card Online En förberedelse för LADOK3 eller
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Villkorligt antagna till master
NU! NYTT! BÄTTRE! Bak- och framgrund - Ett uppföljningsverktyg framtaget i samarbete med SCB Tor Fridell, Linköping universitet Områdesansvarig uppföljning.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
Ladok Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter CSN SCB NyA Etc. Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter.
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
Hantering av inresande utbytesstudenter, Ladok3 och NyA
Workshop för GIS samordnare
LPL-möte Umeå
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Ladok3 .
Studentgränssnittet i Ladok3
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Elektronisk attestering och signering
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Ny svenskakyrkan.se.
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Välkomna! Inledning Sök & jämför utbildning – syfte och bakgrund Presentation av funktionen Fika Inhämtning och hantering av data (EMIL-schemat)
Flexicon – Din systempartner
HÖGSKOLAN I JÖNKÖPING.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
H UR RÄKNAR NYA L ADOK I ÅRSREDOVISNINGEN ? Johanna Belzacq, , Konstfack.
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
L ADOK PING UNDER PRODUKTIONSSÄTTNINGSTIDEN NUAK, Linda Strand Lundberg och Stellan Englén Ladokkonsortiet.
N YA L ADOK PÅ K UNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN (KKH)- S Å HAR DET GÅTT Gunnar Råhlén och Anette Eriksson NUAK
L ADOK PING UNDER PRODUKTIONSSÄTTNINGSTIDEN Ladokträffen i Gävle, Linda Strand Lundberg och Stellan Englén Ladokkonsortiet.
Samspelet mellan NyA och Ladok - Webbutbildning Linda Strand Lundberg från Ladok3-projektet Charlotta Beijron och Amer Chuhan från UHR.
Etablering och hantering av personer i nya Ladok
Ladokträff
Införande av blodsamverkan
Nätverksträff Linda Strand-Lundberg Lotten Hultgren Viklund
Gemensam information i Ladok och NyA
Tillit, varför då? Sunetdagarna våren 2017 Pål Axelsson
Rapport om ALMA-projektet
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Från databas till Excel
Ladok3 och studenttjänster
Från antagning till gu-kort
Utbildning Studentinformation – interimspnr, pnr-byte, sekretesshantering, gemensamt studentregister Linda Strand Lundberg, Ladok3-projektet.
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
Lathund-Ladok-97-Rapporter i Uppföljning
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
CSN:s informationsutbyte med Ladok
IT Databas Göran Wiréen
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare

» GEM-T-0001-A Lokala teknikmiljöer – Projektets syfte är att utreda de tekniska förväntningarna på Ladok3 i de lokala miljöerna. – En kartläggning av vilka system som kommunicerar med Ladok, vad den kommunikationen innehåller samt hur det kan se ut i Ladok3. 2 Om projektet

» Kort workshop på Ladok-Swami-dag » 6 exempellärosäten kontaktades – Högskolan i Dalarna – Linköpings universitet – Stockholms universitet – Chalmers tekniska högskola – Mittuniversitetet – Gymnastik- och idrottshögskolan » Intervjuerna sammanställdes till en utredning som skickades på remiss till alla lärosäten 1 juli. Hur gick det till 3

Vad finns på de olika lärosätena? – Ett fåtal system skriver direkt till databasen – En mängd system läser mot den skarpa databasen eller Ladok Open/Lokal kopia. Som kan innehålla egna tabeller för lärosätes behov. 4 Befintliga kopplingar till lokala system

» Skrivande system är ett fåtal. – Studentportaler (egenutvecklade tjänster) – Utbildningsdatabas – Registrerings- och resultatsystem – Katalog- och behörighetssystem » Skriver till databas via SQL-koppling, JDBC, ODBC, webservice eller filinläsning hos DC Skrivande system 5

Skrivande system, bild 2 6

» Ett flertal system läser data direkt från den skarpa databasen eller Open/kopia. – Kontohantering – Studentportaler – Lärplattformar – Uppföljningssystem – Utbildningsdatabas – Schemahantering – SMS och E-post tjänster – Bibliotek – VerksamhetsFörlagdUtbildning – Passerkort Läsande system 7

» Studentuppgifter (namn, adress, telefon, e-post) » Antagningar till kurs och program » Registreringar per student och ackumulerat » Resultat per student och ackumulerat » Kurser/kurstillfällen » Program/programtillfällen » Forskarämnen och kurser » Årsredovisningsuppgifter Läsande system, del 2 8

» Följande förutsättningar måste finnas innan teknikval för Ladok3 kan ske. – Väl definierade affärsregler – Datamodell som förklarar verksamheten uttryckt i klara regler – Tydliga prestandakrav – Databasens uppbyggnad bestämd Viktiga förutsättningar 9

Skrivning till DB i Ladok3 10

Läsning från DB i Ladok 3 11

» Alla delar av Ladok3 ska dela logik. » En tjänst ska bestå av många små delar. » Konsekvent språkhantering och namngivning. » Bra bakåtkompabilitet och versionshantering. » Ladok3 ska vara webbaserat och enkelt att förstå. » Behörigheter och användare ska vara kopplat till respektive lärosätes behörighetssystem. » Ladok3 ska ha bra felhantering och driftövervakning. Lärdomar från LPW och LC 12

– Bestäm datamodell och utveckla API:er för det viktigaste funktionerna. Låt LPW anpassas efter dem nu och behåll dem in i Ladok3. – Viktigt att LPW fortsätter att fungera parallellt med Ladok3 under en period. – Utred om det är försvarbart att anpassa LPW till Ladok3 istället för att bygga helt nytt. – I Ladok3 ska Användare/examinatorer och behörigheter kopplas till lärosätets lokala behörighetssystem. – Generellt gränssnitt där lärosäten kan hämta och lämna vad de vill till Ladoks databas. – Ladok3 ska ta särskilt hänsyn till de funktionalitetsförbättringar som har blivit nedprioriterade senaste åren. – Ladok3 bör bestå av en liten gemensam kärna som fungerar på samma sätt. – Ladok3 bör levereras med färdigt gränssnitt för experter, studenter och personal. Remissvar 13

– Det ska vara enkelt att komma åt loggade uppgifter, låt all data ligga kvar i databasen. – Utred för- och nackdelar med hel eller delvis gemensam nationell databas med tanke på säkerhet och sårbarhet samt juridiskt ansvar för innehållet. – I Ladok3 måste det fortfarande vara möjligt att göra rättningar under kontrollerade former direkt i databasen då det inte finns systemstöd. – Använd användaridentiteter istället för personnummer. – Hur ska hantering av skyddade personer och uppgifter ske i Ladok3? – Vi vill använda Data-warehouse. – Lärosätena måste ha god tid på sig att anpassa sina system till Ladok3. Informationen måste komma ut i god tid. – Vilken typ av tillgänglighet till Ladok3 krävs och vad är vi villiga att betala för? – I Kalkylen för Ladok3 borde kostnaden för anpassningar av de lokala system ingå. Remissvar, del 2 14

Frågor? Rapport och remissvar finns på: Slut! 15