Patientadministration Sara Edlund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Ny kommunikationslösning för licensansökningar
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Översikt för ny kommunikationslösning för licensansökningar Bättre stöd och säkrare hantering med nytt IT-stöd Uppdaterad
Introduktion till Cosmic för Primärvården
BREDDINFÖRANDE COMPRIMA SKÅNEGEMENSAM SKANNING
1.
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
Vården på webben - Mina vårdkontakter Ett samverkansprojekt mellan landstingen/regionerna och Sjukvårdsrådgivningen SVR AB.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
Revision SITHS 2013 Extern revision på SITHS-anslutna organisationer
AVK-MOTTAGNINGEN Kronobergs Läns Landsting Växjö/Ljungby
Vårdplanering Liselott Sjöqvist Västmanlands Sjukhus.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
Enligt Regionstyrelsens beslut: Etablering av Regiongemensam Funktion
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Innovations- och projektgrupp- IT Stig Brink Carl Henriksson Isabella Lindholm Solweig Rydmarker Marita Edsö Malmberg Enkelhet och komplexitet.
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
Riktlinjer för telefoni
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Kan patienter ta ansvar för e-tjänster som erbjuds?
Utlämnande av allmän handling
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Ändra till startrubrik
Patientlagen och information till patienter och närstående
[ ] GEMENSAM ANSÖKAN 2015 Kim Johansson ANSÖKAN GÖRS PÅ ANSÖKNINGSTID ANSÖKAN GÖRS PÅ S:T OLOFSSKOLAN
Meddix och samverkansrutiner
Motions- och Idrottskadeenhet
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Tidsrapportering för personlig assistans i Skellefteå
BjH 8 mars BjH 8 mars
Enkel information angående diariet/DFS BEATRICE NORDLÖF.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Arbetsgång vid överflyttning av patientinformation från lio
Utbildning i SIP – Samordnad individuell plan
Välkommen till utbildning i Mina vårdkontakter!. Dagens program  Presentation av Mina vårdkontakter  Genomgång av patient- och vårdgivarsidan  Övningar.
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Synpunkter, klagomål och beröm
SNABBGUIDE FÖR SÄNDFUNKTIONER OCH FAX PÅ CANON imageRunner ADVANCED Denna guide är till för att du snabbt skall komma igång med att utnyttja din Canon.
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
NP mottagningen BUP Lund
Projekt Vårdokumentation LE Karin Nilsson Projektansvarig
Statistik. PDF-fil Excel-fil Omvänt ärendeflöde Mvk rollen Vårdgivare ger behörighet att kontakta patienterna via Mina vårdkontakter, utan.
Lex Maria.
Cosmic R8.1 i primärvården
NPÖ
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Mail med länk.
Självbetjäningsterminal i primärvården
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Nationell patient översikt
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Nationell patientöversikt
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
E-tjänsten Journalen Att tänka på för att skydda utsatta personer
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Kommun: Göteborg stadsdel Angered Antal handläggare 82 Antal chefer 3
Loggkontroller i nationella tjänster och Cosmic, med stöd av patientdatalagen (PdL) Utbildning.
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Patientadministration Sara Edlund Journalenheten CESÅ Patientadministration Sara Edlund

Journalenheten CESÅ Chefsläkarbeslut år 2005 Enheten startade år 2006 7 anställda - 3 sjuksköterskor - 1 undersköterska - 3 assistenter Telefontid 9:00 – 14:30 (från 2014 till 15:00) - för patienter Bemannas på kontorstid, övrig tid hanteras akuta ärenden av respektive verksamhet

Arbetsuppgifter Iordningställande och menbedömning av journalkopior inför utlämning All hantering kring journalspärrar Framtagning av loggrapporter till patienter och verksamhetschefer Samordnande roll i journalförstöringsärenden Rättningar i databasen av inskannade dokument Utlämning av journalkopior i forskningsärenden avseende Akademiska sjukhuset

