Varför Verksamhetsteori i MDI?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Att identifiera och utveckla ledare
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Vs..
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Familjehem och föräldraskap
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Kvalitet i grundutbildningen1
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Modellering med UML
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
Att få rätt saker att hända
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Sid 1 CD5250 OOP med C++ Daniel Flemström MDH/IDT Lite OOA/OOD.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
Kommunikation och samspel
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Föreläsning Sandvika
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Specialister på IT-arbetssätt.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vardagsliv och boendestöd
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Systemdesign som process
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Verksamhetsteorin Källor:
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
När infaller Julafton och hur ofta?
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Psykologi Introduktion.
Grafisk visualisering
Situerat aktivitetssystem 2
Artefakter och scenarios
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Presentationens avskrift:

Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad Fokus på noviser Begränsad möjlighet att använda uppgiftsanalyser för att beskriva aktivitet och villkor för aktivitet Fokus på automatisering av rutinmässiga uppgifter Fokus på en användare - en dator Synen på användaren som studieobjekt enbart 2008-01-22 Helena Lindgren

Verksamhetsteorin Källor: Bertelsen/Bödker kursboken kap 11 Victor Kaptelinin Susanne Bödker Yrjö Engeström (”utvecklande arbetsforskning” – CHAT) Ursprung: Kulturhistoriska skolan i forna Sovjet 1920-30-talen Lev Vygotsky A. N. Leontjev A. R. Luria ”The Making of Mind” (1976) ” ...in order to have a theory of brain-behavior relations, it is necessary to have a theory of both the brain and behavior”. 2008-01-22 Helena Lindgren

Dynamisk systemteori subjekt verktyg objekt Språk är centralt – används för att förändra sej själv (sina interna verksamheter) Verksamhet: minsta meningsbärande kontext för analys av mänsklig aktivitet Kännetecknas av ständig förändring = utveckling Människan interagerar med (och förändrar) sin omgivning genom att använda sej av verktyg (språk, andra artefakter, symboler) Undviker diktomier 2008-01-22 Helena Lindgren

Två grundläggande idéer 1) människans medvetande utvecklas, existerar och kan bara förstås i sammanhanget människans interaktion med världen 2) denna interaktion – *verksamhet* – är socialt och kulturellt betingad “Man’s activity is the substance of his consciousness.” Leontjev 1977 2008-01-22 Helena Lindgren

Verksamhetsteoretiska principer – 5 nycklar för förståelse av mänsklig aktivitet Objektorientering Mediering Hierarkisk aktivitetsstruktur Internalisation – externalisation Utveckling 2008-01-22 Helena Lindgren

Objekt Människans verksamhet är riktad mot ett objekt subjekt verktyg objekt Objekt Människans verksamhet är riktad mot ett objekt Något som objektivt finns i världen och som kan studeras med objektiva metoder Kan vara ting eller människor Teorier, modeller Sociala eller kulturella företeelser 2008-01-22 Helena Lindgren

Medierande verktyg verktyg subjekt objekt Verktyg formar sättet vi interagerar med verkligheten Formas externa verksamheter formas också interna Verktyg reflekterar tidigare användares erfarenheter Verktygets fysiska egenskaper Kunskapen om hur verktyget ska användas Verktyg kan vara fysiska eller psykologiska Situationen bestämmer om en artefakt fungerar som ett verktyg som medierar verksamhet (ej fokus för verksamheten) eller är objekt för verksamheten. Här kan en transformation ske.... Verktyg objekt 2008-01-22 Helena Lindgren

Aktivitetshierarkin Verksamhet (activity) Aktiviteter (actions) Uppfyller ett motiv, bakom vilket ett behov finns som verksamheten svarar mot Särskiljs av vilket objekt det är verksamheten riktas mot Består av: Aktiviteter (actions) Utförs medvetet, måldrivet Operationer (operations) Utförs omedvetet, har inget eget mål transformation 2008-01-22 Helena Lindgren

Internalisation Externalisation transformation Internalisation Externalisation Interna verksamheter – kognition Externa verksamheter (utförs utanför kroppen) kan internaliseras (ex räkning) Verksamheten som helhet är viktig i denna process; tex motorisk aktivitet, användandet av artefakter Liksom verksamheter som sker internt kan externaliseras för att exempelvis involvera andra i verksamheten Denna ständiga transformation ses som basen för mänsklig kognition och verksamhet Språkutveckling. Vygotsky – Piagét Diktomi? 2008-01-22 Helena Lindgren

De 5 principerna om igen... subjekt verktyg objekt Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk och hierarkisk aktivitetsstruktur Verksamhet (activity) Aktivitet (action) Operation (operation) Internalisation – externalisation av verksamheter Utveckling Konflikter – ”breakdowns” ZPD 2008-01-22 Helena Lindgren

