Patric Elmén www.publik.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anna Pegelow – E-delegationen Magnus Enzell - Näringsdepartementet
Advertisements

Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
Kommunikationsplan.
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
En reviderad läroplan för förskolan
Vänsterskolan Medieskolan.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Strategisk kommunikation
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Att utveckla lärandet i och av Starka Forsknings- och Innovationsmiljöer Göran Andersson
Områdesutveckling Torpa
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kommunikatören.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kommunikation OL108A.
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Hur kan vi förstå begreppet?
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Organisering och styrning av sociala investeringar
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Kommunikationsplan för ----
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
på personer i behov av hjälp
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Kortsiktig /Långsiktig effekt
ANHÖRIGSTÖD.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kommunikationsplan.
Medievanor.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Patric Elmén www.publik.se

samtalssvårigheter

Företagslogik Medielogik Sekretess Hemligt är skumt Störst är bäst David mot Goliat Rationell Emotionell Sakfrågor Personfrågor Positivt fokus Kritiskt fokus Abstrakt, generell Specifikt, exempel

Information Särintresse Allmän Drama

Information Särintresse Allmän Drama

Nyhetsvärdera

Vad är en nyhet? Ovanligt

Nyhet - ovanligt

Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat

Nyhet - oväntat

Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt

Nyhet – okänd utgång / konflikt

Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet

Nyhet - närhet

Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet Personifiering

Nyhet - personifiering

Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet Personifiering Allmänintresse (pliktinformation)

Nyhet – Allmänintresse (pliktinformation)

Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet Personifiering Allmänintresse (pliktinformation) Bildmässig

Nyhet - bildmässig

Nyhet - bildmässig

Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet Personifiering Allmänintresse (pliktinformation) Bildmässig

Så fixar du relationen Lär känna enskilda reportrar och redaktörer Arbeta långsiktigt och kontinuerligt Använd verktygen: Pressmeddelande, pressfrukost, seminarier, pressvisningar… Omvärldsbevaka Skapa Q&A:s Sätt mål – gör upp planer för att nå dit

Pressplanen Bakgrund – vad planerar vi Ansvarsroller – vilka gör vad Mål – vad ska vi uppnå Nuläge – hur ser det ut nu Målgrupper – vilka ska vi nå med vad Strategi – hur ska vi kommunicera, vilka val gör vi Kommunikativ plattform – vad ska vi säga och hur Aktivitets- och tidplan – vem gör vad och när Investering – pengar och personal Utvärdering – nådde vi fram?

Så mäter du Effekt – exponering Nåddes rätt målgrupper? Mäts med innehållsanalys på mediekartan? Följder - förståelse - Mäts med fokusgrupper, djupintervjuer (telefon, mail, personligt) Verkan – attityd- & beteendeförändring - Före och efter-studier, etnografisk analys, multianalys av data

Utmaningar för kommunikatören Nya medier – ny kunskap Gränserna mellan internt och externt suddas ut Högre tempo! Har vi tid? Strateg och/eller producent? ”Renässansmänniska” nya medier: känner ni att ni fixar det?, kan ni starta blogg, twitterkonto, måste ni starta twitterkonto Strateg/producent – eller både och. Du kan inte vara webbredaktör och inte kunna svara på publikens frågor. Det inbjuder till maktkamp i organisationerna. Ni måste vara både och. Känner ni igen er?

Utmaningar för organisationen Mediebruset ökar Kommunikationsvägarna blir fler Varumärket allt viktigare: ”Allt kommunicerar” Svårare nå målgruppen? Sociala medier – dröm eller mardröm? Medarbetarna ställer nya krav: Facebook på arbetstid, startsidan Kunderna ställer nya krav. Mer plålästa. Väntar inte på budskap, surfar, tar reda på grejer som tidigare bara du visste Sociala medier – dröm eller mardröm?

Svarskarta?

När ska man kommentera?