Www.lattlast.se. 5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bonnierförlagen och den digitala bokmarknaden. Bonniers syn på den digitala boken - Ytterligare två format där vi kan förmedla våra berättelser - En chans.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Läsglädje – varför och hur?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Centrum för lättläst
Ulla Stina Åman Pedagogisk utveckling Lärum Lärum-förlaget
Varför är det bra med talböcker?
Att skriva sig till läsning
Svenska och SAS på Internet
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
Läsa fast man inte kan? Det går med läshjälpmedel.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Dingtuna skolas föräldramöte!
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Från vaggan till graven med talböcker
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?

Arbetsplan för skolbiblioteket
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
17 december Dolda kunskaper 17 december
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Lärandet i Nacka – mot nya höjder!. (Nya) Visioner och mål…… Vision - öppenhet o mångfald Värdering - människor kan o vill Världens bästa skola – för.
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Hälsa, lärande och trygghet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldraråd
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Skolutveckling via digitala medier
Mervärden och aha-upplevelser
Jenny Samuelsson                                                                             Bibliotekschef på LTU.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Elevdemokrati i praktiken
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Utbildningsförvaltningen Hörselklasser Solanderskolan Öjebyn Barn med hörselnedsättning F- åk 9 Grundskolans läroplan (Lgr-11) Upptagningsområde: Boden,
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Vad vi behöver när vi kunskapar
En lättläst sajt om politik
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Enkät i gymnasieskolan 2015
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Dagens diversifierade klassrum
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter

En-till-ens alla fördelar för de med lässvårigheter: kompensatoriska hjälpmedel lyssna stavningsprogram uttrycka sig med mer än text individanpassat material lättare att organisera arbetet

nyheter skönlitteratur faktaböcker samhällsinformation utbildning att skriva lättläst

Vem behöver lättläst? Ovan läsare Svenska som andraspråk Funktionsnedsättning

”En fjärdedel av våra femtonåriga pojkar läser på en nivå som är så låg att det inverkar negativt på inhämtandet av andra kunskaper i skolan.” Karin Taube, 20 feb 2012

Nordiska elevers läsutveckling enligt PISA

Helhetssyn på lättläst alla ämnen i skolan information om och från skolan all personal har kunskap om lässvårigheter

Lättläst material att använda idag: ljudböcker, som Bok+mp3 och enbart som mp3 hela lektioner på lärarrummet 8 SIDORs resurser på webben

Lättlästa läromedel Läromedel för läsinlärning – se SPSM.se Läromedel anpassade för personer med lässvårigheter – här återstår mycket att göra, läromedel light är ofta förkortade, inte lättlästa

Lättläst på gång mer digitalt kompletterande material e-böcker

Nu finns alla våra nya böcker som Bok+mp3

August Strindberg 150 år

Röda rummet Kommer hösten 2012 Återberättas av författaren Cecilia Davidsson

Nyheter unga läsare våren 2012

Fakta för unga

Mer fakta

En till en?

Vi genomför en En-till-en-satsning Varje elev får låna en dator av skolan Istället:

Synpunkter eller frågor? Ta gärna kontakt med

IT i skolan, en-till-en En-till-en är ett IT-projekt inom skolan i Kommunen med syfte att utveckla undervisningen och förbättra elevernas möjligheter att nå målen. Projektet innebär bland annat att både elever och pedagoger förses med en personlig bärbar dator. En-till-en finns i Skolskolan (årskurs 7-9) och Skolanskolan (årskurs 7-9, inklusive grundsärskolans årskurs 7-9). Även Gymnasiet ingår i projektet. hämtat från Kommunens hemsida 1 mars 2012

Projektets syfte Satsningen på en dator till varje elev ska utveckla och förbättra elevernas möjligheter att nå målen i Kommunens skolplan. En hög datortillgänglighet påverkar elevernas skolresultat positivt när det gäller att fånga upp och framgångsrikt utveckla kreativitet och innovationsförmåga för livslångt lärande. När varje elev har tillgång till en egen dator kan de tillsammans med läraren använda nya effektiva arbetsformer och metoder för att utveckla sin digitala kompetens. Med en egen dator får alla elever likvärdiga förutsättningar och det blir också lättare att individanpassa undervisningen.

Mål Projektet en-till-en i Kommunen ska: - förbättra elevernas studieresultat och måluppfyllelse - utveckla skolans lärmiljö - öka elevernas vilja och lust att lära - förbättra elevernas och pedagogernas digitala kompetens - öka möjligheterna för en likvärdig skola Nedan kan du se en film om framtidens lärande i Kommunen. (följs av ett youtube-klipp)

Christer Jacobson, fil dr, Växjö Universitet, Svenska Dyslexiföreningens tidning 2006:4

Helhetssyn på lättläst PISA Eurydike IALS PIAAC både vuxna, ungdomar och barn alla ämnen i skolan information om och från skolan all personal har kunskap om lässvårigheter