Patric Elmén www.publik.se
samtalssvårigheter
Företagslogik Medielogik Sekretess Hemligt är skumt Störst är bäst David mot Goliat Rationell Emotionell Sakfrågor Personfrågor Positivt fokus Kritiskt fokus Abstrakt, generell Specifikt, exempel
Information Särintresse Allmän Drama
Information Särintresse Allmän Drama
Nyhetsvärdera
Vad är en nyhet? Ovanligt
Nyhet - ovanligt
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat
Nyhet - oväntat
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt
Nyhet – okänd utgång / konflikt
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Nyhet - närhet
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet Personifiering
Nyhet - personifiering
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet Personifiering Allmänintresse (pliktinformation)
Nyhet – Allmänintresse (pliktinformation)
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet Personifiering Allmänintresse (pliktinformation) Bildmässig
Nyhet - bildmässig
Nyhet - bildmässig
Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet Personifiering Allmänintresse (pliktinformation) Bildmässig
Så fixar du relationen Lär känna enskilda reportrar och redaktörer Arbeta långsiktigt och kontinuerligt Använd verktygen: Pressmeddelande, pressfrukost, seminarier, pressvisningar… Omvärldsbevaka Skapa Q&A:s Sätt mål – gör upp planer för att nå dit
Pressplanen Bakgrund – vad planerar vi Ansvarsroller – vilka gör vad Mål – vad ska vi uppnå Nuläge – hur ser det ut nu Målgrupper – vilka ska vi nå med vad Strategi – hur ska vi kommunicera, vilka val gör vi Kommunikativ plattform – vad ska vi säga och hur Aktivitets- och tidplan – vem gör vad och när Investering – pengar och personal Utvärdering – nådde vi fram?
Så mäter du Effekt – exponering Nåddes rätt målgrupper? Mäts med innehållsanalys på mediekartan? Följder - förståelse - Mäts med fokusgrupper, djupintervjuer (telefon, mail, personligt) Verkan – attityd- & beteendeförändring - Före och efter-studier, etnografisk analys, multianalys av data
Utmaningar för kommunikatören Nya medier – ny kunskap Gränserna mellan internt och externt suddas ut Högre tempo! Har vi tid? Strateg och/eller producent? ”Renässansmänniska” nya medier: känner ni att ni fixar det?, kan ni starta blogg, twitterkonto, måste ni starta twitterkonto Strateg/producent – eller både och. Du kan inte vara webbredaktör och inte kunna svara på publikens frågor. Det inbjuder till maktkamp i organisationerna. Ni måste vara både och. Känner ni igen er?
Utmaningar för organisationen Mediebruset ökar Kommunikationsvägarna blir fler Varumärket allt viktigare: ”Allt kommunicerar” Svårare nå målgruppen? Sociala medier – dröm eller mardröm? Medarbetarna ställer nya krav: Facebook på arbetstid, startsidan Kunderna ställer nya krav. Mer plålästa. Väntar inte på budskap, surfar, tar reda på grejer som tidigare bara du visste Sociala medier – dröm eller mardröm?
Svarskarta?
När ska man kommentera?