Lars Grelsson, IT-arkitektenheten CSN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
KILA – FLATÖ DIKNINGSFÖRETAG 2004 SAMFÄLLIGHETSFÖRENINGS
Utgångsläget Självransakan!! Styrsignaler? När kommer vi in?
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Årsredovisningsprocessen
Buzzwordet! Enterprise Architecture = Övergripande Arkitekturstyrning Övergripande Arkitekturstyrning = Enterprise Architecture I presentationen förekommer.
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
Videokonsultation med medborgare
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Tillsammans gör vi studier möjligt
Workshop för GIS samordnare
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Nexus Group – - Ledande på fysisk och logisk access
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Folktandvården Norrland
Avdelningar/stödenheter T 1
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Mattis Bergquist
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
KTHs system för verksamhetsstöd (VIS)
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Följa upp läget i landet
Ekonomirapporten. April 2014
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Fakta om undersökningen
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Basinkomst En realistisk möjlighet?
Anslutning till Mina meddelanden
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
1 Anneli Juhlin FP
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
1 Årsredovisning FORSKNINGENS FINANSIERING 2007 (2006) Vinnova 5,5 % (5,7 %) Övriga utländska 1,7 % (1,8 %) Strategiska stiftelser 4,8 % (6,0.
1 Årsredovisning. 2 FORSKNINGENS FINANSIERING 2008 (2007) Vinnova 5,5 % (5,7 %) Övriga utländska 1,7 % (1,8 %) Strategiska stiftelser 4,8 % (6,0 %) Totalt.
Ekonomimöte 9 feb 2011 Inköp på csc.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Samhällets förmåga att motstå och hantera kriser
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Kartläggning av inköpsprocessen
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Presentationens avskrift:

Lars Grelsson, IT-arkitektenheten CSN 18 månader med DYA på CSN Lars Grelsson, IT-arkitektenheten CSN Inget

Agenda CSN:s verksamhet i korthet CSN:s organisation Arkitektenheten före DYA Hur DYA kom till CSN Mognadsmatris 2006 Hur vi implementerat DYA på CSN Mognadsmatris 2008 Arkitektenheten nu Inget

CSN i korthet GD Kerstin Borg Wallin 14 kontor, inkl. ett kundcenter i Kiruna ca 1 000 anställda totalt ca 1,4 miljoner låntagare Inget

CSN:s uppdrag Centrala studiestödsnämnden är den statliga myndighet som administrerar det svenska studiestödet, dvs. lån och bidrag för studier. Vår verksamhet är indelad i tre grenar: Tilldelning av studiestöd. Återbetalning av studielån. Beviljning och återbetalning av hemutrustningslån. Studiestöd Studiehjälp (förläng barnbidrag) 16-20 Studiemedel för Högskola komvux 20- Återbetalning Före 1988 uppräkning som fastställs varje år 1988-2001 baserad på inkomst 2001- annuitetslån

Lite siffror 3,3 miljoner besök i Mina sidor 1,2 miljoner besvarade telefonsamtal 249 000 e-postmeddelanden in till oss 154 000 besök till våra receptioner 868 000 personer fick studiestöd 24,6 mdkr betalades ut i studiestöd 1,4 milj låntagare har en skuld på ca 173 mdkr 10,6 mdkr betalades in till CSN Inget

CSN:s Organisation Generaldirektören Ställföreträdande generaldirektören Generaldirektörens stab Internrevisionen Studiestöds- avdelningen Utvecklings- avdelningen Avdelningen för verksamhetsstöd Ekonomi- avdelningen Personal- avdelningen Enheten för utländska medborgare Enheten för handläggarstöd Inbetalningsenheten Kravenheten 13 Kontor Kundcenter i Kiruna Enheten för studiehjälp och gemensamma verksamheter Studiemedelsenheten Återbetalningsenheten Projektkontoret Administrativa enheten Enheten för IT-arkitektur IT-enheten Kommunikationsenheten Rättsenheten Systemdriftsenheten Utvärderings- och statistikenheten Inget