Omfattning Landstingets verksamheter med undantag av - Kvinnofridsenheten - Barnskyddsteamet - ETP-mottagningen - Ungdomshälsan - Klinisk genetik - HIV-journaler från Infektionskliniken - LRV-journaler från Psykiatrikliniken Privata vårdgivare som ingår i sammanhållen journal (d.v.s. använder Cambio Cosmic)

Antal Journalbegäran omkring 2300 st/månad Loggrapportsbegäran omkring 30 st/månad Spärrbegäran omkring 15 st/månad

Iordningsställande och menbedömning av journalkopior inför utlämning Beställare - Patienter - Vårdgivare - Försäkringsbolag - Socialtjänst - Försäkringskassan - Polis - Advokat - Anhöriga

Beställningsvägar - Telefon - Formulär på extern webb/funktionsbrevlåda/Mina vårdkontakter - Brev - Fax Arbetsförfarande - Ta fram begärda journalkopior från olika medier- Cosmic, KoVis, Mikrofilm, Profdoc samt externa applikationer - Menbedöma - Dokumentera - Sända kopiorna via post eller fax

Vid tveksamheter Vidarebefordras ärendet till respektive verksamhetschef för hjälp med menbedömningen

Spärrhantering Sedan januari 2012 läggs spärrar i ”Spärrtjänsten” Finns ca 160 olika verksamhetsområden att spärra i Spärrtjänsten Omkring 400 patienter Omkring 4000 spärrade verksamhetsområden

Spärrar Inre spärr Spärr på verksamhetsnivå ex Ortopeden, Flogsta VC Denna typ av spärr kan öppnas av användaren Nödöppning – vid fara för patienten liv Öppning av spärr med patientens samtycke

Spärrar Yttre spärr Kallas också för ej sammanhållen journal Spärr på vårdgivarnivå ex. LUL, Capio, Aleris Denna typ av spärr kan inte öppnas av användaren En inre spärr på Flogsta VC fungerar som en yttre spärr om du inte jobbar inom vårdgivaren LUL och kan då inte öppnas.

Spärrtjänsten

Spärrhantering Patienten kontaktar oss via telefon eller MVK Information till patient finns på extern webb Information och blankett för begäran om spärr Begäran i original mottas och handläggs i Spärrtjänsten Bekräftelsebrev till patienten när spärr är lagd

Framtagning av loggrapport Patient Patient begär via - Formulär på extern webb/MVK - Telefon - Brev Loggrapport tas fram ur ”Loggsnoken” Logg finns sedan datajournalen infördes omkring år 2004 Skickas till patient med post Verksamhetschef Kan gälla en patient eller en användare Tas annars fram på samma sätt som vid patientbegäran

Loggrapport på en patient

Loggrapport på en användare

Samordnande roll i journalförstöringsärenden Ärenden kommer direkt från IVO (Inspektionen för vård och omsorg) alternativt från respektive verksamhet Skickar journalkopior till IVO och verksamhetschef Begär in yttrande från verksamhetschef Bevakar ärendet Vid beslut om journalförstöring samordnar vi journalförstöringen Bekräftelsebrev på genomförd förstöring sänds till IVO och verksamhetschef

Rättningar i databasen av inskannade dokument Verksamheterna anmäler till oss när de hittar felinskannade dokument Vi kontrollerar, skannar om och tar bort felaktiga dokument

Forskning Avser journaler från Akademiska sjukhuset Begäran kommer oftast via berörd klinik till oss för handläggning Etiska nämnden måste ha godkänt forskningen

Skanning Företaget Devo-IT sköter inskanningen av handlingar Skicka inte restjournaler till CESÅ då det gör att inskanningen försenas Adress Internt: Journalskanningen, Ing 226, AS Externt: Devo IT, JSK, FE100, 751 75 Uppsala

Beställare som kontaktar er Inga R/P-blanketter till CESÅ - Saknar oftast uppgift om varifrån de kommer - Saknar uppgifter som vi behöver för att åtgärda ärendet - Hänvisa beställaren till oss direkt via telefon eller lul.se Observera att vi endast hanterar journalkopior från vårt upptagningsområde. Vi kan inte ordna journalkopior från andra landsting.

FRÅGOR?