Vänsterskolan Medieskolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Att skriva en krönika Hur och vad.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Mediatr ä ning V ä xj ö stifts kyrkomusikerf ö renings å rsm ö te 9 mars 2009.
SÄTTA MÅL.
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Att använda sig av massmedier
Skriva för webben.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Lokalgrupper och temagruppers organisering
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Att skriva en artikel.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Riktlinjer för presentationer
Strategisk kommunikation
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Insändare Struktur och respons.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Övning nationella prov svenska
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Att skriva CV och personligt brev
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Bättre Mediekontakter PRIORITERA MEDIA *Visa öppenhet *Var korrekt *Var snabb *Var ärlig *Var nåbar *Var proaktiv *Anpassa budskapet.
Att övertyga ! Disposition och mall.
socionom och journalist kommunikatör
Debattera.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Fakta om undersökningen
Demokrati och diktatur
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
TEXTER Texter i tidningen
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Lathund Unionen PFS på Detta är den sida du möts av när du öppnar Unionens sida: Här loggar du in med det användarnamn.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Marknadskommunikation och mediaval
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Marknadsföring av Projekt X
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Personligt brev.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikation.
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Media - vän eller fiende?. När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna.
Olika texter du behöver känna till
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Presentationens avskrift:

Vänsterskolan Medieskolan

Strategiskt mediearbete Övning: Hitta avsändaren och budskapet

Strategiskt mediearbete Varför mediearbete? Vi kan stärka vår trovärdighet

Strategiskt mediearbete Agenda setting-processen: Idé/vetenskap Media Interpersonell kommunikation Opinionsförändringar Beslut

Strategisk kommunikation Avgränsning Syfte och mål Profil/tonalitet Målgrupp Budskap Kanal

Profilen Konstruktiv och positiv kraft Först på banan Utgå från klass och kön Förknippas med profilfrågorna Bli ett “grönare” parti Känsla före fakta Vi är som folk är mest Förnyelse

Kontakten med journalister Hot eller möjlighet?

Kontakten med journalister Begränsa informationen Renodla budskapet (Lär dig säga det på 20 sekunder) Var extra pedagogisk

Kontakten med journalister Vad gör ni när journalisterna ringer? 15-minutersregeln Vad vill jag säga och vem vill jag nå? Vilka frågor kan tänkas komma och hur besvarar jag dem så att jag får ut mitt budskap till målgruppen?

Före intervjun Öva in budskapet (gärna olika formuleringar) Bestäm plats för intervjun

Under intervjun Använd budskapet som livlina Svara på frågorna men brygga över till budskapet Var positiv och konstruktiv även i kritiken Tänk bort journalisten och visualisera målgruppen

Efter intervjun Slappna inte av för tidigt Föreslå uppföljning Ge positiv återkoppling (och föreslå uppföljning) Lämna ut till telefonnummer och be journalisten återkomma om oklarheter uppstår Be att få läsa citat

Förhållningssätt till massmedia Hur bygger vi förtroende med journalister? Presentera alltid riktiga nyheter Tipsa om sådant som inte nödvändigtvis ger oss själva medieutrymme Koppla till dagsaktualiteter och koppla snabbt Gör dig själv till expert på ditt område Utmana dina politiska motståndare Var tillgänglig även när det blåser Var extra trevlig och generös mot journalister som är kritiska till oss Koppla rikspolitik till lokala frågor Glöm inte lokalradion och regional-TV. Ibland är de mer intresserade än tidningarna

Hur intresserar vi massmedia? Vad är en nyhet? Nya fakta Nya idéer Oväntade förhållanden, allianser och sammanhang Stort allmänintresse

Hur får vi nyheten att bli mer spännande? Exklusivitet Konfliktsökande Case Bra bilder Statistik Inblandning av kändisar/offentliga personer Högtidsdagar och traditioner

Hur får vi nyheten att bli mer spännande? Övning: Välj två (riktiga) nyheter som ni ska lansera de kommande månaderna. Fundera på hur ni kan krydda dem med - case - bra bilder - statistik - inblandning av kändisar/offentliga personer - högtidsdagar och traditioner

Hur får vi nyheten att bli mer spännande? Övning: Målgrupp och budskap 17

Verktygen Nyhetstips Pressinbjudningar/pressmeddelanden Pressträffar Events Debattartiklar/insändare

Brödtext (det viktigaste först, budskap i citaten” Pressmeddelande Avsändare Datering Rubrik Ingress Brödtext (det viktigaste först, budskap i citaten” Länk till bilder och mer info Kontaktuppgifter Lokal boilerplate 19

Hur planerar jag medieaktiviteter Nyhetsinventera Medieplan: Nyhet Nyhets- stärkande faktorer Målgrupp Budskap Kanaler Verktyg Ansvarig Utspels- datum Klart datum Förslag om utökad bemanning i äldre- omsorgen Statistik som visar på behovet, personal- enkät Case, dvs brukare som beskriver hur personalen har för lite tid Allmänhet Personal inom äldreomsor gen Brukare och anhöriga 20 fler anställda i äldre- omsorgen gör att de äldre får bättre vård Exklusivt till X-posten Pressmedd elande efter X-postens publicering Debattartike l efter X- postens publicering Vera Vänster- sson(underl ag) Susanne Socialist(tal esperson) XX-XX-XX 20

Vid varje kommunikationstillfälle Vad vill jag uppnå? Hur ser jag till att jag följer profilen? Vilken målgrupp talar jag till? Hur gör jag mitt budskap så konkret, engagerande, positivt och konstruktivt som möjligt? Vilka frågor kan komma från journalisten? Hur besvarar jag frågorna så att budskapet når målgruppen