Kalender utvecklingsplan Regleringsbrev 2009 VP 2009 PSA Bemanning Beställningar Planering Processplaner 2008-2012 Startsäkring projekt Preliminär Utvecklingsplan 2009 CSN:s planeringscykel Ägs av beställarorganisationen (utvecklingsavdelningen) Beredning projektkontor IKT-Konsekvens analys Utvecklings- förslag IKT-Konsekvens analys Förstudier Prognos 2009

Arkitektenheten före DYA Ägare av utvecklingsmiljön och systemutvecklingsmodellen Tekniskt orienterad Produktutvärderingar Reaktiv problemlösning Svag koppling till verksamhetsutvecklingen Litet inflytande över strukturer och modeller Utvecklingsmiljön Alla utvecklingsverktyg Produktutvärderingar Proof of concept Nya produkter på utvecklingssidan Reaktiv problemlösning p.g.a historik, snällhet och bemanning där AE bestått av problemlösare med utv.bakgrund Otydligt uppdrag Ingen egentlig dialog med beställare och andra inom verksamheten Dålig koll på vilka planer som fanns angående verksamhetsutveckling som påverkar it. Alla har beskrivit sina produkter på sitt sätt, process på utv.avd med hjälp av individer på IT. Datamodeller och systembeskrivningar i projekten. Skiftande nivåer. Ostrukturerad dokumentation på diverse bibliotek.

Hur DYA kom till CSN Swean träff med Martin van den Berg Workshop hos Sundsvall Utrecht Workshop hos Sogeti

Mognadsmatris 2006 137 frågor Korta koncisa endast ja/nej Förtydligande finns till varje fråga Frågor fylls i och skickas till Sogeti, svar kommer i matrisform (hemlig algoritm) Ex. Frågor: Hålls arkitekturen uppdaterad? Deltar verksamhetsrepresentanter regelbundet I disskutioner om arkitekturen Finns en fastställs policy hur arkitekturen ska underhållas?

DYA på CSN fram till nu Kvartalsplan Strategisk dialog IKT-Konsekvensanalys PSA EA-Karta Verktyg Inget

Kvartalsplan Vad Hur Klart/status Ansvarig Utse ansvarig ”projektledare” för tremånadersplan. Peka med hela handen 2006-10-30 Klart (LGN) ÖCN Identifiera sponsorer, kunder och samarbetspartners. Definiera/dokumentera önskade samarbetsformer med ovanstående intressenter, strategisk dialog, ändringsråd, mötesformer med utv. avd. etc. Interna diskussioner 2006-11-17 2006-12-30 Klart Skapa en struktur på portalen för hela EA-konceptet. Klickbar EA-karta med underliggande dokumentstruktur samt dokumentstruktur för PSA. Internt arbete 2006-11-15 Påbörjat. ACN Synkronisera beställningsmodell, projektstyrningsmodell och systemutvecklingsmodell så att det stämmer med DYA-konceptet. Internt arbete och avstämning/förankring hos berörda parter. 2007-02-30 Påbörjat LGN Definiera/dokumentera och förankra teknisk arkitekturkarta för prodsättning med versionsnr. etc. för användning i PSA och i EA-kartan. Internt arbete och förankring hos SD. ACN/NCN Från början lät vi ansvaret för genomförandet cirkulera på enheten Dålig diciplin DYA-möten fredagar. (funkar mindre bra ofta andra diskusioner) Inhyrd genomförare från IT-enheten

Strategisk dialog Kontinuerliga möten med beställarorganisationen Samarbete mellan arkitekter på arkitektenheten och i beställar- organisationen Gemensamma planeringsdagar med beställarorganisationen Möten med enhetscheferna på utvecklingsavdelningen Processplaner Kommande förstudier Gemensamma projekt för dokumentation, strukturer och nivåer