“design of a computer application is design of conditions for the whole use activity.” Bödker 1999 Alla nycklar behövs för att förstå sambanden: Vad är verksamheten? Vad är objektet? Vilket är motivet? Vilka är verktygen? (interna-externa) Hur förändras dessa? (identifiera breakdowns) ...även om fokus ligger på någon av företeelserna, tex systemet som ett medierande verktyg i sammanhanget... Eller var systemet objektet..? Kan man studera någon av dessa 5 principer enskilt? 2008-01-22 Helena Lindgren

Utveckling Vad triggar dessa transformationer? Konflikter inbyggda i verksamhetssystem Förändringar i miljön Förändringar i en individs förmågor eller förutsättningar Orsakar ”breakdowns” -> transformationer -> utveckling, som ses som något positivt! Utveckling ses som en generell forskningsmetodik – ”formativt experiment” ZPD – ”Zone of proximal development” Formativt experiment Kombinerar aktivt deltagande med övervakning av utvecklingsmässiga förändringar hos studieobjektet 2008-01-22 Helena Lindgren

Utvecklingsnivåer hos en individ (Endast intressant i förhållande till en verksamhet) Närmaste utvecklingszon - ZPD Självständig Bortom ZPD I relation till ett system: Kan användaren lära sej använda systemet utan hjälp av någon annan? Förhållningssätt under utvärdering Formativt experiment: kombinerar aktivt deltagande med observation av personers utveckling under användandet 2008-01-22 Helena Lindgren

Engeströms ”verksamhetsystem” verktyg subjekt objekt regler / rutiner arbetsfördelning samhälle / arbetsplats resultat Viktigt att identifiera konflikter i systemet 2008-01-22 Helena Lindgren

Motsättningar (Engeström) Typer av motsättningar 1) Resurstillgångar vs krav på resultat 2) Internt i systemet 3) Motsättningar mot angränsande verksamheter 4) Motsättningar mellan hur verksamheten sker idag och hur den potentiellt skulle kunna se ut 2008-01-22 Helena Lindgren

”Web of activities” verktygsproducerande verksamhet subjektsproducerande verksamhet framtida mer utvecklad central verksamhet regelproducerande verksamhet central verksamhet 2008-01-22 Helena Lindgren

Tidigare projekt – Vad är verksamheten? Volvo: Montering vs. lager Intervjuer, observationer 2008-01-22 Helena Lindgren

Verksamhet: Montering Aktiviteter: montering av objekt A-Ö, beställning av fler objekt vid brist Operationer: skruva, ”skjuta”, hämta Handdator, monteringsverktyg, lista Färdig, felfri hytt linjemontör Hytt 2008-01-22 Helena Lindgren

Verksamhet: Hantera material som ska levereras till linjen Aktiviteter: Ta emot beställningar, hämta varor, leverera varor, fylla på varor i lager, beställa varor från leverantörer Operationer: manövrera truck, dator, kolla streckkoder dator, truck, lista, kodnummer, vagnar Rätt material levereras i tid till minsta möjliga kostnad? Material- hantering truckförare 2008-01-22 Helena Lindgren

2008-01-22 Helena Lindgren

PROBLEM: Visualisering av komplex information Verksamhet: Systemförvaltning Aktiviteter: Uppdatera system, upprätta förvaltningsplan, identifiera informationsflöden Operationer: manövrera dator, applikationer, ... Lotus-notes, pärm m förvaltningsplaner, kommunikationshjm, egna scheman PROBLEM: Visualisering av komplex information Friktionsfri, säker system- användning ute i verksamheter Systemförvaltare 220 system Organisation Systemägare, tekniker, användare Regler 2008-01-22 Helena Lindgren

Kursen ur verksamhetsteoretiskt perspektiv verktyg subjekt objekt regler / rutiner arbetsfördelning samhälle / arbetsplats resultat Viktigt att identifiera konflikter i systemet 2008-01-22 Helena Lindgren

”Krystalliserad” Verksamhetsteori Checklistor Bödker (fig 11.8) Korpela et al. (fig 11.9) Focus and focus shift (fig 11.10) Activity checklist Kaptelinin Victor, Nardi Bonnie, Macaulay C. The Activity Checklist: A Tool for Representing the “Space” of Context. Interactions, july, august 1999. 2008-01-22 Helena Lindgren

MDI och verksamhetsteorin MDI behöver flytta fokus från enbart ”human factors” mot det bredare fältet ”human actors” Kollektivt lärande Kunskapsgeneration Skift från byråkratiska till dynamiska organisationer ”action research” 2008-01-22 Helena Lindgren

Litteraturtips Bödker, Susanne (1989), "A human activity apporach to user interfaces", Human-Computer Interaction, Ch. 4, pp 171-195. Hasu Mervi, Engeström Yrjö (1999), "Measurement in Action: An Activity-Theoretical Perspective on Producer-User Interaction". http://www.edu.helsinki.fi/activity/people/mervi.htm Kaptelinin Victor, Nardi Bonnie, Macaulay C. The Activity Checklist: A Tool for Representing the “Space” of Context. Interactions, july, august 1999. 2008-01-22 Helena Lindgren

2008-01-22 Helena Lindgren