Jonas Andersson, Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
HSS Medias digitala medier
Att förstå anonymiteten (översättning från
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Jonas Andersson Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Att bygga nätverk genom sociala medier
Manual för älgdatabasen i
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Mål och betygskriterier
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Att bygga en fungerande webbplats
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Att hålla en presentation
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Intranätet – Den sociala motorn i organisationen? Lever intranäten upp till tanken att inte bara vara det funktionella arbetsredskapet utan också den sociala.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
En PowerPoint om PowerPoint
Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser Enkäten genomförs som en del i ett projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker,
Nya förutsättningar för lärande
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Valnöten VAD/HUR.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Jonas Andersson, Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Att tillsammans påverka!
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Kommunikation OL108A.
Upplägget av delkursen massmedia:
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personligt brev.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Formellt, skarpt och snyggt
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Kommunikation mellan olika nivåer
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Interna kommunikationsflöden
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Ett samarbetsprojekt mellan
Medlemsvård – Hur gör vi?
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Presentationens avskrift:

Jonas Andersson, Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap jonas.andersson@sh.se Sociala medier – en fortsättning Sociala medier och idealen om transparens och informell kommunikation

”spindelnät” ”fisknät”

uppdragsgivare kommunikatör publik Var vaksam på myterna! (Samtidigt finns myterna där av en orsak.) Syfta mot att skapa gemenskaper. Notera vikten av informell kommunikation.

Ger de nya sociala medierna nya förutsättningar? Den sociala nätverkslogiken… - bloggar - mikrobloggar (Twitter) - sociala communities (Facebook, fan-nätverk etc) - användardrivna fototjänster (Flickr) - användardrivna videotjänster (YouTube) …men internet har alltid varit socialt! - hemsidor - IRC (chat) - sociala communities (MUD, MMORPG) Mindre formella strukturer Mindre möjlighet till total överblick eller kontroll …samtidigt bättre möjlighet till att spåra och mäta enstaka frågor Mer transparens?

Informell kommunikation Interaktion och roller Nyheter som sociala objekt Hur de olika sociala medierna innebär olika förutsättningar

Informell kommunikation ► Sker utanför de föreskrivna ramarna/reglerna ► Är avhängigt individernas självintresse, är ad hoc-mässigt ► Är betydelsefull för deltagarna, utgör ett informationsutbyte SÄNDARE MOTTAGARE Rituellt perspektiv (James Carey) ► Gällde länge endast personliga möten, men sker nu på nätet ► Den nya tekniken innebär en ny kontext! Rogers & Agarwala-Rogers (1976), Kraut et al. (2002)

Interaktion och roller formellt informellt Arbetsdelning, tilldelning av roller: Spontant, ”från nedan”? Påkallat, ”från ovan”? Erving Goffman (1959) ”fildelare” ”bloggare” ”mediekonsument” ”väljare” ”spridare” ”medkommunikatör” ”snyltare” ”spelare” ”omedveten hjälpare”

Interaktion och roller formellt informellt Arbetsdelning, tilldelning av roller: Spontant, ”från nedan”? Påkallat, ”från ovan”? ► Finns det en uttalad strategi? Finns det en samstämmighet? Behöver man ha samstämmighet? Uppmuntrar man anställda att falla in och ut ur roller på en mer informell basis? ► Varför ser vi informell kommunikation som ett ideal? Kan det inte ofta vara mer effektivt med mer formell kommunikation?

Nyheter som sociala objekt Jyri Engeström, IT-entreprenör: ► De medier som klarar att skapa sociala objekt (utifrån t.ex. artiklar, sånger eller videor) blir mer värda än medier som konsumeras och glöms bort utan återkoppling. ► Nyheter som folk pratar om och själva vidarebefordrar blir alltså mer relevanta än de nyheter som inte skapar samma diskussioner i de sociala medierna. Mattias Östmar, PR-strateg: 1. Är det emotionellt engagerande? 2. Hotar, bekräftar eller spelar det ingen roll för din världsåskådning? 3. Får det mottagaren att fundera på alternativ och upplösning?

Nyheter som sociala objekt Få bidrar aktivt – det stora flertalet är konsumenter snarare än producenter.

Nyheter som sociala objekt ”the long tail” (Chris Anderson) 1000 500 250 100 50 tweets antal personer

Nyheter som sociala objekt ► Hög grad av intresseväckande innehåll (komplexitet snarare än redundans) ► Hög grad av person-till-person-interaktivitet (Kan jag fråga angående nyheten och få svar?) ► Hög grad av möjlighet att lägga till egen ”metadata” (egna kommentarer och bilagor) ► Hög grad av statushöjning för användaren att vidarebefordra nyheten (exklusivitet / åtråvärd information, emotionellt engagerande, eller moraliskt beundransvärd)

De olika sociala medierna innebär olika förutsättningar!

Utmaningarna när vi kommunicerar strategiskt Ser vi till att utnyttja mediernas förutsättningar? Ger vi möjlighet att samla, dela, inspirera, svara och lyssna? Kanaliserar vi användarnas olika roller på ett vettigt sätt? Samla Dela Inspirera Svara Lyssna De olika sociala medierna innebär olika förutsättningar!

Utmaningarna när vi kommunicerar strategiskt Ser vi till att utnyttja mediernas förutsättningar? Ger vi möjlighet att samla, dela, inspirera, svara och lyssna? Kanaliserar vi användarnas olika roller på ett vettigt sätt? En balans mellan redundant och komplex kommunikation?

entropi redundans ansikte mot ansikte telefon e-post personliga dokument (brev, PM) opersonliga skrivna dokument numeriska dokument (Daft & Lengel, 1980-t)

entropi redundans Exempel på gränssnitt:

entropi redundans ”Galleria-internet” ? ”spotifiering” ?

entropi redundans ”Galleria-internet” ? ”spotifiering” ? myllret - värdet på de enstaka bitarna går mot noll portalen - värdet på infrastrukturen går mot enorma summor Varian & Shapiro ”Information rules” (1998)

Jonas Andersson, Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap jonas.andersson@sh.se Tack för mig!