IKT-Konsekvensanalys Görs i samband med förstudie Utgör underlag vid beslut om utvecklingsplan Input till infrastrukturplan IKT Utgör underlag tillsammans med gjorda förstudier Infrastrukturplan 12-månaders Detaljerad, beslutad. Nya releaser av produkter, införande av nya produkter (från IKT-k) 4-års Planering för nya releaser ovh produkter (kan även innehålla beslutade (ex uppgrad av DB2)

Innehåll IKT-Konsekvensanalys Inledning Förstudiens/utvecklingsförslagets syfte Verksamhetsarkitektur Informationsmodell Konsekvensanalys: Investeringar Förvaltning Drift IT-Arkitektur Säkerhet Organisation

PSA (Projekt Start Arkitektur) Görs i samband med beställning Utgör spelplan för projektet Innehåller inga funktionella krav Stäms av med beställarorganisationen och systemdriftenheten Godkänns av styrgrupp Garanterar produktionssättning Inget PSA

Innehåll PSA Inledning Projektets syfte Verksamhetsarkitektur Systemarkitektur Driftsarkitektur Riktlinjer Identifierade aktiviteter, avvikelser och risker

Informationsmodell (PSA) Övergripande nivå: varje fyrkant döljer ett ER-diagram Gråmarkerat Förändras av projektet Med förändras menas i detta fall nya/förändrade ebtiteter/attribut/relationer Svartmarkerad Skapas/(tas bort) av projektet

Logisk installationsmodell (PSA) Exemplet visar installationsmodell från externwebbperpektiv Grå ändring Svart ny Streckat annat projekt som skapar saker innan detta projekt release

EA-karta Liknande karta finns i DYA litteraturen från Sogeti Vi har omformat den efter våra behov Startsida med klickbara fält som leder till dokument, bibliotek eller länkar till andra verktyg. Ambition att den på sikt ska omfatta all arkitekturdokumentation på myndigheten och vara den enda vägen till dokumentationen. Sharepoint Ej implementerad ännu men avstämning pågår med resten av org.

System Architect Verktyg Ambition: Process enligt BPMN System (program tjänster etc.) importeras Information (datamodell) importeras Logisk implementation i infrastrukturen Fysisk infrastruktur (konkreta maskiner) Relationer mellan alla dessa Impact analys top-down, bottom up.

Konceptuell struktur i SA Nivå 1 Process Process Process Process Nivå n Process aktivitet Process aktivitet Process aktivitet Verksamhetsobjekt BS BS BS Klient Klient Klient Server Server Batch Server Inget Tjänst Tjänst Tjänst Tjänst Tjänst Tjänst Tjänst Subject area Subject area Subject area Entitet Entitet Entitet Entitet Entitet Entitet

Mognadsmatris 2008 Inget

Arkitektenheten nu Ägare av utvecklingsmiljön och systemutvecklingsmodellen Ägare av infrastrukturen Verksamhetsorienterad Strategisk dialog IKT-konsekvensanalys PSA Tekniskt orienterad Produktutvärderingar Proaktiv problemlösning Reaktiv problemlösning Stort inflytande över strukturer och modeller Fortfarande ägare av Utv.milhjö och SU-modell Ägare av infrastruktur utv.miljö och produktionsmiljö (ambition för att kunna garantera prodsättning i PSA) Proaktiv problemlösning tack vara IKT-kons och PSA Fortfarande reaktiv i vissa lägen mot projekt men ny grupp inrättad för att lösa detta (SKI-gruppen Stöd Kontroll Implementation) Strukturer, modeller ex EA-karta, dok i SA nivåer på processer etc. i samarbete med beställarorg.

Kioskvältare Strategisk dialog PSA ”Just in time, just enough” PSA Möjliggjort samarbetet med verksamheten eftersom deras repr. insett nyttan med arkitektur i verksamhetsutvecklingen via ikt, psa, ordning och reda på dok. PSA Driver fram dokumentation, regelverk, metoder Uppskattad hjälp i projekt Just in time.. Gör inte för mycket kartor och modeller som ingen använder låt det växa fram