Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

1 Så tryggar vi studiestödet i Norden Erfarenheter om orsaker, åtgärder och omfattning av felaktiga utbetalningar.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Försäkringskassan.
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
Folkbokföring av utländska studenter
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
1.
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
Tillsammans gör vi studier möjligt
SÅ TYCKER FORSKARNA OM VRs ANSÖKNINGSSYSTEM SYFTE: Mäta forskarnas åsikter om VRs elektroniska ansökningssystem Var tionde forskare, ca 400, ombads besvara.
IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord!
Program Genomgång av Synpunkten
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Sv Målgruppen i fokus Kvalitetsdrivet Kristian Dahlander Systemförvaltare.
Stora additionstabellen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1.
Så här går det till att söka gymnasieprogram i Dexter
Att få rätt saker att hända
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Mål- och resultatstyrning
Trender inom statsförvaltningen
1 Hänt sedan vi sågs i Åbo… ►Regeringen har ett starkt engagemang i utbildningspolitiken, skolan, högskolan, en ny yrkeshögskola ►Verksamheten vid CSN.
Elektronisk attestering och signering
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Syfte och mål Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen Öka rättssäkerheten Påskynda ärendeprocessen.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Min ansökan. Ansökan om utbetalning
Söka skola 2017 Bättre processbeskrivning kommer om någon vecka att publiceras på webben.
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Söka skola 2018 – Stockholm Underlag till informationsträffar med mera för fristående skolor som medverkar i det gemensamma ansöknings- och antagningssystemet.
Söka skola 2019 – Stockholm Underlag till informationsträffar mm för fristående skolor som medverkar i det gemensamma ansöknings- och antagningssystemet.
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008 Margaretha Holmlund

Kanalstrategi Tjänster för medborgarna Effektivare förvaltning Resultat Kundernas synpunkter Framtid

Kanalstrategi Kundmötet utifrån kommunikationsbehov A: Behöver normalt inte kontakta CSN eller klarar sig bra med elektroniska tjänster B: Behöver personlig kontakt, pga att något inte fungerar C: Har behov av personlig kontakt oavsett hur väl processen fungerar (sk behovskunder)

A: Behöver normalt inte kontakta CSN E-tjänster Kundundersökningar B: Behöver personlig kontakt pga att något inte fungerar Systematisk återrapportering Vad frågar de om och vad vill de? C: Har särskilt stort behov av personlig kontakt Personliga tjänster

Behovskunder Svårighet att förstå och göra sig förstådd på svenska språket Särskilt ”svåra” eller komplicerade ärenden Behov av kvalificerad vägledning Pga av funktionshinder har behov av personlig tjänst

Kanaler – fyra grupper Personliga tjänster Elektroniska tjänster telefon, besök, externa serviceställen, e-post, personligt möte på distans Elektroniska tjänster webbtjänster, automatisk telefoni, sms Skriftlig information informationsmaterial, blanketter, utskrifter ur system Vidareinformatörer - Studievägledare m fl på skolor arbetsförmedlingar etc

CSN:s tjänster för medborgarna 2008

E-kund 2008

CSN:s webbtjänster för studeranderapportering Webbtjänst för elevrapportering - gymnasieskolan Semafor – kommunikationsprogram - vuxenutbildning, folkbildning, gymnasieskolan

E-tjänster för effektivare förvaltning – Integrerade tjänster Kronofogderutin Kommunfråga A-kassefråga Äkta student

Resultat Mina sidor 2006 2007 2008 (hittills) Antal besök 3,9 milj oner 4,4 miljoner E-ansökan totalt 24 % 34 % 38 %

Resultat: Antalet ansökningar 2006 2007 antal varav % antal varav % ans. e-ans. ans. e-ans. EG-nivå 307’ 84’ 27 306’ 142’ 46 Gy-nivå 87’ 11’ 13 87’ 22’ 25 Gr-nivå 25’ 422 2 28’ 1052 4

Resultat: Helt automatiska beslut 2006 2007 2008 (hittills) EG-nivå 47 % 51 % 49 % Gy-nivå 10 % 12 % 15 % Gr-nivå 2 % 2 % 5 %

Kundsynpunkter Mina sidor, e-ansökan Kunderna är mycket nöjda. 94 % tycker att tjänsterna fungerar bra Tjänsterna aktuell skuld, planerade utbetalningar och lämna studieförsäkran används mest Få önskemål om nya beviljningstjänster Flera önskemål om nya återbetalningstjänster Krångligt med e-legitimation Befintliga rutiner fungerar bra Bra att slippa papper, att få snabb service och att kunna sköta sina ärenden på kvällar och helger

Framtid Tydligare strategi och styrning Fler mål för e-kanalen behövs Gör det krångligare att ansöka på blankett Marknadsföring i alla led Strategi för e-legitimation Fler tjänster E-leg/pinkod? Utökat informationsutbyte

Framtid, exempel på nya tjänster och aktiviteter 2008 2009 2010 Elektroniska årsbesked Förbättrade simuleringsfunktioner för kunder, medarbetare och vägledare Elektroniska årsbesked och elektronisk avisering Kortbetalning för utomlandsbosatta Elektroniskt utbildningsregister E-ansökan för studerande utomlands Studerande-rapportering – webbrutin för samtliga skolformer

Framtid forts. 2010 Slutar vi att skicka ut ansökningsblanketter Kommunicerar vi elektroniskt med alla läroanstalter både avseende utbildningsuppgifter och studerandeuppgifter Har vi betydligt färre telefonanrop Har vi uppnått följande mål för användandet av e-ansökan: eg-nivå 80 % gy-nivå 50 % gr-nivå 20 % Distribuerar vi ca 300 000 av årsbeskeden elektroniskt (2011) Fler utomlandsbosatta återbetalar på sin skuld